Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

telelens voor Sony Alpha 57

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• telelens voor Sony Alpha 57

Hallo allemaal,

In de toekomst had ik me graag nog een betaalbare (en draagbare) telelens aangeschaft om naast mijn Tamron 17-50mm f2.8 te gebruiken.
    Ik heb ook nog de 18-250 mm lens die heel fijn is op vakantie maar deze voldoet niet echt meer aan mijn noden.
    Met de telelens had ik graag wat aan hondenfotografie (actie en portret) gedaan omdat dit een andere hobby is van mij.

De lens die ik momenteel op het oog heb is de Tamron 70-300mm F4.0-5.6 Di USD Sony.
    Na wat zoeken op het net zou deze een goede prijs/kwaliteitsverhouding hebben.

Zijn er mensen op het forum die ervaring hebben met deze lens? Of andere ideeën zijn ook welkom.

Nog een prettig eindejaar aan iedereen!
    Canon

Re: telelens voor Sony Alpha 57

Beste Jacky07,

De tamron 70-300 USD zou een goeie zijn - iets goedkoper nieuw dan een 2de handse Sony 70-300G (soms te vinden rond 500€) - die 2 lenzen zijn kwalitatief ongeveer evenwaardig - en zeker qua gewicht zijn beide doenbaar.
    Er zijn nog andere lenzen - maar vb. de sigma is niet aangewezen omwille van de plastieken gears die nogal snel kunnen stuk gaan. Er zijn nog andere alternatieven maar die worden snel duur, of zwaar.

Ik durf niet zeggen dat beide lenzen vlot gaan focussen op spurtende honden. Met m'n 70-300G heb ik eigenlijk nooit te klagen gehad over de focussnelheid, ik denk dat die tamron wel in de buurt zal komen. Ik kan niet genoeg benadrukken dat u dit best uit zou testen - zelf heb ik de tamron niet - en we wonen wat ver van mekaar. Maar als u ooit naar de BD-SD komt - kan u dat gerust vragen dat ik 'm eens meebreng (vb. die van 2/1 in Plankendael zal ik aanwezig zijn)?

Er bestaat nog beter glas dan dit - maar dat wordt oftewel zwaarder f2.8 70-200's en wat duurder - oftewel heel duur (100-300 f4 van sigma vb. of nog erger de 70-400 van Sony) - ik meen op te maken uit uw vraagstelling dat u niet de low-end wil maar de zogenoemde middenklasse lenzen tussen 200 à 500€.

Misschien wil je ipv. een zoom een fixed focus - vb. 135 f2.8 van Minolta - da's een degelijk stukje glas wat je voor een soortgelijke prijs kan hebben - ok 't is heel wat minder lang - maar 't past in een binnenzak - en gaat u bij schemelicht iets meer reserve bieden - zonder een gat in uw begroting te slaan zoals met de Sony Zeiss met 1.8-opening wel 't geval is. Nog beter is de 200mmf2.8 HS (witte) van Minolta (kost 2de hands tussen 600-800€) is denk ik een van de scherpste minolta's die er zijn - compact, snel - maar u zal hard moeten zoeken om er een te vinden.

Ga zeker ook eens kijken op dyxum.com - zoek gewoon op de fora op't woord dog photography en er zal wel info uitrollen - ikzelf kan de vraag onvoldoende concreet beantwoorden. Wat u wel zal moeten leren is de poster in te schatten. De ene is een beginner en sneller tevreden dan een doorworstelde fotograaf - tussen de lijnen door kan je zoiets wel inschatten (+ aan de sterretjes). Lees zeker de reviews van die lens na (in de lens databank).

Een lens die we vergeten is de minolta 70-300 APO - 4.5-5.6 (zwart met afgeronde rubberen voorkant) - misschien komt die ook nog in aanmerking - 2dehands kan je die rond de 180€ kopen. Er bestaat ook nog een 100-400APO - die is relatief duur (+300€), en heeft op 400mm maar 6.7 qua opening - heb beide nog nooit gehad, gezien - dus ga ik me onthouden van commentaar.

Een laatste waarschuwing: lensverslaving is een dure en plaatsrovende ziekte.

Comment

Heel erg bedankt voor deze mooie en duidelijke uitleg mutley69! Ik ben er heel wat mee.

Inderdaad is fotografie snel verslavend en jammer dat alles zo duur is.

Maar ik wil dan ook niet het beste van het beste want het moet betaalbaar en zeker ook draagbaar blijven. Ik heb ook geen zin om met een kanjer van een lens rond te lopen.

Door al enkele reviews te lezen van de Tamron 70-300 USD en door de prijs (300-350 euro nieuw) ben ik redelijk overtuigt om voor deze lens te sparen.

Met mijn Tamron 18-250 mm heb ik bij mooi en helder weer trouwens ook al wat foto's gemaakt van onze windhond (snel dus! ) waar ik best tevreden van was. Dus met de telelens zou het alleen maar beter kunnen denk ik dan.

Een prime heb ik liever niet. Het zoomen zou ik teveel missen. Ik heb ook een Sony 50mm f1.8 lens liggen die fantastisch is maar die ik maar weinig of niet gebruik.

Misschien ga ik ook nog even de Sony 70-300G in de gaten houden (tweedehands dan).
      Canon

Comment

Ik heb ze zelf nog niet gebruikt, maar heb sinds kort vrij veel reviews gelezen over de 55-300 mm van sony. nieuwprijs ligt rond de 280 euro, maar qua scherpte wordt ze vergeleken met de sony 70-300 SSM (die toch 3 keer duurder is) en uit de meeste reviews komt ze ook beter uit dan de tamron 70-300 USD.

Ik heb vorig jaar na een serieuze financiële domper noodgedwongen mijn sony 70-400mm verkocht en zit sindsdien toch ook te denken over een heel betaalbare, maar degelijke telelens en deze is er sinds een paar weken plots uitgekomen. Misschien ook wel de moeite om eens te bekijken. Maar zoals gezegd, ik heb er nog geen persoonlijke ervaring mee, dus kan er op dat vlak nog niets over zeggen en baseer me puur op reviews.

Mvg,
        Kristof

Comment

Hallo Kristof,

Dank u voor uw reactie!

Sinds vorige week heb ik me een telelens aangeschaft. En het is de 55-300 mm van Sony geworden!
          Eigenlijk ging ik sparen voor een Tamron 70-300 mm USD maar plots had ik via een zoekertjessite een Sony (55-300) gezien die nog nieuw in de doos zat (met zegel).
          Deze was samen met een camera in kit aangekocht maar de persoon wilde de telelens niet. Zo heb ik een 60 euro minder betaald dan in de winkel.

Veel heb ik de lens nog niet kunnen testen maar ik heb toch al een paar mooie foto's kunnen nemen.
          Ik had er inderdaad ook goede reviews van gelezen.
          Alleen heb ik al ondervonden dat deze lens alleen maar bruikbaar zal zijn bij zonnig weer voor mijn andere hobby (actiefoto's nemen van honden).
          De Tamron zou sneller zijn maar ik wilde er ook niet teveel geld aan geven want de Tamron ging me toch zeker 150 euro meer kosten.

Maar als het over beeldkwaliteit gaat denk ik dat deze lens een goede (budget) keuze is.
          Canon

Comment

laat me maar eens weten of je er tevreden van bent, want ik overweeg die 55-300mm toch ook wel. ik vrees een beetje dat je met dit soort budget telelenzen altijd een beetje afhankelijk zal zijn van zonnig weer. De tamron USD zou wel eens wat sneller kunnen zijn, maar blijft toch ook een F5.6 en zal dus op dat vlak toch ook een compromis zijn, vermoed ik.
            Dat ga je alleen kunnen oplossen door primes of telelenzen in een andere prijscategorie te gaan zoeken. En dan is het maar de vraag of het je dat waard is.
            Zoals gezegd, ik had een 70-400 die ik heb moeten verkopen, iets waar ik vermoedelijk nog wel even spijt van zal hebben, maar aan de andere kant vraag ik me af of het wel te rechtvaardigen valt dat ik zo'n prijzige lens in mijn bezit had. Allereerst omdat ik een fotografie amateurtje ben en ten tweede omdat ik eigenlijk toch altijd te weinig tijd heb om echt te gaan fotograferen... misschien is een budgetvriendelijke 55-300 dan ook meer iets voor mij

Comment

Gelijkaardige situatie als bij mij hoor! Ik ben ook maar een amateurtje dus moet alles nog een beetje betaalbaar zijn.
              Ik weet ook dat je met een 70-200 f/2.8 véél betere resultaten kunt halen maar dit is gewoon niet aan de orde voor mij: vééééél te duur en vééééél te zwaar!
              De Tamron USD heb ik kunnen zien en deze lens is ook merkbaar groter en zwaarder dan de Sony 55-300. Dit is voor mij ook niet onbelangrijk.
              Als ik dit als werk kon doen dan zou dat een heel ander verhaal worden maar voor alle foto's dat ik al heb genomen voor andere mensen (bvb. communie) heb ik nog geen cent gevraagd.
              Eigenlijk gebruik ik het meest en het liefst mijn 17-50mm f/2.8. Deze lens vindt ik zéér goed en was ook nog betaalbaar. Maar alleen had ik wat mm te kort dus daarom de telelens.
              En jammer genoeg is actiefotografie (met honden) juist iets heel moeilijks. Ik heb al snel een sluitertijd nodig van 1/1000s om de actie te bevriezen en met wat betrokken weer dit weekend had ik met de nieuwe telelens al snel een iso waarde van 3200 die veel te veel is (ruis!). Dus is het wachten tot het wat mooier weer wordt!
              Om portret foto's te nemen van mijn hond ging het wel redelijk. Hier een voorbeeld daarvan:

[IMG]DSC06955 by jacky240, on Flickr[/IMG]

EXIF : f/4.5 1/500 iso 800 100mm

De foto is wel een beetje na verscherpt in PSP.
              Voorlopig ben ik er dus redelijk tevreden mee maar zoals gezegd heb ik nog heel weinig kunnen testen.
              Canon

Comment

Working...
              X