Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Upgrade kitlens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Upgrade kitlens

Hallo,

Ik zit op mijn Nikon D7000 nog steeds met de 18-105 kitlens. Ik heb een prima macro lensje en de super goede 300mm f4, en de tokina 12-24 voor breedhoek. Maar ik zoek dus nog een alternatief als walk around lens, met goeie portretmogelijkheden. Ik word ook steevast opgetrommeld voor familiefeesten, huwelijken (niet huwelijk zelf maar feest of recepties), enz ... om de boel vast te leggen.

Wat zijn de beste standaard zooms voor Nikon (Tamron 17-50 hoor en lees ik veel goeds over). Of is investeren in een 24-70 2.8 (indien er ooit een FF overstap zou volgen) ook werkbaar op een FX camera als de D 7000.

Alvast dank voor jullie ideetjes en meningen.

Re: Upgrade kitlens

Ik zou voor een 17-50 gaan als all-round lens...
    Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

Comment

Ik zou ook twijfelen tussen 17-50 en 24-70. Probeer eens uit te vogelen met je huidige lens of je dat stuk tussen 17 en 24 echt zou missen. Je zit natuurlijk met die 12-24 en dan kan je al overwegen om toch de 24-70 te nemen als aansluitend bereik. Maar het gevaar bestaat dat je geregeld in situaties komt dat die 24mm niet breed genoeg is, en dat je meer van lens gaat wisselen dan je eigenlijk zou willen.

Andere overweging is je budget. Ik vind dat je op een 24-70 niet mag besparen. Als je zo een lens koopt, wordt het heel waarschijnlijk je meest gebruikte lens. Dan wil je ook dat het je beste lens is. Een Nikkor kost natuurlijk een smak geld. De Tamron in dat bereik is betaalbaar en ook degelijk, maar wordt in optische en mechanische kwaliteit overklast. Voor het prijsverschil is dat geen schande - het is zelfs normaal.

Je spreekt daarnaast ook over portretfotografie en "familiaal reportagewerk". Ik zou het betere portretwerk niet doen met een 17-50, want zelfs op 50mm ga je dicht bij de mensen komen inleunen, en niet iedereen vindt dat prettig. Misschien kan je je macrolens daarvoor gebruiken, als die ergens in de buurt van de 100mm zit? De ongedwongen familiefoto's rond de feesttafel kan je natuurlijk perfect doen met een 17-50 of met een 24-70.

Voor mijzelf is een 24-70 haast op elk toestel het ideale bereik. Ik heb ze gebruikt op 1.6 crop, 1.3 crop en full frame en ik bleef elke keer naar die lens grijpen. Als ik wijder nodig had, nam ik de 10-22 op de 1.6 crop. Maar ik had ook nog een 70-200/2.8 erbij voor de situaties waarin ik meer afstand tussen mij en het onderwerp wilde (of moest) gebruiken. Voor reportagewerk was het dus vaak een kwestie van de 24-70 op de beste body te hebben, en een andere lens op een tweede body. Als je de luxe van een 2de body niet hebt, zijn lenswissels onvermijdelijk. En aangezien er geen opties bestaan om met een kwalitatieve constante f/2.8 van wide tot medium tele te gaan, moet je je bereik gaan opsplitsen in functie van wat je meest gebruikt. De 24mm is cruciaal in die keuze. Voor sommige mensen kan het bijvoorbeeld interessanter zijn om een 17-50 met een 70-200 te combineren, omdat ze van dat gat tussen de beide lenzen geen last hebben. In mijn geval was 24mm wijd genoeg en was de ultrawide meer fun en creativiteit.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Ik heb nog een tweede body, D 90. Op één heb ik altijd een 50-150 f2.8 staan op de andere zoek ik een andere lens. De 17-50 lijkt de meest logische keuze.
        Ik twijfel echter nog steeds voor de 24...gewoon het idee om nadien eens naar full frame over te stappen. Maar dat is een andere discussie. Daar lees ik ook nogal wat tegenstrijdige zaken over...full frame echt een bonus , of alleen maar als je een echte pro bent ...

In elk geval bedankt voor de reacties

Comment

al eens aan een prime gedacht (is wel niet walk arround maar ja)
          toch zeker voor feesten en huwelijken, voor de kwaliteit alleen al
          en de meeste primes zijn ook voor fullframe
          portfolio en workshops:
          https://www.bennybulke.com/

Comment

Inderdaad, bedoel je dan een 50 mm of dergelijke? Dat moet ik ook eens bekijken. Ik heb een prime 300 mm f4 (nikon), heel scherp inderdaad.

Maar het is dus zo, op één body zit ik met die 50-150 f2,8 wat goed is voor portretjes , maar vooral geschikt om op een stadhuis ofzo toch wat zoom bij de hand te hebben (zoals 70-200 op FF). Op die andere body wil ik wat breder kunnen gaan, groepsportretjes enz. Zo kan ik zonder lens wisselen snel uit de voeten.
            Mijn macro is een oude 60mm 2.8 Nikkor. Vlijmscherp maar zeer lawaaierige focus (bv op huwelijken stadhuis). Wel een erg goed lensje vind ik.
            Goeie tip wat betreft budget van een 24-70. Ik zat inderdaad een beetje met de tamron in gedachten. Maar zoals je zegt, als je naar FF overstapt is het misschien belachelijk om te besparen op de lens. En dan zit je inderdaad al gauw aan 1500 eur voor de lens en 2000 euro voor een goeie body.

Wat denk je trouwens van full frame tov crop (in de huidige context waarin crops ook al aan 24 miljoen pixels en redelijke goede kwaliteit bij hogere iso's zitten). Ik heb de Nikon D7100 nog niet kunnen testen, noch een Nikon FF D800 dus ik weet niet hoe groot dat kwaliteitsverschil nog is (is dat alleen zichtbaar indien je grote afdrukken maakt).
            Nog wat zoekwerk dus.
            In elk geval, bedankt voor je uitleg.

Comment

24mm is al niet zo breed meer op een APS-C. Zou dan toch voor een 17-50 of 17-70 gaan.
              David Leemans
              Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Working...
              X