Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Veel vervorming op 17-55 f/2.8

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Veel vervorming op 17-55 f/2.8

Hallo allemaal,

Vandaag via marktplaats een redelijk nieuwe Canon 17-55 f/2.8 aangeschaft, meteen al super blij mee. Mooie kleuren, heerlijk scherp. Toen ik echter architectuur wou gaan fotograferen zag ik dat er erg veel vervorming in zit bij 17 en 55, en zelf daartussen. Is dit normaal bij deze lens of heb ik gewoon een slechte te pakken? Als het goed is heb ik nog 18 maanden garantie op de lens, zou ik hem in dat geval om kunnen ruilen voor een ander model? Hier is een voorbeeld op 55mm;

---

Canon 60D + 17-55mm f/2.8 // Sony RX100

Re: Veel vervorming op 17-55 f/2.8

Ik heb zelf die lens ook; heerlijk om mee te werken, maar inderdaad: op 17mm heb je al enige "breedhoek"vervorming. Maar zet er 'ns een 10-22 op, dan ga je dat fenomeen nog veel meer tegenkomen!
    Niet zomaar dat ik DxO Optics Pro gebruik en een plugin als DxO Viewpoint kan aanbevelen. Precies met dit type van lens ga je zo'n dingen zien.

Wat je hier laat zien, op 55mm, is ook een zekere vertekening, maar volgens mij eer te wijten aan het feit dat je niet loodrecht voor je onderwerp staat. Vandaar dat je dit ziet.

Ik had deze foto even aan DxO ViewPoint willen onderwerpen, maar krijg natuurlijk dit te zien:

Vandaar ook mijn "wijze" attitude: zonder exif kan ik iemand die een (technisch) fotografisch probleem heeft, NIET helpen.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Omruilen zal niet lukken , zelfs al is er iets fout mee zal ze eerst 3x moeten opgestuurd worden en een fout geconstateerd worden eer je een ander exemplaar zal krijgen.
      Sommige zullen mss geluk hebben maar ik heb het toch nog niet veel gehoord.
      Mocht ze nu 6 dagen oud zijn en iets mis mee zijn en de winkel werkt mee .....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        Ik heb zelf die lens ook; heerlijk om mee te werken, maar inderdaad: op 17mm heb je al enige "breedhoek"vervorming. Maar zet er 'ns een 10-22 op, dan ga je dat fenomeen nog veel meer tegenkomen!
        Niet zomaar dat ik DxO Optics Pro gebruik en een plugin als DxO Viewpoint kan aanbevelen. Precies met dit type van lens ga je zo'n dingen zien.

Wat je hier laat zien, op 55mm, is ook een zekere vertekening, maar volgens mij eer te wijten aan het feit dat je niet loodrecht voor je onderwerp staat. Vandaar dat je dit ziet.

Ik had deze foto even aan DxO ViewPoint willen onderwerpen, maar krijg natuurlijk dit te zien:

Vandaar ook mijn "wijze" attitude: zonder exif kan ik iemand die een (technisch) fotografisch probleem heeft, NIET helpen.
        De oude 10-22 heeft heel weinig vervorming. Minder dan de 17-55.
        Vervorming en vertekening worden dikwijls door elkaar gehaald. Is niet hetzelfde.
        Last edited by Funcky; 25 augustus 2014, 02:09.
        Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L

Comment

De Canon 17-55 heeft weinig vervorming. Barrel distortion 17mm valt mee, zeker als je vergelijkt met de L 24-105 op FF.
          Pincushion op 55 valt mee.
          Dit is allemaal normaal. En als het je stoort moet je corrigeren met PP of Canon's DPP.
          De lens terugdoen heeft geen zin als je dezelfde terug wil zal vervorming ook idem zijn.
          De 17-55 is trouwens nog een meevaller op dat vlak.
          Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L

Comment

Bedankt voor de reacties. Heb nu net na een jaar weer een spiegelreflex, daarvoor had ik de 1000D met kit lens die er wss nog veel meer last van had, maar denk dat me nu gewoon meer dingen opvallen. Weet nu iig dat ik geen fout exemplaar te pakken heb. Als ik in Lightroom de lenscorrectie van het profiel gebruik is het grotendeels al opgelost.

@LesC; Ik zal volgende keer de EXIF er even bij zetten idd, bedankt voor je hulp!
            ---

Canon 60D + 17-55mm f/2.8 // Sony RX100

Comment

Working...
            X