Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

yashinon dx 50mm 1.7

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• yashinon dx 50mm 1.7

Allen,

Ik hier thuis nog een fototoestel gevonden van +- 40 jaar oud (yashica tl electro x) en daarop steekt deze lens (yashinon dx 50mm 1.7).
    Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is deze lens te gebruiken op een nikon d5200?
    Ik heb Google al wat afgezocht maar vond weinig over deze lens en zeker in combinatie met een nikon.

Heeft iemand idee welke adapter hiervoor nodig is en waar ik deze kan vinden?
    Ook las ik verhalen dat de spiegel in contact kan komen met de lens en dit wil ik ten alle koste vermijden. Iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
    Groet,
    Alexander

Re: yashinon dx 50mm 1.7

De lens heeft een M42 vatting

Op google zou veel over de lens zelf moeten kunne vinden. In combinatie met nikon waarschijnlijk inderdaad niet veel. Nikon is wel een van de slechtste merken die je kan hebben als het over het gebruik van oude lenzen gaat. (Dit omwille van de afstand tussen lens-sensor). Canon of spiegelloze camera zoals nex, fuji, olympus zijn hiervoor beter.

Zoeken naar een adapter M42 - nikon

Je kan een adapter kopen zonder glas in, maar dan kan je op een nikon niet op oneindig focussen en de lens dus enkel gebruiken voor close up

Of je kan een adapter kopen met glas erin om de focus op oneindig te behouden, maar dan gaat de kwaliteit erop achteruit.

Adapters in alle vormen op ebay te vinden

Get the best deals for M42 Nikon F Adapter at eBay.com. We have a great online selection at the lowest prices with Fast & Free shipping on many items!

Het in contact komen met de spiegel, dat is denk ik enkel het geval op full frame camera's. Je moet de lens eens op oneindig focussen en zien of het achterste element er zover uitkomt dat ie de spiegel op je crop ook zou raken. Zelf persoonlijk nog nooit meegemaakt.

De DX serie van yashinon wordt gezien als de betere van de hoop ( in vergelijking met DS en DSB). Echter ik heb een yashinon-DX 50mm f1,4 gehad en dat was toch niet veel soeps. Er zijn veel betere oude 50mm f1,8 lenzen... ( pancolar 50mm f1,8 -olympus om 50mm f1,8- schneider kreuznach 50mm f1,8 of 1,9- minolta 50mm f1,7-...)

Als ik van jou was zou ik gewoon een filmpje gooien in je electro camera en de lens daarop gebruiken, een fatsoenlijke adapter kopen of van systeem wisselen enkel voor deze lens is het niet waard
    Last edited by !Karen; 30 augustus 2014, 11:10.
    FLICKR PHOTOSTREAM
    Just try to comprehend that which you'll never comprehend

Comment

Re: yashinon dx 50mm 1.7

Karen,
      Bedankt voor de uitgebreide en duidelijke uitleg!
      Ik zal lens voorlopig maar aan de kant leggen en verder sparen voor een moderne 50mm 1.8f

Comment

Working...
      X