Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Leuke set lenzen? voor canon 600d?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Leuke set lenzen? voor canon 600d?

Heb een canon 600d met 18-55 II IS kitlens en een 18-200 tamron.
    Laatste is een grappige vakantie lens als ik niks wil wisselen maar daar haal je geen super foto,s uit.

Maar wil wat meer kwaliteit. dacht eerst aan een 55-250 canon erbij maar denk dat ik die dan later toch inruil voor een nog iets betere lens.

Ben best allround van macro, simpel portret, landschap, zoon van 1.5 jaar en licht tele werk tot 200mm is genoeg voor mij de rest stap ik er wel naar toe. Wil een leuke set waar ik in de basis klaar mee ben.

Merk nu dat scherp stellen richting de avond vaak te lang duurt.

Zat te denken aan:
    70-200 canon F4 Usm evt zonder IS met wordt te duur denk ik en of ik dat nodig heb, ben best hand vast.

50mm F 1.8 canon lens maar is laatste ook leuk voor macro?
    Wordt op mijn canon toch al een 80mm lens?
    Of juist door de crop factor kiezen voor de 40mm F2.8?
    Vind b.v ook leuk om een insect zeer scherp te fotograferen en af te drukken op groot formaat.
    Lijkt me verder een leuke lens omdat hij zo lichtsterk is. Ook kun je met 50mm best veel landschap, portret etc.

Groothoek+ over brugging naar de 70mm? Die beter is dan de 18-55?
    18-135? betaalbaar en moet een stuk beter zijn.
    Wat zijn de opties tot max 300-400€.

Of juist laatste voorlopig achterwege laten? de 70-200 is een toplens en met de plastic-fantastic en wat stapwerk is er veel te overbruggen en lichtsterk, voor de rest de kitlens?
    FZ10 35-420mm leica lens met IS en een f2.8 all the way
    Canon EOS600d

Re: Leuke set lenzen? voor canon 600d?

De Tamron 18-200 vind ik zelf niets grappigs aan omdat je er alleen maar fletse en niet zo scherpe foto's mee kunt maken. Met de 70-200 f4 heb ik heel goede ervaringen. de versie met IS is nog net ietsje scherper maar veel maakt het niet uit.
    In het bereik van 18-55mm zou je ook kunnen denken aan een 2.8 17-50 van Tamron of Sigma. Mits een goed exemplaar heb je hiermee beduidend meer mogelijkheden dan met je kitlens.
    De 50mm Plastic Fantastic is optisch zo gek nog niet en behoorlijk betaalbaar. Voor macro is het niet geschikt. Maar voor Macro goef je ook helemaal niet per see een autofocus objectief hebben. Dat gaat ook prima met manuele lenzen die je met een adapter op je body zet. Genoeg te koop rond de 100 euro.
    De 100mm macrolens van Canon (ook de oude versie) is super, maar dan is je budget een eind op. Wel heb je dan natuurlijk 100mm zodat je die ook als korte telelens kunt inzetten.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

Comment

De 18-135 is optisch maar een heel klein beetje beter dan de 18-55 IS versie II.
      De Canon 55-250 is eigenlijk helemaal geen verkeerde keuze als je met een EF-S compatibele camera werkt, die is licht, compact en betaalbaar.

Scherpstellen wordt met elke lens en camera moeilijker naarmate het donkerder wordt.
      Maar dan is een f4 lens dan nog geen echt goede oplossing, een f2,8 lens (of een nog lichtsterkere prime) zal nog wat langer scherp blijven stellen terwijl het donkerder wordt.
      De 70-200 f4 L IS is optisch wat beter dan de niet-gestabiliseerde versie, maar de IS is ook weer duurder.

Een 50mm f1,8 kan je niet gebruiken voor macro, of je moet met tussenringen of voorzetlenzen werken.
      Een echte macrolens is beter, bijvoorbeeld de Canon 100mm f2,8 Macro, die is nog redelijk betaalbaar, en die kan je dan ook nog voor portret gebruiken (de L versie is nog een heel klein beetje beter, en die heeft ook beeldstabilisatie, maar ze is natuurlijk ook duurder).
      Voor insecten is een echte macrolens beter dan een andere lens met voorzetlenzen of tussenringen, maar als je actieve insecten wil fotograferen (overdag, terwijl ze voldoende opgewarmd zijn), dan is een langere macrolens handiger (meer afstand, dan is de kans dat ze blijven zitten tijdens de fotoshoot wat groter).
      Als je de wat grotere vlinders of libellen wil fotograferen, dan gaat dat ook vrij goed met een telelens zoals bijvoorbeeld de 55-250 (de nieuwste versie met STM motor is optisch een heel klein beetje beter dan de vorige versie, maar de prijs is ook weer hoger geworden).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Op de tweedehandsmarkt op dit forum is wel regelmatig iets te vinden. De 70-200 f4 met IS tref je nu en dan aan en dat is voor de meeste toepassingen een goed allround objectief. Zoals Black Bandit zegt naarmate de avond eraan komt gaat dit wat minder maar het alternatief (2.8 IS) is veel duurder (prijs x2). Aangezien de 70-200 een EF-lens is kun je die blijven gebruiken, zowel op een full frame als op een crop, dus geen verloren investering).
        Waarom tweedehands? Liever een tweedehandse met IS dan een nieuwe zonder.
        Maar onderschat de 55-250 zeker niet: is een prima objectief voor een heel mooie prijs.

Voor macro neem je best een specifieke macrolens (100 tot 150 mm al dan niet van Canon). Zul je meer plezier aan hebben dan aan een zoom met macro (dan heb je eventueel een redelijke dichtbij-lens maar geen echte macro).
        Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

Comment

ik verkoop de

100 f2,8 macro en de 70-200 f4 IS USM.

Net wat je nodig hebt!

mvg, Rudy

Comment

Working...
          X