Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Allround fullframe objectief

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Allround fullframe objectief

Dag iedereen,

Ondertusen zijn er al wat duidelijkheden gekomen wat betreft mijn zoektocht naar een allround full frame objectief...met dank aan BD natuurlijk .
    Komt er op neer dat ik momenteel niet kan kiezen tussen:
    - de 'standaard' Nikkor AF-S 24-85mm F3.5-4.5 G IF-ED VR
    - de Tamron: Tamron 24-70mm F2.8 VC
    - en de sigma: Sigma 24-70mm F2.8 EX DG IF HSM
    heeft iemand van jullie ervaringen met bovenstaande?

Maar dan is er ook nog de Tamron 28-75mm F2.8 XR DI - wat is het verschil met de bovenvermelde Tamron?

Waarom is het toch zo moeilijk om te kiezen .

Groeten

Re: Allround fullframe objectief

Verschil tussen de 2 Tamron zooms: bereik, de 24-70 F2.8 VC heeft optische vibratie reductie, is recenter en optisch de beste van de 2.

Als je een f2.8 lens nodig hebt zou ik de Tamron 24-70 F2.8 VC kiezen. Het is wel de duurste en zwaarste (iets van 850 gr) van de door jou voorgestelde lenzen.
    De Nikkor AF-S 24-85mm F3.5-4.5 G IF-ED VR heeft ook optische vibratie reductie is een stuk lichter maar is geen f2.8 lens.

Voor de ene is een allround zoom objectief een objectief dat zo veel mogelijke situaties moet aankunnen. Voor zo iemand is de Tamron 24-70 F2.8 VC prima (f2.8 en optische vibratie reductie). Voor anderen moet een allround zoom objectief compact en licht zijn. Dan is de Nikkor prima.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
      Voor de ene is een allround zoom objectief een objectief dat zo veel mogelijke situaties moet aankunnen. Voor zo iemand is de Tamron 24-70 F2.8 VC prima (f2.8 en optische vibratie reductie). Voor anderen moet een allround zoom objectief compact en licht zijn. Dan is de Nikkor prima.
      Dat zou ik ook antwoorden.
      Bovendien denk ik dat een lens in dit bereik een goeie kans maakt om je meest gebruikte te worden.
      Daarom kan je overwegen om voor de best mogelijke kwaliteit te kiezen. Maar... uit de vraagstelling leid ik ook af dat een Nikkor 24-70 te hoog gegrepen is.

(In hetzelfde genre maar een trapje lager is er nog de 24-120 f/4, maar die schijnt niet zulke hoge ogen te gooien. Daarom tussen haakjes...)
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Welke camera heb je ?

In combinatie met een niet al te veeleisende sensor kan de klassieke Tamron 28-75 best voldoen ook. Hangt ervan af of je echt de 24mm nodig hebt, en de AF-motor in de lens, en of fanatiek pixelpeeping je ding is :-). Verder zullen tussen de verschillende lenzen ook contrast-, kleur- en bokeh-weergave hoogst waarschijnlijk wat verschillen, dus daar moet je even zien welke combanaties van lenseigenschappen jij de belangrijkste en/of leukste vindt.

Zelf heb ik een CZ24-70, en heb een de Sigma hierboven zowel als de Tamron 28-75 gehad. De CZ heb ik enkel omdat ik ze voor een héél interessante prijs op de kop heb kunnen tikken. De nieuwprijs zou ik er nooit aan geven. Daarvoor is het verschil met de resultaten van de Sigma én de Tamron niet groot genoeg.
        De Sigma is een goede oplossing tussenin, maar ik vond ze te groot, zwaar en duur voor een betrekkelijk beperkte kwaliteitswinst t.o.v. de Tamron 28-75.

Wil je héél veel waar voor je geld, heb je geen 36Mp sensor, en ga je niet naar 100% beelden op je scherm zitten staren, dan zou ik voor de 28-75 gaan hoor.

edit: ps: op photozone.de vind je betrouwbare reviews.
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Super!
          Bedankt voor de reacties... daar heb ik heel wat aan.
          Inderdaad de 24-70 van Nikon is me net iets te duur, vooral omdat ik had gelezen dat het de meerprijs niet echt waard was tov de Tamron en Sigma versies.
          Ik heb een D610 en had vroeger een 17-50 2.8 van Tamron op mijn DX toestel. Vandaar de twijfel om over te schakelen naar een 2.8 lens op de FF.
          Hoewel ik me liet wijsmaken dat de bokeh van de AF-S 24-85mm F3.5-4.5 G IF-ED VR ook wel goede resultaten gaf.
          De 24-120 f/4 kwam ook even in mijn gedachten maar daar vrees ik effectief voor de bokeh.

De beste raad krijg je nog steeds via dit forum vind ik. Thx,

Mathieu

Comment

Ik heb zelf onlangs de Tamron 24-70 F2.8 VC aangeschaft voor m'n crop body (D5100) met het oog op evt. aankoop van D610/D750 later. Ik ben heel tevreden van de resultaten maar je kan de performance op een crop camera niet vergelijken met die op een full frame... Maar heb ook eerst serieus wat research gedaan. Deze Tamron wordt (op full frame) vooral gezien als een directe concurrent van de Nikon AF-S 24-70mm F/2.8G, dé toplens van Nikon in dit bereik. De Nikon scoort net iets beter maar is ook de helft duurder tov de Tamron, dus of het de meerprijs waard is laat ik in het midden. Nikon doet momenteel wel een cash back actie dus misschien kan een Nikon toch wel interessant zijn nu.
            Ik kan niet vergelijken met de Nikon 24-85 in jouw lijstje. Deze kost 'amper' de helft van de Tamron en heeft geen vast diafragma van 2.8. Natuurlijk hangt alles af van waarvoor je het gaat gebruiken.
            De Sigma zit dan wel weer in dezelfde prijsklasse als de Tamron maar ik meen mij te herinneren van photozone.de dat deze niet zo goed scoorde als de Tamron met VC.
            De oudere Tamron (zonder VC) scoorde dan weer niet zo goed.
            Het zijn natuurlijk niet alleen de cijfers die tellen, je budget en doel spelen ook een grote rol.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mat- Bekijk bericht
              Super!
              Bedankt voor de reacties... daar heb ik heel wat aan.
              Inderdaad de 24-70 van Nikon is me net iets te duur, vooral omdat ik had gelezen dat het de meerprijs niet echt waard was tov de Tamron en Sigma versies.
              Ik heb een D610 en had vroeger een 17-50 2.8 van Tamron op mijn DX toestel. Vandaar de twijfel om over te schakelen naar een 2.8 lens op de FF.
              Hoewel ik me liet wijsmaken dat de bokeh van de AF-S 24-85mm F3.5-4.5 G IF-ED VR ook wel goede resultaten gaf.
              De 24-120 f/4 kwam ook even in mijn gedachten maar daar vrees ik effectief voor de bokeh.

De beste raad krijg je nog steeds via dit forum vind ik. Thx,

Mathieu

De 24-120 f/4 is een prachtlens. Ikzelf heb er de oudere versie van. Ik ken mensen in onze club die de f/4 versie hebben en de foto's mogen gezien worden.
              Ook het bereik is interessanter dan 24-70.

Comment

welke camera heb je? Als het een d800 is zou ik toch nog wat sparen voor de nikkor 24-70
                My Website : http://www.ineedair.org
                Music / Painting / Motion Graphics / Image
                Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

Comment

Ik ben zeer tevreden met het Sigma 24-105mm Art objectief.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

Comment

tja, aangezien mijn interesses er voor zorgen dat ik meestal met tele's werk, heb ik voor de allround lens gewoon de Nikon 24-85vr op mijn D610. voldoet voor mij prima voor de huis tuin keuken foto's. Gewoon zeer goedkoop tweedehands overgenomen van iemand die hem in de kit had gekocht (ik vraag me dan altijd af waarom je dan in hemelsnaam de kit koopt en niet alleen de body).
                    Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
                    Our English website: www.kaichitravel.com
                    Breng eens een bezoekje aan Siberie!

Comment

Dag Mat,

Ik heb een D610 met de Tamron 24-70 SP USD VC, super combinatie.
                      En volgens bepaalde reviews/tests zou deze combinatie betere resultaten opleveren dan de nikkor 24-70, vandaar dat ik deze genomen heb, en ook vanwege de prijs natuurlijk ;-)

Groeten,

Yves

Comment

net een d800e aangeschaft en wilde er perse een f2.8 op steken, is de nikkor 24-70 geworden in occazie wel te verstaan
                        ook omdat ik ervan overtuigd ben dat de verschillen op hoge resolutie-camera's duidelijker zijn...niet dat er ene slecht zou zijn, maar dat één van de twee écht beter zou zijn
                        kan dit helaas niet staven daar ik geen tamron heb....
                        is in niets te vergelijken met d7100 - tamron 17-50 combinatie,
                        contrast, kleur is zéér goed. maar wel ook bijna dubbele van gewicht
                        heb mijzelf gebaseerd op vergelijkende foto's in reviews en ervaringen hier op BD
                        portfolio en workshops:
                        https://www.bennybulke.com/

Comment

Hey bulke41, ik zit met een D5100 en zou ook richting FF willen gaan (D750 mss). Zou je eens een vergelijking met foto's kunnen tonen? Heb al wat gezocht op het net maar vind niet direct vergelijkingen tussen deze 2 uiteenlopende klasses. Links ook welkom!

Comment

heb geen directe vergelijkende shots genomen, maar is zeer duidelijk, scherpte, ruis (maar zeker ook kwaliteit van ruis), en dan in combinatie met 24-70 zeer consistente af
                            en EINDELIJK die beperkte scherptediepte die ik wilde...
                            moet ook zeggen dat de omschakeling naar een andere soort diafragmering vlot gaat en natuurlijk komt, (draai hem iets meer toe nu voor landschappen en zo),
                            sommigen vinden dit een hele aanpassing...
                            was zelf ook al aan't zien naar een d750 maar dat betekende langer sparen en wachten, en mijn materiaal daalde dan ook in waarde hé
                            en toen die d800E aan een mooi prijsje passeerde was de rekening rap gemaakt
                            portfolio en workshops:
                            https://www.bennybulke.com/

Comment

Veel plezier en succes ermee! Wat bedoel je met andere soort diafragmering?

Comment

Working...
                              X