Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groothoek voor full-frame Canon

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Groothoek voor full-frame Canon

Hallo iedereen,

Ik ben onlangs overgeschakeld van een cropcamera naar een full-frame model (Canon). Daarbij heb ik ook mijn groothoeklens (Tamron 10-24 mm) moeten wegdoen aangezien die niet geschikt was voor full-frame. Nu ben ik op zoek naar een nieuwe groothoek, die evenveel beeld kan geven als die tamron 10-24 bij een cropcamera, want ik werkte echt graag met dat objectief.

Ik heb thuis ook al een tamron 24-70mm liggen die nu wel wat meer groothoek levert bij een full-frame, maar zou nog een lens willen die een ruimere kijkhoek biedt en een aanvulling is op deze lens.

Een kleine zoektocht leverde al de volgende opties op:
    Canon EF 17-40mm f/4.0L USM
    Sigma 12-24mm f/4.5-5.6 II DG HSM Canon
    Sigma 17-35mm F2.8-4 DG HSM occasion

Zijn deze lenzen goed qua kwaliteit? Ik neig naar de sigma 12-24mm, maar die is wel minder lichtgevoelig. Wat is jullie mening?

Heel erg bedankt,
    Annelies

Re: Groothoek voor full-frame Canon

De Canon 16-35 mm f 2.8L is geen optie?
    "Just do it !"

http://jr52.be/index.html

Comment

Op zich zal dat zeker een goede lens zijn, maar helaas wat buiten budget... Ik zoek momenteel naar een goedkopere oplossing.

Comment

De 12-24 is zeker vrij goed en geeft meer extreme hoek dan de andere 2, die optisch zeker geen hoogvliegers zijn.
        Uit die 3 zou ik zelf de Sigma kiezen.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

Comment

De 16-35 f4 L IS zou op dit ogenblik de beste breedhoeklens zijn voor Canon.
          Maar die is wel duurder dan de lenzen in je lijstje.

Ik heb zelf nog de 16-35 f2,8 L II, maar die wordt niet zo heel veel gebruikt omdat voor mij 24mm (van de 24-70) meestal breed genoeg is (een paar keer per jaar heb ik de 16-35 wel nodig).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Als je tweedehands een 16-35L (1ste generatie) of zelfs 17-35L kan vinden: die overtreffen de 17-40L met glans en zullen een pak goedkoper zijn dan de nieuwste 16-35 modellen.
            Het zou kunnen dat Spanjaart gelijk heeft ivm de 12-24 van Sigma. Blijkbaar is dit een versie II, die hopelijk een pak beter is dan het oude model, maar ik ken ze zelf niet. Het valt in elk geval niet te ontkennen dat 12mm heel veel verschilt met 16 of 17, en misschien heb je ook daar wel wat aan.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Als het geen zoom moet zijn dan een samyang 14mm f2.8. Heb deze ook en super content van. Zeker voor die prijs.

Sent from my C6903 using Tapatalk
              Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

Comment

Wees creatief en een overweeg een Canon prime 15mm fisheye, of anders een 14mm?
                CANON Inc. Made In Japan

Comment

Canon 16 - 35mm f/2.8 = € 1.349 (+ € 660)
                  Canon 16 - 35mm f/4.0 = € 1.015 (+ € 326)
                  Canon 17 - 40mm f/4.0 = € 689

Aan TS uit te maken of het de moeite loont om zoveel meer te betalen voor dat klein beetje scherper meer.
                  Als het objectief voor landschappen dient dan is de 17 - 40mm ruim voldoende en scherp genoeg.
                  Ik stond onlangs op het punt een 16 - 35mm te kopen maar toen ik de resultaten zag heb ik er vanaf gezien.
                  De lensvervorming was me te groot op mijn 5D. Dezelfde reden waarom ik vroeger mijn 24 - 105mm van de hand heb gedaan.
                  Ik werk nu al jaren met de 17 - 40mm en die is scherp genoeg, weegt veel lichter en kost behoorlijk wat minder ook.
                  De Sigma's komen bij mij niet in aanmerking.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                  Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

ik heb ondertussen bijna alle UWA gehad van Canon...

prijs / kwaliteit gezien gaat mijn voorkeur naar de 17-40, geweldige lens, mooie kleuren, iets minder lichtsterk ...

16-35 II f2.8 heb ik gehad, had te veel vervorming

14mm F2.8, geweldige lens, met relatief weinig vervorming, maar door beperkt gebruik verkocht

een goei maand terug de 16-35 L F4.0 gekocht, mooi kleuren, weinig tot geen vervorming, voorlopig de beste uwa die ik gehad heb.

Marc
                    1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
                    www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spy-Glass Bekijk bericht
                      Wees creatief en een overweeg een Canon prime 15mm fisheye, of anders een 14mm?
                      En met een rechttrekprogramma geeft dit wijdere beelden als met 15mm rect. en minder vervorming als met een Sigma 15-30.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ga eens kijken in de "Te koop aangeboden" hoek!!
                        "Just do it !"

http://jr52.be/index.html

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          En met een rechttrekprogramma geeft dit wijdere beelden als met 15mm rect. en minder vervorming als met een Sigma 15-30.

'k Heb de Sigma 15-30 een paar keer mogen gebruiken op mijn 5D en die had toch zeer weinig vervorming vond ik, zelfs minder dan mijn 17-40.
                          Sinds de "farce" met mijn Sigma 50mm moet ik geen Sigma meer, maar die 15-30 was verduiveld toch heel goed hoor.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                          Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Enkele maanden geleden was ik ook opzoek naar een degelijke prijs/kwaliteit groothoek voor Canon.
                            Na lang twijfelen tussen een 2dehandse 16-35II en de Tokina 16-28mm 2.8 ben ik uiteindelijk voor de Tokina gegaan.
                            Super lensje, zeker de moeite om eens te bekijken en zeer betaalbaar als je vergelijkt met de f2.8 alternatieven.
                            Het enige nadeel aan deze lens is dat je er standaard geen filter op kan plaatsen (bolle lens) maar daar bestaan oplossingen voor.
                            Volgens reviews ook een pak scherper dan de 16-35II, toch zeker in de hoeken.

Hier twee voorbeeldjes die ik ermee genomen heb:

Ik twijfel wel om hem eventueel weg te doen aangezien ik hem eigenlijk te weinig gebruik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                              'k Heb de Sigma 15-30 een paar keer mogen gebruiken op mijn 5D en die had toch zeer weinig vervorming vond ik, zelfs minder dan mijn 17-40..
                              Normaliter vind ik de sigma beelden ook goed, maar de rechte lijnen langs de kant waren bij een rechtgetrokken fe onamen echt kaars recht.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                              X