Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon afs 18-300 mm, 5.6 of 6.3?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• nikon afs 18-300 mm, 5.6 of 6.3?

Hallo,
    ik ben van plan om een nieuwe lens aan te kopen voor mijn nikon D90. Hierbij dacht ik aan een nikon afs 18-300 mm F/3.5 5.6G DX ED VR.
    Nu zag ik dat dezelfde lens ook bestaat, met 6.3 ipv de 5.6.
    Kan iemand me zeggen wat het verschil is en wat ik best aankoop?
    met dank,
    marc. <°)))))><
    Last edited by koiliefhebber; 18 september 2014, 16:58.

Re: nikon afs 18-300 mm, 5.6 of 6.3?

Principieel zal ik er helemaal niet over piekeren, gezien z'n objectief toch wel afbreuk doet op z'n body.

en hier kunt ge onder het kopje lichtsterkte leze wat de duiding f/3.5-5.6 betekent ...

Comment

Bedoelt u dat de lens niet geschikt is voor de kwaliteit van het toestel?
      groetjes,
      marc. <°)))))><

Comment

onder meer
        z'n superzoom (factor 16 2/3) is leuk maar je moet je wel bedenken dat je zowel aan de voor en achterkant van de mm's inboed aan scherpte, kwaliteit en artefacten verkrijgt waar je dan wel of niet blij mee bent.
        leuke lens om mee rond te huppelen en snapshotjes mee te maken op vakantie of voor nadere uitwerking van een "project"

het is in mijn ogen geen objectief om zeg maar verdere progressie te boeken in fotografische ontwikkeling

Ik zal je willen adviseren om wat verder onderzoek te doen naar beelden die genomen zijn met deze combinatie en op die manier te bepalen of het bevredigende beelden voor jouw kan opleveren, daarbij let je op brandpunt en het f-je ....en overige beeldkenmerken die bij jouw style van fotografie passen.
        ----
        pricipieel kijk ik alleen maar naar objectieven waarbij de zoom factor niet boven de 4 uit komen, en het liefts dan ook nog f/2.8 over het gehele bereik

Comment

De D90 heeft F5.6 nodig om in mindere licht situaties te kunnen focussen, op F6.3 zal die meer en sneller gaan hunten en minder accuraat focussen.

Comment

Dank voor de tips.
            De beslissing is bijna gevallen.
            Ik kreeg een tip voor de tamron 16-300.
            Iemand ervaring hiermee?
            groetjes,
            marc. <°)))))><

Comment

Geen ervaring...maar je gooit je geld in een bodemloze put...

Wat wil je met z'n objectief gaan vastelleggen, doe je er niet verstandiger aan z'n ding in drieen te hakken en voor kwalitatief, D90 waardig, glas te gaan.

Comment

Het is de bedoeling om op hondenwedstrijden actiefoto's te maken. De fotograaf blijft best zo ver mogelijk van het hondje, om hem niet te verstrooien.
                Welke lens zou ik dan best aankopen? Wat bedoel je met in drieen hakken? Afzonderlijke lenzen kopen? Momenteel hebben we al een 18 105.
                groetjes,
                marc. <°)))))><

Comment

In drieen hakken is inderdaad afzonderlijke objectieven.

Je kunt denken aan een 70-200 f/2.8 (2x budget up) en / of 120-300 f/2.8 (+/- 5x budget up)

Voor agility is 200 meer dan genoeg, voor jacht en schapendrijven zal je feitelijke wat meer zoom willen hebben

Comment

Nikon 70-300 VR
                    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Working...
                    X