Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenskap met zonnekap schroef

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lenskap met zonnekap schroef

Ik heb een B+W 67mm polarisatiefilter slim mrc.
    Ik ben erg blij met dit filtertje.
    Het enige nadeel is dat er niet zomaar een standaard lensdop op past.
    (daar is hij te ondiep voor)
    Nu vroeg ik me af of er geen lensdoppen bestaan die vast te schroeven zijn waar normaal de zonnekap in geschroefd wordt (zonnekap en filter zijn namelijk sowieso niet samen te gebruiken)
    Dat is trouwens op een Nikon 18-135mm lens
    Last edited by b_force; 12 oktober 2014, 12:31.

Re: Lenskap met zonnekap schroef

Er zijn voor dit filter opklemdopjes te koop.
    Overigens kun je nadat je de filter in de juiste stand hebt gezet, bijna iedere zonnekap normaal monteren.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

Comment

Er zit idd een klemdopje bij, maar die valt er veel te gemakkelijker vanaf.
      De normale zonnekap past idd gewoon, maar het gaat erom dat ik mijn filter gewoon kan laten zitten en bv in een tas kan stappen zonder al teveel te beschadigen of vies te worden.

Comment

een slim filter heeft niet zo veel nut op een dergelijke lens, als ik me niet vergis. De kan is klein dat je vignet zal krijgen door een normale filter. Ik krijg op mijn fulframe lenzen zelfs geen vignet tot 24mm. Ooit eens met iemand gepraat over het zelfde probleem en die had op zijn lensdop een stukje velcro geplakt en op de lens hetzelfde zo bleef zijn dop zitten. schoon zal het er niet uitzien maar blijft wel zitten op die manier.
        A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

Bij slim filters zonder schroefdraad aan de voorkant wordt soms een hard rubber beschermkapje geleverd dat over de randen schuift. Helaas gaan die ook vrij makkelijk van de lens af, dus als je lens ondersteboven in de tas zit en je neemt ze eruit, ligt dat kapje al in je tas. Ook als je rondloopt met je toestel om je nek, zal het afdekkapje er niet af waaien, maar een klein beetje contact is soms genoeg om ze los te maken.

Misschien kan je hier ideetjes opdoen: https://www.schneideroptics.com/ecom....aspx?CID=1159
          Last edited by Pieter G.; 13 oktober 2014, 08:40. Reden: andere url
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

@ unalom
            Klopt dat deze minder/geen nut heeft, maat ik heb hem 2e hands kunnen kopen voor 35 euro

Er zit idd een standaard lenskapje bij, maar die valt er zo vanaf.
            Niet echt ideaal bij lange wandeltochten. (ik ben hem al een keer bijna verloren)
            Ik had gehoopt dat er dus wellicht andere lenskappen zijn, maar blijkbaar niet.

Wellicht dat ik dan gewoon zelf een maak van een zonnekap.

Comment

De oude Pentax schroefmount lenzen op het toestel van mijn vader hadden metalen slip-on afdekkapjes.
              Die waren exact goed van diameter, een 5-tal mm breed, en vielen er eigenlijk nooit af.
              Misschien vind je nog wel zulke dingen op eBay?
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Ik ga eens verder zoeken.

Verbaast me dat voor zoiets niks te koop is.
                Hier zullen toch wel meer mensen last van hebben?

Comment

Je hebt wel zo van die rekjes met zn touwtje. De ene kant kleef je op de lens dop de elastiek rond de lens zelf. Als de dop dan valt ben je m al niet kwijt. Ik had zoiets voor mijn fuji x10. Denk van het merk hama
                  A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

Oeps verkeerd
                    Nikon

Comment

Working...
                    X