Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon Teleconverter 2x

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon Teleconverter 2x

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
    OK, ik snap je redenering, maar het toestel werkt gewoon niet als je in de A- of M- stand lager dan f8 probeert te gaan.
    Dat lukt niet, hij springt automatisch op f8. (of hoger getal)
    Dus denk ik dat hij dat diafragma fysiek toeknijpt.
    Nee, er is geen sprake van het diafragma fysiek toeknijpen. Maar het f-getal is wel correct. Zoals je wellicht weet, zijn er teleconverters die zichzelf niet 'identificeren' zodat de body geen herberekening van het diafragma doet, maar het effect is er toch. Je body zou in dat geval f4 aangeven bij 200mm, maar het resultaat is toch het equivalent van 400mm bij f8. Zelfs al herkent de body de teleconverter niet, dan nog zal je aan de sluitertijden merken dat je lichtsterkte kwijt bent.

Laten we even doorgaan op het diafragma... De maximale opening is eigenlijk de brandpuntsafstand gedeeld door het f-getal. Een 200mm f4 heeft dus een maximale diafragma-opening van 50mm. Als je daar nu een 2x teleconverter achter plaatst, dan krijg je een 400mm brandpunt, maar het diafragma is fysiek onveranderd gebleven en kan nog altijd maximaal 50mm open gaan. Dus, aangezien 400mm/50mm = 8, is je f-waarde wel degelijk f8 geworden voor de combinatie van lens met teleconverter. De scherptediepte gedraagt zich trouwens navenant: een 200mm f4 met teleconverter heeft niet de scherptediepte van een 400mm f4, maar van een 400mm f8.

Wat doet die teleconverter ondertussen met het invallend licht? Om te beginnen krijg je maar 1/4 van de hoeveelheid licht meer binnen, want 2 stops betekent 2x halveren. Vervolgens - en dat is het belangrijkste - worden de invallende lichtstralen nog een keer extra afgeboven tussen de lens en de sensor, met name in de glasconstructie van de teleconverter. Daar zit het kwaliteitsverlies, want je zet eigenlijk een vergrootglas op het beeld dat je lens in normale omstandigheden op je sensor projecteert.

Wat ik daaruit concludeer - maar ik heb niet direct iets gevonden dat dat bewijst - is dat het licht dat het schuinst invalt op de lens, langs de randen van het frontglas dus, toch meespeelt in de uiteindelijke beeldkwaliteit, aangezien je diafragma van je lens niet fysiek wordt dichtgedraaid bij gebruik van een teleconverter. Als je die redenering doortrekt, zou het dus toch een positieve invloed hebben op je foto's als je alsnog het diafragma (fysiek) een beetje dichtdraait van f8 naar f10 of f11 met teleconverter ertussen.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
      De bovenste foto is een 100% krop f 10 / 2000sec.
      De onderste met een Kenko 2x extender. f8 / 640sec duidelijk onscherper dan de 100% krop.
      Wat ik daar vooral zie, is contrastverlies (en dat geeft een onscherpere indruk maar valt goed te corrigeren). De scherpte op zich valt mijns inziens verdomd goed mee.
      Met andere woorden, die Tamron is op 600mm echt wel de moeite waard. Waar moet ik betalen?
      Pieter
      --

Comment

Goed, ik volg en heb waarschijnlijk iets bijgeleerd.

Ondertussen wat meer koren op de molen gedaan, met een derde foto in de oorspronkelijke post #1.
        De 105mm micro x 2x converter.
        En ook een "oude" 300mm f4.5 AIS op f8 zonder teleconverter. Doet het niet slecht voor iets dat de helft van de teleconverter alleen kost :-)
        Om één of andere reden (wie gaat het zeggen?) kan ik de teleconverter NIET op de AIS schroeven, dus 600mm zit er niet in :-(

Die andere test is mooi, maar je moet een tele gebruiken voor wat hij dient: beelden op grote afstand, en heel fijne dingen zoals letters of draden.
        Zegt meer vind ik. (tenzij die bakstenen muur op 500m staat, dan zeg ik niks)

DPaul
        Last edited by DPaul; 16 januari 2015, 16:44.
        DPaul - A.FIAP
        D810, nikkors and other stuff

Comment

Ik heb 3 jaar geleden de TC-20EIII uitvoerig op scherpte getest op de D300 icm het beste Nikon glas.

Observatie op de 300/2.8VR tele prime:

Op volle opening in een relatief nauw centrum van het beeld en op alle focusafstanden goed scherp. Hoeken wijd open zijn zichtbaar soft. Een groter beeldoppervlak met aanvaardbaar scherpe hoeken vereist 1 stop dicht. DX frame volledig goed scherp vereist 2 stops.

Observatie met 70-200/2.8 VRII: sowieso grotere verliezen en afhankelijk van de prestaties van de naakte zoom op de verschillende brandpunten. De meeste zooms presteren verschillend dichtbij <> veraf, meestal in het voordeel van scherpte dichtbij. Dit zie ik hier ook bij de 70-200/4 VRII weer terugkeren.

D810 is uiteraard nog een ander verhaal. Ik verwacht in de hoeken uiteraard nog meer scherpteverlies op de grootste diafragma's met deze TC.

De TC-17EII heb ik toen ook mee vergeleken en die bleef wijd open tot in de diepste DX hoeken lekker scherp Ook hier weet ik niet hoe deze TC op de D810 presteert maar dat zal waarschijnlijk niet tegenvallen.

Mijn conclusie:
          De TC-20EIII op D300-D7100-D810 is qua scherpte alleen zinvol op 300/2.8, 300/4 en 400/2.8. De 70-200 zooms zou ik maximaal met de TC-17EII combineren.
          Op D3, D700, D4 en D4s zal de TC-20EIII waarschijnlijk wel wat extra detail leveren.

Comment

Die andere test is mooi, maar je moet een tele gebruiken voor wat hij dient: beelden op grote afstand, en heel fijne dingen zoals letters of draden.
            Zegt meer vind ik. (tenzij die bakstenen muur op 500m staat, dan zeg ik niks)
            Wel... ik ben eerder van mening dat je een lange lens meer gebruikt om iets dichterbij te brengen, en minder om hele grote afstanden te overbruggen. Dat zal dan een verschil zijn tussen jouw en mijn fotografie. Feit is wel dat atmosferische vervormingen over grote afstand een belangrijke rol kunnen spelen. Je fotografeert de kerktoren op enkele honderden meters afstand met bovendien een watermassa tussen jou en het onderwerp... dat zal de beeldkwaliteit zeker mee naar beneden trekken.

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
            De meeste zooms presteren verschillend dichtbij <> veraf, meestal in het voordeel van scherpte dichtbij. Dit zie ik hier ook bij de 70-200/4 VRII weer terugkeren.
            Zeker weten. Teleconverters die het brandpunt verdubbelen, leveren op zooms maar heel weinig op. Als je op 10 of 20 meter focust, zal het resultaat nog meer aanvaardbaar blijven dan wanneer de afstand tot het onderwerp echt groot wordt. En Nikon biedt, in tegenstelling tot Canon, het voordeel van de TC17, die in beeldkwaliteit niet zo ver van de 1.4 ligt, maar toch dat stukje extra lengte geeft.
            Pieter
            --

Comment

Ondertussen wat meer koren op de molen gedaan, met een derde foto in de oorspronkelijke post #1.
              De 105mm micro x 2x converter.
              En ook een "oude" 300mm f4.5 AIS op f8 zonder teleconverter. Doet het niet slecht voor iets dat de helft van de teleconverter alleen kost :-)
              Als ik die extra foto's bekijk, en dan terug naar die linkerfoto in je oorspronkelijke vergelijking, begin ik de indruk te krijgen dat er een stukje bewegingsonscherpte meespeelt. Jij hebt natuurlijk de test uitgevoerd... is het mogelijk dat er toch een ongewenste trilling aan te pas is gekomen? Ik vind het in elk geval een ondermaats (maar voor vele doeleinden nog aanvaardbaar) resultaat, terwijl die extra foto's gewoon OK zijn.
              Pieter
              --

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                is het mogelijk dat er toch een ongewenste trilling aan te pas is gekomen?
                Dat is altijd mogelijk ,was op statief, geen MUP maar wel met een gondel, en shutter delay van 3 seconden. (1/1000 )
                36mp zijn natuurlijk veel gevoeliger aan beweging dan 12 mp :-)

Zoals hierboven is gezegd zijn zooms verschillend scherp op verschillende standen. Nu dacht ik dat de 70-200 f4 best is op 200mm en de f2.8 best op de kortere bandpunten.
                (Dpreview) Kan er ook mee te maken hebben, want de foto links boven is op 100mm gemaakt. Als ik de tc gebruik zal het op de 200mm stand zijn, uiteraard.
                Dus een meevaller.

Het is natuurlijk nooit de bedoeling om een 100% crop te tonen, de volledige foto ziet er perfect uit, zeker met +25 clarity.
                Het besluit is dat de 2x converter van Nikon "bruikbaar" is en uiteraard veel handiger om mee te nemen "voor het geval dat".
                Vroeger verschillende 400mm gehad, maar die hingen meer in de weg dan dat ik er nut van had :-)

In elk geval thanks voor de bijdragen, over dat al dan niet dichtknijpen van het diafragma ga ik toch nog iets proberen te vinden.
                Want ik wilde dat omzeilen door de AIS te begruiken, maar dat is dus niet gelukt.
                Last edited by DPaul; 17 januari 2015, 08:21.
                DPaul - A.FIAP

Comment

Deze zomer heb ik deze foto gemaakt met de D7100 + 70-200 f2.8 VRI +AF-S TC 20E III + de extra 1.33 cropfactor op de D7100 wat dus neerkomt op 530 mm. , die bootjes lagen zeker 500 m. in zee.Ik vind dit persoonlijk toch nog zo slecht niet voor een 70-200 .

Mvg Yves.
                  Last edited by yves23; 17 januari 2015, 17:04.
                  What you see is what you get

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yves23 Bekijk bericht
                    Deze zomer heb ik deze foto gemaakt met de D7100 + 70-200 f2.8 VRI +AF-S TC 20E III + de extra 1.33 cropfactor op de D7100 wat dus neerkomt op 530 mm. , die bootjes lagen zeker 500 m. in zee.Ik vind dit persoonlijk toch nog zo slecht niet voor een 70-200 .

Mvg Yves.
                    De VR1 staat bekend om zijn goede scherpte op onderwerpen op grote afstand en presteert minder goed op portretafstand

Comment

Er bestaan al dan niet volledige lijsten (bvb. Fred Miranda) waarop incompatibele lenzen staan
                      voor de TC 20 iii en de 300mm f4.5 ais staat er bij !
                      Weeral opgelost. :-)
                      DPaul - A.FIAP

Comment

Ik zou willen aanraden om toch even de test te doen met de spiegel voorontspanner. (MUP), ook al staat het toestel/ lens op een stevig statief. Met dergelijke brandpuntsafstand resulteert de minste microtrilling reeds in onscherpte.
                        Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Epiloog.
                          Na her en der wat opgezocht te hebben, is dit de uitleg waarom f4 , F8 wordt met een TC 2x.
                          Eigenlijk hadden we het moeten weten, want het diafragmagetal is de verhouding tussen de brandpuntsafstand en de diameter van de opening van de iris.
                          Dus brandpunt x 2 => diafragma x 2. Fysisch gebeurt er niets, maar de lens is wel uitgerust om een aantal stops bereik te hebben , dus komen die er op het eind bij.
                          ipv f32 wordt dat nu f 64 .
                          Hierbij een opname met 1 stop toegeknepen. Wel statief, geen MUP. (en dat is wel nuttig want je ziet de lens natrillen.
                          Dus 400mm (70-200 + TC 2x) 200 iso, f11, 1/180

DPaul - A.FIAP

Comment

Hierbij een opname met 1 stop toegeknepen. Wel statief, geen MUP. (en dat is wel nuttig want je ziet de lens natrillen.
                            En dat ziet er stukken beter uit he
                            Ik vermoed dat we hier wel wat contrastverlies zien (en dat kan/zal ook aan de atmosferische omstandigheden liggen), maar de scherpte en het detail zijn volkomen aanvaardbaar.
                            Pieter
                            --

Comment

Working...
                            X