Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Graag advies over Macro objectief.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Graag advies over Macro objectief.

Allereerst de beste wensen aan alle lezers gewenst en veel fotografiegenot bovenop een goede gezondheid uiteraard !

Ik ben op zoek naar advies over een Macro objectief voor een Nikon crop Camera.

Ik ben reviews aan het lezen over de volgende 2 :
    • Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro OS HSM Nikon
    • Tamron 90mm F2.8 Di VC USD Macro Nikon

Hebben jullie ervaring hiermee en waar gaat de voorkeur naar uit?
    Bedoeling is om closeup natuurfotografie te doen en sporadisch model...

Alvast bedankt voor de feedback.

Re: Graag advies over Macro objectief.

Oorspronkelijk geplaatst door claessek Bekijk bericht
    Allereerst de beste wensen aan alle lezers gewenst en veel fotografiegenot bovenop een goede gezondheid uiteraard !

Ik ben op zoek naar advies over een Macro objectief voor een Nikon crop Camera.

Ik ben reviews aan het lezen over de volgende 2 :
    • Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro OS HSM Nikon
    • Tamron 90mm F2.8 Di VC USD Macro Nikon

Hebben jullie ervaring hiermee en waar gaat de voorkeur naar uit?
    Bedoeling is om closeup natuurfotografie te doen en sporadisch model...

Alvast bedankt voor de feedback.

ik heb de 105mm sigma, nooit spijt van gehad. De tamron nooit uitgeprobeerd, was toevallig een cashback actie van sigma waardoor ik de sigma bovenop de tamron verkoos.
    'k gebruikte het objectief met een d5200 en nu met een d7100.

hier wat foto's,

Nikon Powah

Comment

Beide lenzen zijn goed.
      Voor beestjes die niet blijven zitten, is een langere lens altijd beter, maar het verschil tussen 90 en 105 is niet zo groot.
      (Ik vind de Sigma 150 daarvoor heel geschikt, maar dat is blijkbaar niet wat je zoekt.)

Als je er echt portretten mee wil maken, is de 90 op je crop sensor net iets interessanter.
      Voor niet-bewegende macro-onderwerpen is een korter brandpunt zelfs makkelijker in het gebruik.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

precies vanwege de reden die Pieter noemt, koos ik voor de Sigma 150mm; nooit spijt van gehad
        "Het maakt niet zozeer uit WAT je fotografeert, maar meer HOE je iets in beeld brengt."

Comment

OK Bedankt voor jullie reakties.
          Ik heb de 150 ook gezien, maar op een NIKON crop camera zit je dan op 225 mm en ik dacht dat dit nogal aan de hoge kant was.
          Ik bekijk het nog verder en zal proberen eens in de praktijk te experimenteren in de winkel indien mogelijk.

Comment

Ik heb ook de sigma 150mm op m'n D7100 en heb er ook nog nooit spijt van gehad! Echt een supergoeie lens! Mooie scherpte, kleuren, bokeh... echt een toppertje! En die 150mm lijkt misschien wel lang, maar soms als je met insectjes bezig bent zou je wensen dat hij toch nog iets langer was... Bij de minste beweging zijn ze letterlijk gaan vliegen, dus dan kunnen extra mm wel handig zijn. Nu, nadat je wat ervaring hebt opgedaan, leer je hier wel mee omgaan hoor. Maar toch gebeurt het bij mij nog geregeld dat ze weg zijn nog voor ik heb kunnen afdrukken

Moest je er het budget ervoor hebben, zou ik dan voor portret de 85mm f/1.8 nemen! Niet zo heel duur maar echt prachtig om mee te werken! Hier kan je echt spelen met een zeer beperkte DOF. Iets wat je met de 2.8 van je sigma niet hebt, want ik heb al ondervonden dat die 2.8 bij de sigma niet constant is...althans bij mij toch niet!

Groetjes
            Roeliee
            Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

Comment

mss ook iets wat je kan meenemen,

als de winkel waar je aanschaft zijn lenzen aankoopt via de importeur 'de beukelaer' en in principe zijn dit alle bene-winkels, kan je aanspraken maken via een formulier in te vullen op 5j garantie i.p.v. 2 zonder meerkost
              Website: http://www.svisimaging.be

Comment

Hoewel de 150mm van Sigma een van de beste macro-objectieven is heb ik bewust voor de 105mm gekozen: de afstand dat je verder van het onderwerp staat is te verwaarlozen, maar daar in tegen is hij veel groter en zwaarder om deze vanuit de hand goed stil te houden.
                Voor goede macrofotografie is veel ervaring en kennis van het onderwerp (het gedrag van de beestjes) nodig. Velen die er ondoordacht aan beginnen haken na korte tijd af en dan staan deze objectieven binnen een paar maanden al weer te te koop aangeboden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dushi Bekijk bericht
                  precies vanwege de reden die Pieter noemt, koos ik voor de Sigma 150mm; nooit spijt van gehad
                  Om bovengenoemde reden ook voor de sigma 150 gegaan.

Comment

Voor portret is de Sigma 150mm voor het meeste gebruik te lang. Bovendien is de 105mm of 90mm een stuk handzamer. Ook bijna de helft goedkoper...
                    Kwalitatief zullen de Sigma en de Tamron klaar weinig ontlopen. 90 is voor portret op DX nog altijd beter te gebruiken dan 105mm.
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                      Voor portret is de Sigma 150mm voor het meeste gebruik te lang. Bovendien is de 105mm of 90mm een stuk handzamer. Ook bijna de helft goedkoper...
                      Kwalitatief zullen de Sigma en de Tamron klaar weinig ontlopen. 90 is voor portret op DX nog altijd beter te gebruiken dan 105mm.
                      Voor portret is ze zeker niet gepast( of je moet er heel ver afstaan ) maar voor natuur dan weer wel.

Comment

Working...
                      X