Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke startobjectieven voor Canon 5D mark III

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• welke startobjectieven voor Canon 5D mark III

Na vele jaren als amateurfotograaf met Canon 60D (en vorige canontoestellen) voor mij mooie en aanvaardbare foto's te hebben getrokken met zowat alles aan onderwerp (veel reisfotografie in heel veel landen, waaronder dus veel landschap, portret en straatfotografie) heb ik beslist om een stapje hoger te gaan en full frame uit te proberen. Ik ben ondertussen ook al een tijdje bezig met fotografiecursussen en krijg daar ook heel wat mooie uitdagingen aangeleverd.

Heb nu de kans om een 5D mark III aan te schaffen en ben geneigd dit ook te doen.

De objectieven zijn nog een ander verhaal.

Op dit moment gebruik ik in 80% van de gevallen de canon Efs 17-85mm f/4-5.6 IS USM en de EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM (voor zwaardere zoom).

Volgens wat ik lees moet ik ik de eerste les vervangen en kan ik de laatste nog verder gebruiken op de 5D.

De eerste lens gebruikte ik op de 60d intensief en op alle bereik (eigenlijk 27-136). Gezien ik in realiteit ook zoombereik had tot op 135, kwam de tweede lens er eerder uitzonderlijk op.

Wat is nu een goede lens om te starten met de 5D die ook goed zoombereik heeft. Het dichts aansluitend qua zoom bij de EFs lens lijkt mij de 24-105 te zijn, maar daar heb je ook twee modellen in. De 24-70 f/2.8 lijkt mij een heel mooie lens, maar verlies dan wel een stuk zoom met 1 lens, en vraag mij af of de overgang in praktisch gebruik niet te groot zal zijn.

Heb nog niet naar andere merken gekeken.

Hebben jullie een advies.

Daniel

Re: welke startobjectieven voor Canon 5D mark III

Ik ben begonnen met een Tamron 24-70 2.8 VC op mijn 5DIII in den tijd. Nu heb ik wel de Canon 24-70 2.8 II ondertussen. De rest van de lenzen waren al "FF compatible"
    Nu als je een 5DIII met een 24-105 in kit aan een goede prijs kan kopen zou ik dat wel overwegen. Die 24-105 geraak je als het moet ook wel snel kwijt achteraf.
    Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

Comment

die 24/105 f4 is hier makkelijk tweedehands te vinden tussen de 450 en 550 eurokes. Snel kwijt, dat hangt er van af. Ik heb er hier één werkloos in de kast liggen.
      Albums
      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Afhankelijk van het budget, uiteraard.
        Mijn voorkeur qua standaardlens in deze volgorde:
        1. Canon 24-70/2.8
        2. Tamron 24-70/2.8
        3. Canon 24-105/4.0
        Indien mogelijk, zou ik altijd kiezen voor een f/2.8 zoom als basislens en allround-lens. Het is waarschijnlijk de lens die het vaakst op je toestel staat, tenzij voor specifieke toepassingen, en daarom denk ik dat je in dat bereik het beste moet kopen dat je kan en wil betalen. Als je een macrofanaat of vogelaar bent, ligt dat natuurlijk anders.
        (Ik heb het niet zo erg begrepen op de 24-105, vandaar dat ik ze onder de Tamron zet. Tweedehands ligt dat wat anders.)
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Met een 24-70 en je 70-300 heb je een mooi bereik.
          Ik vond de 24-105 niet zo scherp.
          De beste is de 24-70mm 2.8 versie II. Ook wel heel duur.

Comment

Canon heeft nog een oude 28-135, maar die kan optisch niet meer mee met de recentere objectieven.
            Nu is er al verschillende jaren de bekende 24-105 f4 L IS, maar onlangs is er ook nog een "low budget" 24-105 f3,5-5,6 IS STM bijgekomen http://www.kamera-express.be/product...9eEaAgMj8P8HAQ
            Omdat ik er nog geen test van gezien heb kan ik ook geen uitspraken doen over de optische kwaliteiten, maar het is best mogelijk dat die nieuwe STM lens beter presteert dan de 24-105 f4 L IS (als die optisch in dezelfde lijn zit als de andere STM lenzen die de laatste jaren op de markt gekomen zijn, dan moet die wel beter zijn dan de "oude" 24-105 f4 L IS).
            Ze is wel wat minder lichtsterk, maar een f4 lens noem je ook niet echt lichtsterk.

Als je een lichtsterke lens nodig hebt, dan is de 24-70 f2,8 L II een heel goede keuze, maar het is ook wel de duurste.
            De Tamron 24-70 f2,8 VC zou ook heel goed zijn.

Voor het tele bereik kan je de 70-300 blijven gebruiken, als die toch niet voldoet, dan kan je die later nog altijd vervangen door een 70-300 L (die gebruik ik zelf ook geregeld, die is heel goed).
            Maar op een full-frame kan die 300mm voor jou misschien "te kort" zijn, als dat zo is, dan zal je een langere telelens moeten kopen (bijvoorbeeld een 100-400 of Tamron/Sigma 150-600...).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Dank juliie allemaal. Morgen ga ik camera halen en laat ik jullie weten welke lens het geworden is.

Comment

Working...
              X