Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

'Oude' nikon lenzen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 'Oude' nikon lenzen?

Hallo

Korte vraag: ik veronderstel dat er heel wat goed glas bestaat van nikon dat wat in vergetelheid is geraakt, dit mede omdat vele nieuwe instap spiegelreflexen geen ingebouwde AF motor meer hebben en alle lenzen nu moeten uitgerust zijn met ingebouwde AF-motor.

Mijn camera beschikt echter wel over een ingebouwde AF motor, dus zouden lenzen zonder AF-motor geen probleem mogen zijn.

Nu vraag ik mij gewoon af welke oude nikon lenzen toppertjes zijn, zodat ik wat kan uitkijken tweedehands en misschien wat op de kop kan tikken.
    PS: ik heb me ooit eens laten vertellen dat de nikon vattingen door de jaren heen nog nooit veranderd zijn, en dat ik dus heel oude lenzen (analoge tijdperk) nog op mijn d7000 zou moeten kunnen steken, klopt dit?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Rune
    Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

Re: 'Oude' nikon lenzen?

35f2
    85f1.8
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Rune, als je maar een belangrijk ding in de gaten houdt, schroef NOOIT en als ik zag NOOIT bedoel ik ook NOOIT een oude Nikon lens met een gesloten vorkje op je digitale Nikon.
      Dat kan een keer ten koste gaan van je elektronische aansluitingen van je digitaal toestel.
      Alle Nikonlenzen met het "open" vrorje kun je digitaal gebruiken. Doe ik al jaren met veel plezier.
      Zoek maar een oude 50 mm f/2 (geweldige mooie contrast weergave) de 60 mm Macrolens is een topper, de 85 mm lens, de 35 mm is ook niet te versmaden. Dit zijn dan wel allemaal geen AF lenzen.
      Je raakt daar zo gewend aan dat ik me erger aan dat "gefocus" van de AF lenzen en mijn toestel altijd op handbediening heb staan.
      Gr. Joop
      Als je een typevout vindt, mag je hem hebben.

Comment

Rune, als je maar een belangrijk ding in de gaten houdt, schroef NOOIT en als ik zag NOOIT bedoel ik ook NOOIT een oude Nikon lens met een gesloten vorkje op je digitale Nikon.
        Dat kan een keer ten koste gaan van je elektronische aansluitingen van je digitaal toestel.
        Alle Nikonlenzen met het "open" vrorje kun je digitaal gebruiken. Doe ik al jaren met veel plezier.
        Zoek maar een oude 50 mm f/2 (geweldige mooie contrast weergave) de 60 mm Macrolens is een topper, de 85 mm lens, de 35 mm is ook niet te versmaden. Dit zijn dan wel allemaal geen AF lenzen.
        Je raakt daar zo gewend aan dat ik me erger aan dat "gefocus" van de AF lenzen en mijn toestel altijd op handbediening heb staan.
        Gr. Joop
        Wat bedoel je met een gesloten vorkje?

Bedankt voor de reacties btw!

Zijn er zoomlenzen die ook echt goed zijn? Ik zie bijvoorbeeld af en toe een 80-200mm aangeboden...
        Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

Comment

Pre-ai/non-ai lenzen hebben gesloten konijnenoortjes of vorkje
          Zie http://rick_oleson.tripod.com/index-153.html
          FLICKR PHOTOSTREAM
          Just try to comprehend that which you'll never comprehend

Comment

Dus AI lenzen mogen geen probleem vormen?

Comment

Ai lenzen kunnen op de D7000
              Zie:

FLICKR PHOTOSTREAM
              Just try to comprehend that which you'll never comprehend

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RuneDg Bekijk bericht
                Wat bedoel je met een gesloten vorkje?

Bedankt voor de reacties btw!

Zijn er zoomlenzen die ook echt goed zijn? Ik zie bijvoorbeeld af en toe een 80-200mm aangeboden...
                Alle lenzen vanaf 1977 zijn nu nog te gebruiken, op de ene camera zullen die lichtmeting geven op anderen niet. Ik denk dat alle AF lenzen van nikon nog zullen werken. Enkel de pre AI lenzen (van 1959 tot 1977) zijn niet compatibel. Hier en hier ga je meer info vinden. Er zijn ook AI lenzen die dat vorkje hebben.

Als je ook naar manuele lenzen gaat kijken zijn er zeer veel lenzen die de moeite waard zijn, daarom niet eens nikon lenzen. Zo heb ik een Nikkor 50mm f2.0 en een Osawa 70-150mm f3.8 allebei manuele focus, van AF lenzen heb ik een Nikkor 35-70 f3.3-4.5 en een Vivitar 70-210mm f3.5-5.6 AF wat een een prettige vakantie lenzen zijn, lichter en compacter dan een f2.8. Ik heb ook een 35-105mm 3.5-4.5 gehad (een vriendin heeft die nog en gebruikt die zeer regelmatig vooral met een ND filter omwille van de kleine filtermaat.)
                De 80-200mm f2.8 heb ik ook. Je hebt die in verschillende versies, ik heb de draaizoom en dat is een dijk van een lens. Zeer stevige bouw en echt professioneel werkbeest van uit de overgangsperiode tussen analoge en digitale fotografie, die ik nog bijna dagelijks gebruik. Ik vind het grote voordeel dat ze op een FF gaan en de bouwkwaliteit vaak stukken beter is dan die van nu en dat vaak voor een fractie van de huidige prijzen, misschien dat ze op de huidige pixelmonsters wel iets te kort komen.

Als je er een zou kopen moet je altijd controleren op schimmels.

ik heb ooit een test shot met de D90+osawa 70-150mm gepost.
                Last edited by kawaracer; 17 oktober 2014, 21:42.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Motokop Bekijk bericht
                  Gr. Joop

Moest dit waar zijn, dan had ik al lang geen contacten meer in mijn bodys.
                  Ik gebruik verschillende mamuele lenzen op D700 en D300S zonder problemen.
                  Er zijn inderdaad specifieke lenzen die je niet mag gebruiken maar het klassieke gamma stelt geen probleem.
                  En ..... als je voelt dat er iets niet soepel gaat als je de lens op je body plaatst, stopt dan, forceer de boel niet, dan maak je inderdaad stukken.

Ik heb zelfs lenzen van voor het AI-tijdperk in gebruik waar ik in de diafragmaring een opening heb gevijld om de nok van de lichtmeterkoppeling te laten passen.

Het kunnen gebruik maken van deze oude lenzen zonder adapters is nu eenmaal een van de grote troeven van Nikon.

Comment

hallo,
                    ik zit dus met een raar probleem
                    als julle zeggen dat men de oude af lenzen kan gebruiken wrm werkt mijn 35-70 mm 1:3.3-4.5 enkel op diafragma 22 en de andere geeft hij en error aan op men d90
                    raar niet
                    als ze niet werkt zoals het moet gaat ze de deur uit voor een spotprijs
                    groetjes frank

Comment

Heb je het diafragma niet gefixeerd staan?
                      Gebruik je toestel in de manueel stand (M stand) en zorg dat je de diafragmaring kunt draaien dan moet het lukken.
                      Gesloten vorkje bedoel ik mee een vorkje dat naast de inkeping geen opening heeft aan weerskanten van die inkeping. In Nikontaal: een gesloten vorkje.
                      Dat het bij Lucvr goed gaat is fijn voor hem en ik hoop dat het zo blijft. Ik neem het risico niet.
                      Gr. Joop
                      Als je een typevout vindt, mag je hem hebben.

Comment

85mm f/1.4 ais. wel manueel focussen, denk ik.
                        de 135mm f/2
                        My Website : http://www.ineedair.org
                        Music / Painting / Motion Graphics / Image
                        Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bullet01 Bekijk bericht
                          hallo,
                          als julle zeggen dat men de oude af lenzen kan gebruiken wrm werkt mijn 35-70 mm 1:3.3-4.5 enkel op diafragma 22 en de andere geeft hij en error aan op men d90
                          raar niet
                          groetjes frank
                          Zo is dit met alle AF objectieven waar een diafrafmaring op zit. Deze moet staan op het hoogste diafragmagetal. De camera bepaalt dan het diafragma via je keuzeknop. Hij werkt dus zoals het moet.
                          Sony en Olympus
                          Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bullet01 Bekijk bericht
                            hallo,
                            raar niet
                            groetjes frank
                            Ik heb die lens ook en die werkt perfect op mijn D90, Je moet de diafragmaring van die lens inderdaad op F22 zetten en dan met je bedieningswiel op je D90 je diafragma aanpassen.

Comment

bedankt Spanjaart, voor je reactie , ze werkt wel degelijk zoals het hoort , weer een leuke koop gedaan voor 10 euro

Comment

Working...
                              X