Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma kiezen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sigma kiezen

Hey,
    Ik werk met een nikon D610 momenteel en daar dit een fullframe zoek ik een tele objectief.

Daar deze van sigma me toch redelijk lijken? De vraag van heeft iemand ervaring met 1 van deze 2 lenzen en welke zou u mij aanraden. Ps Is 1 van de 2 een schuifzoom of gewone zoom ?

Betrefende 10-500mm FA 5-6.3 DG APO OS HSM of de 50-500mm F4.5-6.3 APO OS HSM DG voor Nikon
    Alvast bedankt voor uw hulp.

Groeten Willems Vincent

Re: Sigma kiezen

10-500mm FA 5-6.3 DG APO OS HSM ???? Je bedoelt hoogstwaarschijnlijk de 150-500mm FA 5-6.3 DG APO OS .
    Beide geen schuif.

Als je denkt de eerste 100 van de 50-500 te gaan gebruiken dan kan je voor die gaan, anders zeer zekers de 150-500

Comment

Mijn ervaring is beperkt tot de 50-500. Het is een behoorlijk zware lens om een hele dag mee rond te lopen, maar ik heb ze bijna altijd als 'walkaround' lens gebruikt: lens op het toestel en al de rest bleef thuis. Met een lens die op 150mm start, kan je dat niet doen, tenzij je enkel voor tele-opnames gaat en bewust de kortere afstand links laat liggen.

De 50-500 die ik had, was uitstekend qua scherpte en detail over het hele bereik op een APS-C sensor. Het contrast boven de 400mm ging wel achteruit. Technisch is een 10x zoom veel complexer om goed te bouwen dan die 150-500, dus in principe zou de 150-500 beter moeten scoren (of ze heeft toch dat potentieel, als ze glas van dezelfde kwaliteit gebruiken). Op een full frame zal je onvermijdelijk verval krijgen in scherpte naar de buitenzijde van het frame, maar in de praktijk heeft dat weinig invloed op dat soort foto's aangezien je doorgaans close-ups zal krijgen met een vrij centraal onderwerp en veel bokeh eromheen.

Overweeg misschien ook de Tamron 150-600, als je in dit segment gaat shoppen. Over de Tamron en al die lange Sigma's zijn er best wat uiteenlopende meningen en ervaringen te vinden, maar als je de variaties van exemplaar tot exemplaar buiten beschouwing laat, en je hebt wat ervaring opgedaan met dergelijke brandpuntsafstanden, dan produceren al die lenzen vrij vergelijkbare resultaten. Die zijn behoorlijk goed, maar je mag je niet laten verleiden tot een vergelijking met primes in dat bereik.

Mijn 1D had een custom function om boven 200mm de hulp in te schakelen van de focuspunten die direct rond het gekozen focuspunt liggen. Dat kwam de precisie merkbaar ten goede bij 400-500mm, en zeker als je lens maar f/6.3 haalt. Als jouw Nikon een vergelijkbare functie heeft, zet die dan zeker aan.

PS: Maakt Sigma trouwens de uitstekende 100-300/4.0 niet meer? Daar haalde je met een 1.4x teleconverter nog iets meer detail uit, en voor dezelfde prijs als een 50-500.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VincentWillems Bekijk bericht
        Betrefende 10-500mm FA 5-6.3 DG APO OS HSM
        I wish...
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Working...
        X