Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tele-lens voor Canon EOS 50D?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tele-lens voor Canon EOS 50D?

Hallo iedereen, ik ben op zoek naar een zo goed mogelijke telelens voor mijn canon 50D. Het liefst een allround exemplaar, aangezien ik hem vooral op reis wil gebruiken en er niet voortdurend van lens wil wisselen. Voor het fotograferen buiten dergelijke trektochten heb ik nog een kwaliteitsvolle 24-70 mm, 10-22 mm en 100mm macro liggen.

Ik weet dat zoomlenzen altijd een compromis zullen blijven, aangezien de kwaliteit wat minder is. Maar ik vroeg me af welke exemplaren jullie me zouden aanraden.

Ik botste zelf op dit exemplaar: http://www.tamron.eu/lenses/16-300mm...-di-ii-vc-pzd/ Een aanrader? Of zijn er betere? Zo ja, welke?
    En wat denken jullie van dit objectief: Tamron 18-270mm VC PZD Canon?

Thanx voor de hulp!
    Annelies

Re: Tele-lens voor Canon EOS 50D?

Annelies, ik had onlangs ook mijn oog laten vallen op de 18-270 (2dehands), maar ik was vooral op zoek naar een relatief goedkope tijdelijke oplossing. Voor uitmuntende kwaliteit moet je dit soort lenzen niet kopen. Ze bieden vooral heel veel gebruiksgemak. Ze worden terecht 'vakantielenzen' genoemd, want ze doen het wel goed bij veel licht (zonnige dagen, lente- en zomerweer), wanneer je de kans hebt om het diafragma een stopje dicht te draaien. Hou de lens tussen f/5.6 en f/8, en boven de 200mm op f/8-f/11, en je zal met uitstekende vakantiefoto's naar huis komen.

Als je het toch overweegt om met 2 lenzen te vertrekken, kijk dan misschien eens naar een 70-300 met beeldstabilisatie. Afhankelijk van het soort foto's dat je denkt te maken, kan je ofwel je 24-70, ofwel je 10-22 ermee combineren. Het gat tussen 22 en 70 is dan wel groot, maar het is wel dicht te lopen.

Als het echt met 1 lens moet, kijk dan eens of 135mm zou volstaan. In dat geval zou je voor een 18-135 IS STM kunnen kiezen. Die hebben een aantal mensen mij ook aanbevolen, en als ik zie waartoe de lens in staat is, kan ik dat alleen maar terecht noemen. (Ik heb uiteindelijk nog iets anders aangeschaft, maar dat was puur omdat ik een goedkope 2dehands oplossing zocht.)
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Wat mij zet je een hele dikke vette streep door z'n superzoom en ga je op zoek naar een 70-200 of je koopt een compact voor je trekkings.

Comment

Aangezien een 'reis' en reisfotografie veel kanten kan opgaan zal ik je een subjectief antwoord geven.

Een objectief met een grote reikweidte is niet echt goed op de uitersten. Bij beide voorbeelden moet je dus een stuk afdoen aan het begin en het einde, dus heb je minder over: je hebt dus een goed resultaat tussen pakweg 40-50 en 220-240.
        Van vrienden en uit eigen ervaring leer ik dat een telezoom op reis minder interessant is dan een breedhoek. (behalve op natuur en safaritochten natuurlijk).

Wat je vooral moet hebben is een draagbare lens (let op gewicht), en als je wil werken met altijd hetzelfde ben je m.i. beter af met een 15-85, 18-135 of 24-105 (minder breed).
        Als je echt wil telezoomen is een 55-250 of 70-300 een oplossing, maar dan mis je ook wat breedhoek...

Het idee van een (goede) compact is natuurlijk ook best interessant: Je moet geen gewicht meesleuren, je hebt zowiezo een 'superzoom' en tegenwoordig is de kwaliteit best goed.

Maar doe zeker jouw eigen gedacht! Succes!
        Last edited by philippeDeli; 20 oktober 2014, 10:50.
        Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

Comment

Allemaal heel erg bedankt voor de feedback. Ik vind het gewoon zo'n moeilijke zaak om een juist compromis te maken als het gaat om een telelens. Kies je voor gemak versus kwaliteit... Het is een interessante suggestie om ook een goede compact te overwegen! Jullie hebben me in ieder geval goed geholpen, dank daarvoor! :-)

Comment

Working...
          X