Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grijsfilter/ND-filter: advies gevraagd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Grijsfilter/ND-filter: advies gevraagd

Ik ben beginnende fotograaf en sinds enkele maanden gebruik ik ND-filters omdat ik er heel veel potentieel in zie.
    Ik heb ook totaal geen groot budget en daarom komen veel merken voor mij al niet in aanmerking.

Via dit forum heb ik goedkoop een 3-stop ND filter van Hoya (schroef met dia 77mm) gekocht en daar ben ik supertevreden van. Goede schroefdraad, stevige constructie en (toch nog niet gemerkt) geen kleurzweem. Zelfs de vignettering is miniem. En de Hoya-filters zijn zeer betaalbaar.
    Nadien nog een Hoya 6 stops gekocht en dezelfde kwaliteit als de 3-stops-versie. Heel tevreden dus.

Nu, ik wou een stap verder gaan en dat was een 10-stops filter. De prijsklasse van deze liggen wel direct een pak hoger
    Bij Hoya zit je ook direct aan 100 euro voor een goede filter. Bij B+W dezelfde prijs.
    Omdat ik niet wist dat dit iets voor mij was heb ik via Ebay de goedkopere (+- 30 euro) van Haida gekocht. Op eerste zicht goed gebouwd, heel dun en goede schroefdraad. MAAR de kwaliteit van het glas is tamelijk slecht. Ik heb nagenoeg direct een kleurzweem (magenta) over het midden van de foto en nadien wegwerken is heel moeilijk.
    Resultaat: ik ga me binnenkort de Hoya-versie bestellen.

Mijn conclusie is daarom: wil je een ND-filter om op je lens te schroeven en je wil er niet te veel geld aan geven, ga dan voor die van Hoya. Voor de filters met een paar stops zit je er heel goed...
    Ik ben persoonlijk niet echt wild van B+W. Kwaliteit van het glas zal ongetwijfeld super zijn, maar ik lees veel minder positieve dingen over de bouw ervan en het feit dat deze enorm overpriced zijn.
    Voorzetfilters zou voor mij later misschien ook een optie zijn (bv Cokin), ook omdat je deze dan kan gebruiken op meerdere lensdiameters (met adapters weliswaar), maar dan zitten we wel in een vééél duurder segment... Je kan dan ook eens een gradient ND- of een polarisatie-filter bijkopen...
    Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
    Mijn fotoalbums

Comment

Ik ga de mijne dit week end nog eens testen, maar had dus zelf niet echt last van kleurzweem bij mijn eerste test.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GillesH Bekijk bericht
        Ik ga de mijne dit week end nog eens testen, maar had dus zelf niet echt last van kleurzweem bij mijn eerste test.
        Ik weet ook niet hoe het komt, maar ik kan genoeg voorbeelden posten van de kleurzweem. Soms wel, soms in mindere mate. Raar... En wegwerken is quasi onmogelijk...
        Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
        Mijn fotoalbums

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timdelma Bekijk bericht
          Ik weet ook niet hoe het komt, maar ik kan genoeg voorbeelden posten van de kleurzweem. Soms wel, soms in mindere mate. Raar... En wegwerken is quasi onmogelijk...
          Heb je de zoeker afgedekt tijdens het gebruik van het filter?
          Groetjes,
          Dominic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
            Heb je de zoeker afgedekt tijdens het gebruik van het filter?
            Neen...
            Heeft dit er mee te maken?
            Mijn fotoalbums

Comment

Persoonlijk gebruik ik de voorzetfilters van "Formatt Hitech" en ben daar super tevreden van. Dit zijn dan ook geen echte "low-budget" filters.
              I shoot Canon 5D - 7D
              24-105mm f4 L - 50mm f1.4 - 100 mm f2.8 L Macro - 70-200 f2.8 - 16-35mm f2.8 L

Comment

Even olie op het vuur gooien:

Sent from my iPad using Tapatalk
                Mijn fotoalbums

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timdelma Bekijk bericht
                  Neen...
                  Heeft dit er mee te maken?
                  Kijk eens in dit topic.
                  Als jij een gelijksoortige kleurzweem hebt, dan heeft het inderdaad te maken met het feit dat je de zoeker niet bedekt hebt.
                  Als er zonlicht via die manier je camera binnenkomt beïnvloedt dat je beeld.

Als je last hebt van een meer gelijkmatige kleurzweem over heel het beeld, dan kan dat ook aan de kwaliteit van het filter liggen.
                  Last edited by zibro; 7 maart 2015, 18:12.
                  Groetjes,
                  Dominic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
                    Kijk eens in dit topic.
                    Als jij een gelijksoortige kleurzweem hebt, dan heeft het inderdaad te maken met het feit dat je de zoeker niet bedekt hebt.
                    Als er zonlicht via die manier je camera binnenkomt beïnvloed dat je beeld.

Als je last hebt van een meer gelijkmatige kleurzweem over heel het beeld, dan kan dat ook aan de kwaliteit van het filter liggen.
                    Yep, nagenoeg identieke kleurzweem, maar vooral aan de linkerkant van het beeld. Ik ga zeker volgende keer de zoeker afdekken.
                    Dikke merci voor de supertip!
                    Mijn fotoalbums

Comment

Vandaag de haida opnieuw getest. Geheel van het beeld wordt koeler, maar meteen weg te werken in lightroom. De Lee heb ik ook kunnen gebruiken en die gaf ook een iets koelere kleurtoon.

Comment

Hallo,
                        Zijn mensen die ervaring hebben met de FaderND van Light Craft Workshop ?

Link: http://www.lcfilter.com/#!rapid-nd/ci9g
                        Paul Dhondt
                        Secretaris
                        Foto - Diaclub Kunst Ligt v.z.w.

Comment

ben ik weer.
                          Volgende maand zit ik in Zweden, en ik ben er nog steeds niet aan uit. Vanwege de beperkte ruimte is een voorzetfilter geen optie. Het zal echt gaan om een schroeffilter. Maar ik wil graag jullie advies. Het is voor het fotograferen van natuur met uitzichten van de berg, de bergtoppen zelf, meertjes, beekjes, riviertjes, landschappen, watervallen etc. Hoeveel stops raden jullie aan? 6, 10?
                          Mijn portfolio website:

Comment

Valt echt te zien wat je precies wil doen hé. Wil je gewoon bv. water niet 'hard' weergeven, dan volstaat meestal een 3-stops om het water (of lucht) iets softer weer te geven. Sluiter wordt verlengd met 3 stops en dat doet al wat. Mijn 6 stops filter gebruik ik het meeste voor het water omdat je dan al echt 'vlakker' water gaat krijgen, maar niet overdreven.
                            De bigstopper gebruik ik het meeste van al en vooral op drukke plaatsen (om mensen of dieren te laten 'verdwijnen') of om water of lucht 'te vlakken'. Ik hou persoonlijke niet van 'hard' water en soms wil ik de lucht ook met slierten zijn en dan komt een ND-filter tot zijn recht...
                            Overdag bij fel licht kunnen sommige elementen in een foto hard overkomen door de snelle sluitertijd, een 3 tot 6-stops filter kan dit verhelpen.
                            Mijn fotoalbums

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StePicture Bekijk bericht
                              thanks! interessant! Ik kwam jouw Nisi wel tegen, interessant maar twijfel of ik het geduld af en toe heb om voor elke foto het los te halen en dergelijke. Moet ik eerlijk in zijn!
                              Als je daar al geen geduld voor hebt, moet je eigenlijk niet met lange sluitertijden en 10-stoppers gaan werken...

Trouwens zelf tevreden over mijn NiSi 10-stopper, al veel fijne foto's mee gemaakt (helaas nog veel te weinig naar mijn goesting).

IZ.
                              For Greater Good - Ambient Music for the Masses

Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

Comment

Bedankt voor jullie antwoorden.
                                Ik zal voornamelijk overdag gaan fotograferen. Ik kreeg ook deze nog geadviseerd: http://www.cameranu.nl/nl/p262154/ho...e-density-67mm is dat nog iets? Of raden jullie dat af?
                                Mijn portfolio website:

Comment

Working...
                                X