Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro close up filter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Macro close up filter

Beste,

Ik lees dat er ook macro/close up lenzen van 1+ tot 4+ zijn? nu vroeg ik me af of dit een
    Extra toevoeging geeft aan een portret lens 50mm f/1.8 ?
    Zo zijn er ook contrast lenzen of polarisatie lenzen die een betere contrast geven dan dit lijkt me dan wel interresant . Maar mits je een 4+ macro/close-up op een portret lens zet van 50mm kun je er dan verder vanaf gaan staan zodat je bv een 80 mm lens hebt of zie ik dit verkeerd ?

Dave

Re: Macro close up filter

Close-up filters zijn volgens hun dioptrie gemarkeerd. Denk aan het glas van een bril. Je krijgt er geen extra vergroting mee, maar je kan er een stuk dichter mee bij een onderwerp komen. Er zijn zeker webpagina's te vinden met de juiste formule (of een handige tabel) om de focusafstand te bepalen bij elke combinatie van brandpuntsafstand en dioptrie. Dergelijke filters (soms lenzen met meerdere elementen inderdaad) beperken het scherpstelbereik van je lens tot een aantal centimeters en verkorten de dichtste scherpstelafstand. De scherptediepte wordt ook enorm klein. Het dient voor macro en niets anders eigenlijk. En bovendien is een tussenring op een 50mm voor macro een veel interessantere oplossing.

Je kan in geen geval verder van een persoon gaan staan om een vergelijkbare foto te maken. Dat zou je in theorie met een teleconverter kunnen, als die zou passen op je lens. (Bij Canon is het geen optie, want de merkeigen teleconverter past er helemaal niet op, en 3rd party exemplaren zoals Kenko kunnen contact maken met het glas van de lens. Ook dat dus niet doen.)
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Working...
    X