Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

studiofotografie (fotoshoot)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• studiofotografie (fotoshoot)

Beste

wat zou de beste optie zijn om aan studiofotografie te doen met een camera met cropfactor?

1. canon 24-105mm f4

2. Canon 85mm f1.8

3. sigma 70-200 f2.8

4. canon 70-200 f4

De breedte is niet zo heel veel die ik heb, maar de lengte kan tot een 5 meter of 6 meter ver staan van het model.

alvast bedankt voor de info
    Canon EOS 550D // 15-85mm IS

Re: studiofotografie (fotoshoot)

85mm f1.8

Weinig vervorming, veel bokeh, maar nu weet ik wel niet als je heel je model op de foto krijgt met deze lens.
    Voor portretten is deze allesinds heel populair!

Anders zul je dus voor wat meer breedhoek moeten gaan...
    Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

Comment

Waarom geen 50mm f/1.8 of 35mm f/2.0? Deze komen zowat overeen met 50mm en 85mm op fullframe. Ze zijn goedkoper en voor studio nog eens scherper dan de zooms dewelke u opsomt.
      CANON Inc. Made In Japan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spy-Glass Bekijk bericht
        Waarom geen 50mm f/1.8 of 35mm f/2.0? ......
        omdat die er niet bij staat...?
        --wat zou de beste optie zijn om aan studiofotografie te doen met een camera met cropfactor?

1. canon 24-105mm f4

2. Canon 85mm f1.8

3. sigma 70-200 f2.8

4. canon 70-200 f4
        --
        zou ook gaan voor de 85mm 1.8.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

In studio werk je toch 'vaak' met iets richting f8, dus extreem lichtsterk is geen must. eigenlijk zijn alle 4 bruikbaar. als aanvulling op het materiaal in je handtekening zou ik eerder gaan voor een 85mm of een 70-200. ik heb ooit zowel de sigma als de canon f4 (en f2.8) gebruikt. alle twee goede lenzen, bij de sigma wel opletten dat het de laatste versie is. persoonlijk zou ik kiezen voor de 85mm. deze is goedkoop, licht gewicht en optisch van hoge kwaliteit. Nadeel is wel dat deze minder flexibel inzetbaar is als de andere.
          A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

De 85 is een superlens voor dit soort werk. Met name de f/1.2, maar de f/1.8 doet bijna hetzelfde voor een fractie van de prijs.
            Bij plaatsgebrek kan een 50 (f/1.4) een oplossing zijn, maar dan moet je opletten dat je niet te close fotografeert, anders krijg je een beetje onnatuurlijk perspectief, en dat zie je aan lichaamsposes en gezichten.
            Voor studiowerk zou ik niet meteen naar een zoom grijpen omdat je normaal gesproken toch wel voldoende gelegenheid hebt om het geschikte standpunt te zoeken. Niettemin, er is geen reden waarom je het niet met die 24-105 zou kunnen, als je je brandpunt niet te kort kiest.
            Bokeh is ook een goeie reden om voor een prime te kiezen, maar als je met studio-achtergrond werkt, valt dat argument zo goed als weg.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

alvast bedankt voor de reacties.

ik zal inderdaad met studioachtergrond werken.

de 50mm die hier opgesomd word zou ik niet doen omdat ik niet te dicht op het model wil zitten,

iemand een idee als je met de 85mm 1.8 het model heelemaal op de foto kan krijgen?

ik twijfel nu nog tussen de 85mm en de 24-105mm

stel dat ik de 24-105mm neem vanaf welk aantal mm is het acceptabel om te starten met studiofotografie met dit objectief?

groeten en thx
              Canon EOS 550D // 15-85mm IS

Comment

Hoe is verder je belichting enzovoorts in de studio?

Ikzelf werk het liefste met 30mm, 50mm en 85mm in de studio op crop. Maar ook de 17-40 gebruik ik soms als ik een model helemaal op de foto wil hebben.
                Omdat ik met flitsers werk kan ik vaak af met f/8 of f/11, en dan zit je in een instelling waar veel lenzen gewoon scherp zijn. Maar soms gebruik ik geen flitsers, en dan is een groot diafragma wel heel handig.

Ik lees net dat je een 15-85 lens al hebt. Met die lens is gewoon helemaal niets mis en biedt je eigenlijk al alles wat je nodig zult hebben als je met flitsers werkt. Ik heb hem zelf ook jaren gehad en met veel plezier gebruikt.

Als ik naar je lijst kijk zou ik voor de 85mm f/1.8 gaan en de 50mm f/1.8. Ik heb ze allebei en ze zijn erg nuttig in mijn studio. De 85mm is meer geschikt als je naar een portret van alleen het gezicht kijkt, anders sta je met de 50mm ook echt niet heel dicht op je model hoor. Stel anders gewoon je lens in op 50mm en op 85mm en probeer het zelf .

Comment

iemand een idee als je met de 85mm 1.8 het model heelemaal op de foto kan krijgen?
                  lukt niet als je maximum 6 meter naar achter kunt...
                  Gewoon nog een 50mm f1.8 erbij kopen... kost zo veel niet...
                  Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

Comment

Working...
                  X