Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vreemd probleem met canon 50mm 1.8

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vreemd probleem met canon 50mm 1.8

Ik heb een probleem met een canon 50mm 1.8

Als ik door de zoeker kijk, kan ik zonder enig probleem scherpstellen. Zowel manueel als met autofocus gaat dit goed.
    MAAR: nadien blijken de foto's toch in heel veel gevallen niet scherp te zijn. Zelfs met foto's op statief van niet bewegende onderwerpen heb ik dit getest.

Als ik foto's neem via liveview, zijn de foto's echter perfect. Alleen werk ik helemaal niet graag met liveview....

Ik snap er echt helemaal niets van. Kan er iemand me hier wat meer over vertellen?
    https://www.facebook.com/devrieset/

Re: Vreemd probleem met canon 50mm 1.8

Je lens zelf is blijkbaar wel scherp, want ok in Liveview. Als je fotos vanaf statief niet scherp zijn, heb je waarschijnlijk front of backfocus van de lens/body combinatie.
    - test de lens eens op een andere body
    - indien je body AF-adjust heeft, dat eens proberen.
    Last edited by dleemans; 27 december 2014, 01:21.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
      Je lens zelf is blijkbaar wel scherp, want ok in Liveview. Als je fotos vanaf statief niet scherp zijn, heb je waarschijnlijk front of backfocus van de lens/body combinatie.
      - test de lens eens op een andere body
      - indien je body AF-adjust heeft, dat eens proberen.
      AF-adjust zit er niet op mijn toestel spijtig genoeg.

Ik heb dit nog verder getest en het lijkt inderdaad op frontfocus. Maar hoe is het mogelijk dat zich dit niet voordoet in liveview?
      En nog belangrijker: hoe kan ik dit oplossen?
      Last edited by Thomas79; 27 december 2014, 07:32.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Thomas79 Bekijk bericht
        AF-adjust zit er niet op mijn toestel spijtig genoeg.

Ik heb dit nog verder getest en het lijkt inderdaad op frontfocus. Maar hoe is het mogelijk dat zich dit niet voordoet in liveview?
        In liveview gebruik je niet het normale AF systeem (met de focuspunten die je ziet in de zoeker), maar focus je rechtstreeks op de sensor (via CDAF).
        De sensor stuurt de lensmotor tot hij een perfect scherp beeld ziet. Dat is merkelijk trager, maar wel vreselijk accuraat.

En nog belangrijker: hoe kan ik dit oplossen?
        Zonder af-adjust in de body, is dat moeilijk. Het enige wat je kan doen, is de body en/of lens laten afstellen bij een Canon reparatie center.
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

laten afstellen van de lens gaat duurder zijn dan een nieuwe maar heb je dat alleen met deze lens of ook met nog andere? Als het ook met andere lenzen is dan dient de camera afgesteld en dat is een ander verhaal.
          Misschien eens proberen met een gelijkaardige lens bij je in de buurt. Mocht je in de buurt van A'pen komen kan je altijd eens met de mijne testen zodat je zeker weet of het de lens of de camera is.
          Albums
          Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
            laten afstellen van de lens gaat duurder zijn dan een nieuwe maar heb je dat alleen met deze lens of ook met nog andere? Als het ook met andere lenzen is dan dient de camera afgesteld en dat is een ander verhaal.
            Misschien eens proberen met een gelijkaardige lens bij je in de buurt. Mocht je in de buurt van A'pen komen kan je altijd eens met de mijne testen zodat je zeker weet of het de lens of de camera is.
            Met mijn andere lenzen (18-55 en 55-250) heb ik geen enkel probleem. Ligt dus volgens mij volledig aan de lens zelf.
            Laten afstellen ga ik niet laten doen, want dat gaat me meer kosten dan wat ik er voor betaald heb.
            Ik hou in het achterhoofd dat mijn volgende body er eentje zal worden met AF-adjustment.
            En voorlopig ga ik dus liveview moeten gebruiken met die lens.
            Bedankt voor je aanbod

Comment

wordt zoiets niet gratis gedaan onder garantie?
              Website: http://www.svisimaging.be

Comment

Om even verder te gaan met dit verhaal ben ik zo vrij in deze post eenzelfde probleem voor te leggen. Ik kocht verleden maand de Nikkor 35 mm 1.8 . Gisteren gebruikte ik deze lens voor de derde maal en wat blijkt: serieuze backfocus :-( . De winkel waar ik hem kocht bevestigde dat ik deze lens mocht terugsturen voor reparatie aangezien de garantie uiteraard loopt. Ik ben eens benieuwd! Onbegrijpelijk dat je van de ene dag op de andere zo snel dat probleem kan meemaken. Ik denk dat ik met deze lens nog maar een 100-tal foto's heb gemaakt. In liveview is alles superscherp maar dat gaat uiteraard veel trager. Komt dit probleem veel voor bij aankoop van lenzen?

Sent from my iPad using Tapatalk
                Nikon D5300 + Nikon D3300 + Nikkor 50 mm 1.8G + AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II + AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/3.5–5.6G VR II + Sigma DG 70-300 4.5-5.6 + SIGMA 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM Nikon + Nissin I40 + YN 560

Comment

Working...
                X