Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wijd tot Mid zoom lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wijd tot Mid zoom lens

Beste forumleden,

Ik zit al een tijdje met hersenspinsels in het aanschaffen van een zoomlens voor wat meer all round gebruik. Hierdoor zou ik wat minder van lenzen te hoeven wisselen. Thuis gaat het makkelijk, maar buiten in de stad vind ik het minder prettig. Momenteel schiet ik voornamelijk met primes: Sigma 30 art, Canon 50 1.8 en Canon 85 1.8.

De opties die ik voor ogen heb:
    -Sigma 17-50 (lichtsterk, redelijk bereik)
    -Canon 15-85 2e hands (mooi bereik, minder lichtsterk)
    -Canon 10-18 (zorgt voor meer bereik in mijn setup, geen allrounder)
    -Sigma 18-35 (ik verkoop dan de Sigma 30 1.4)

Mijn budget is +\- €400.
    Ik ben benieuwd welke weg jullie zouden inslaan.
    Canon 600D - Sigma 30 1.4 Art - Canon 50 1.8 - Canon 85 1.8 USM - Canon 18-55

Re: Wijd tot Mid zoom lens

Je zal voor dat bedrag inderdaad moeten kiezen tussen lichtsterkte en bereik.
    De 15-85 is een steengoeie lens met een fantastisch handig bereik op een Canon crop.
    Als je je kitlens houdt, zou de 10-18 een mooie aanvulling zijn.
    Voor de lichtsterkte kan je waarschijnlijk niet veel beter dan die Sigma 17-50... De Canon 17-55 is fenomenaal goed, maar een stuk duurder. Ook een Tamron 24-70 is buiten budget.
    Blijf wel weg van de 17-85 want er zijn er veel die problemen krijgen met de fragiele AF-sturing binnenin.

Het mooiste allround-pakket is waarschijnlijk toch de 15-85. Je zou ook een 18-135 IS STM kunnen overwegen. Natuurlijk overlappen die lenzen je kitlens volledig. Vraag is dan wat je er meer hoopt uit te halen dan je momenteel met die mooie primes al hebt?
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
      Je zal voor dat bedrag inderdaad moeten kiezen tussen lichtsterkte en bereik.
      De 15-85 is een steengoeie lens met een fantastisch handig bereik op een Canon crop.
      Als je je kitlens houdt, zou de 10-18 een mooie aanvulling zijn.
      Voor de lichtsterkte kan je waarschijnlijk niet veel beter dan die Sigma 17-50... De Canon 17-55 is fenomenaal goed, maar een stuk duurder. Ook een Tamron 24-70 is buiten budget.
      Blijf wel weg van de 17-85 want er zijn er veel die problemen krijgen met de fragiele AF-sturing binnenin.

Het mooiste allround-pakket is waarschijnlijk toch de 15-85. Je zou ook een 18-135 IS STM kunnen overwegen. Natuurlijk overlappen die lenzen je kitlens volledig. Vraag is dan wat je er meer hoopt uit te halen dan je momenteel met die mooie primes al hebt?
      Het gaat me voornamelijk om een lens die meer bereik geeft aan de wijde kant. En daarnaast ook voor bijvoorbeeld een city trip of vakantie inzetbaar is. Licht sterkte is van minder belang. Ik zat inderdaad aan de 15-85 te denken, echter ben ik benieuwd hoe de ervaringen zijn mer schemerlicht (op 15mm f/3.5 en 85mm f/5.6). Daarnaast ook de combinatie met alsnog een 10-18. Dan lijkt me de 17-50 + 10-18 een mooiere combinatie. Lastig...

Comment

Je kan ook kiezen voor de Canon 18-135 IS STM, die presteert ook heel goed (volgens de reviews, en ook volgens mijn eigen ervaring op de 700D).
        Hou dan wel je lichtsterke primes bij voor de omstandigheden waar je niet veel kan aanvangen met een niet-lichtsterke lens.
        Voor de foto's met een zo beperkt mogelijke scherptediepte zijn de primes natuurlijk ook beter.

De 15-85 heb ik zelf nooit gebruikt, maar ik ken er wel die erg tevreden zijn over die lens (die is in ieder geval een heel stuk beter dan de 17-85, die is optisch een stuk minder, en blijkbaar is die ook niet zo heel degelijk).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Je kan ook kiezen voor de Canon 18-135 IS STM, die presteert ook heel goed (volgens de reviews, en ook volgens mijn eigen ervaring op de 700D).
          Hou dan wel je lichtsterke primes bij voor de omstandigheden waar je niet veel kan aanvangen met een niet-lichtsterke lens.
          Voor de foto's met een zo beperkt mogelijke scherptediepte zijn de primes natuurlijk ook beter.

De 15-85 heb ik zelf nooit gebruikt, maar ik ken er wel die erg tevreden zijn over die lens (die is in ieder geval een heel stuk beter dan de 17-85, die is optisch een stuk minder, en blijkbaar is die ook niet zo heel degelijk).
          Mijn vader beschikt over de 18-135, maar dan de oude versie. Zit er veel verschil tussen de oude en nieuwe versie, behalve de STM technologie?

Comment

De 18-135 IS STM is optisch ook verbeterd ten opzichte van de vorige versie http://www.photozone.de/canon-eos/77...8135_3556stmis .
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Working...
            X