Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ernstige backfocus

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• ernstige backfocus

Ik heb een 2-de handse Sigma 120-300 f2,8 gekocht. Zo goed mogelijk op scherpte getest bij de verkoper, maar toch nadien problemen om er scherpe foto's mee te maken. De lens is van 2012 en heeft nog een maand garantie. De reviews van deze lens zijn algemeen lovend. Ook vol open een uitstekende scherpte. Volgens de aanwijzingen van enkele gerenommeerde sites (testkaart, mirror lockup en afstandsbediening enz.) , ben ik gaan testen op front-of backfocus. Zowel bij 5 meter als bij 20 meter, krijg ik het net voor mekaar door -20 in te stellen. Bij de Nikon D7100 is dit het einde van de schaal. Een kanjer van een backfocus, dus. Op deze wijze ingesteld, is de verwachte scherpte er wel degelijk. Dit is al een serieuze opluchting. Het is een dijk van een lens.
    Concreet enkele vragen:
    Blijf ik best gewoon bij de Fine-tuning of moet ik iets doen. Zo ja, kan er bij de fabrikant van de lens ic. Sigma aan gesleuteld worden en maak ik dus best gebruik van de garantie die er nog is en is deze garantie overdraagbaar? Ik heb natuurlijk het aankoopfactuur van de eerste eigenaar, van wie ik de lens heb, maar is dat voldoende?
    Hopelijk heeft hier iemand ervaring mee, die mij kan verder helpen, waarvoor dank.
    Fuuu…tsjie
    www.wouldbephotography.be

Re: ernstige backfocus

Ik zou op zijn minst contact opnemen met Sigma om te vragen of er een firmware update bestaat voor deze lens. Ze is inderdaad heel erg goed, dat heb ik ooit zelf kunnen ervaren (Canon mount weliswaar). Ik ga er van uit dat de eerste eigenaar uit deze lens toch perfecte foto's haalde... heb je voorbeelden gekregen? Als de lens op een ouder toestel werd gebruikt en helemaal correct focuste, is het best mogelijk dat je hier met een geval zit van aangepaste lensprotocols die ervoor zorgen dat je (vrij nieuwe) body de lens niet helemaal correct aanstuurt.

Wat garantie betreft: ik hoop dat Sigma daar niet moeilijk over doet, maar volgens mij is garantie bij ons strict genomen niet overdraagbaar bij tweedehandsverkoop. Als je een winkel hebt waar je een goed contact mee hebt, kan je die weg volgen, maar ik heb persoonlijk betere ervaringen (zij het niet met Sigma) door rechtstreeks met de fabrikant te handelen. Als Sigma bevestigt dat de firmware vernieuwd kan worden in functie van jouw body, dan zou ik het in elk geval laten doen, ook al kost het je pakweg 150 euro. Gratis zou uiteraard aangenamer zijn...
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wouldbe Bekijk bericht
      Blijf ik best gewoon bij de Fine-tuning of moet ik iets doen
      Je zou eerst de check kunnen doen of je met behulp van fine-tuning dezelfde scherpte kan halen als het beste wat je in live view kan bereiken. Zo ja, dan kan een retourtje Sigma voor het objectief achterwege blijven. Mocht je met fine-tuning niet in de buurt komen van het scherpste wat je met live-view kan bereiken, dan kan je toch het beste Sigma inschakelen.

Comment

Bedankt voor de reacties.
        @ Pieter G.: Ik pols even bij de eerste eigenaar (met Nikon D300s, als ik het mij goed herinner) in welke mate hij dit probleem heeft ervaren. Bij de doorverkoop is het alleszins niet vermeld.
        @ hapa: Bedoel je hiermee dat bij live-view het autofocus systeem geen last heeft van deze backfocus?
        Fuuu…tsjie
        www.wouldbephotography.be

Comment

Welke garantie verleent Sigma Benelux?

Sigma verleent 1 jaar wereldwijde fabrieksgarantie. Sigma Benelux verleent bovendien 2 jaar gratis extra fabrieksgarantie op objectieven na registratie op onze website (MySigma). Deze objectieven moeten dan wel door Sigma Benelux zijn geïmporteerd. Dit is te herkennen aan het Getting the Best waardezegel aan de buitenzijde aan de buitenzijde van verpakkingen van objectieven. Zie verder voor de voorwaarden voor verlengde garantie..
          Gerelateerd

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wouldbe Bekijk bericht
            @ hapa: Bedoel je hiermee dat bij live-view het autofocus systeem geen last heeft van deze backfocus?
            Inderdaad, bij Liveview, en gebruik van cdaf, heb je normaal gezien geen last van back of frontfocus, omdat je dan rechtstreeks op de sensor werkt. De focus is dan bijna altijd spot-on. Kan zelfs ontluisterend zijn om te zien hoe scherp je lenzen zelfs volopen kunnen zijn als je lens/camera combo perfect focust.
            David Leemans
            Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Working...
            X