Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Analoge Canon 50mm FD 1.8 op Nikon D3000 Body

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Analoge Canon 50mm FD 1.8 op Nikon D3000 Body

Gisteren heb ik van een erfenis een schitterende oude lens gekregen. De Canon FD 50mm 1.8.
    Zou ik deze kunnen gebruiken op mijn NIkon D3000?
    Ik weet zowiezo dat ik alle elektrische hulpmiddelen niet ga kunnen gebruiken (autofocus, scherpstellen,....)
    En zo ja welke adapter kan ik daarvoor gebruiken?
    Ik ben bang dat ik iets ga bestellen dat te duur en op de koop toe verkeerd besteld ga zijn..

Met dank!
    Nikon D7100, Nikkor 50mm 1.4, Sigma 17-50 2.8‎,, extension tubes.

Re: Analoge Canon 50mm FD 1.8 op Nikon D3000 Body

Een beetje advocaat van de duivel spelen:
    Volgens mij zal je meer plezier aan een prime die voor je toestel is gemaakt zoals de goedkope 35mm f1.8 (http://www.fotokonijnenberg.be/nikko...mm-f1-8-g-dx-1).

Oude lenzen kunnen fantastisch zijn. Ik gebruik zelf oude nikon lenzen, maar enkel als de lichtmeter blijft werken (zo werkt mijn D700 perfect samen met lenzen uit begin de jaren '80, mijn D70 niet). Maar oude lenzen zijn pas de moeite voor mij als ze erg goed zijn (scherm, handig, kleuren, etc).

Ik vermoed dat om FD op een F-mount te doen werken er 2 soorten adapters zijn:
    - zonder glas => door afstand tot sensor zal je niet meer op oneindig kunnen focussen, dus enkel bruikbaar voor macro.
    - met glas => lager kwaliteit glas aan hoger kwaliteit glas hangen == lager kwaliteit lens.

Ik heb zelfs geen FD lenzen. Ik vermoed dat de ervaring van andere forum leden relevanter zal zijn.

C.

Comment

Dus zonder glas enkel voor macrofotografie waar ie dan wel goed voor is.
      En die met glas mits lagere kwaliteit kan je wel nog op oneindig scherp stellen.

Bedankt al voor je snelle reactie..
      Ik hoop er nog komen zodat we kunnen bijleren..
      Nikon D7100, Nikkor 50mm 1.4, Sigma 17-50 2.8‎,, extension tubes.

Comment

Ander forumtopic over wat jij wil bereiken: een Canon FD-lens op een Nikon F-mount toestel zetten.
        I am pround to say that I am finally a Nikon owner; I have recently purchased a Nikon D5100. I have, however, still an old canon lens that has been us

In het algemeen wordt Nikon gezien als één van de 'slechtste' merken voor het gebruiken van niet-Nikon vintage lenzen, omdat de afstand tussen de spiegel en de rand van de mount niet overeenkomt met de meeste lenzen. Hierdoor kan de lens niet op oneindig scherpstellen met een standaard adapter: enkel met extra glaselement kan dit bereikt worden (zoals hierboven al werd aangegeven). En zelfs als je uiteindelijk een degelijke adapter vindt, dan nog werkt focus (vanzelfsprekend), diafragma en light metering niet.

Conclusie: het is sowieso een hele onderneming, die het uiteindelijk misschien niet waard zal zijn. Enige echt simpele platforms waarop FD-mounts makkelijk te bevestigen zijn, zijn de micro-four thirds, Sony NEX en Fuji X-systemen: zelfs op hedendaagse Canons is het niet (goed) mogelijk. Als je de lens dus echt wil gebruiken, dan moet je eerder in die richting kijken. Andere optie is natuurlijk om ze te verkopen/ruilen tegen een lens die je wel op je Nikon kan gebruiken, tenzij ze ook emotionele waarde heeft. Dan zou ik ze persoonlijk gewoon naast me zetten, ik vind vintage lenzen sowieso al een mooi stukje geschiedenis.
        www.500px.com/sennevdb________________________________________________

Comment

Working...
        X