Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vuil op lens tussen en op zoomring... Hoe kan ik dat het best schoonmaken?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vuil op lens tussen en op zoomring... Hoe kan ik dat het best schoonmaken?

Hallo allemaal,

Ik heb sinds korte tijd vuil op mijn lens tussen en op de zoomring (zie foto's). Als ik er op blaas gaat het wel 'weg', maar na verloop van tijd keert het weer terug!

De foto's zijn misschien wat groot dus hier de links:
    https://dl-web.dropbox.com/get/LENS/DSC_0507.JPG?_subject_uid=271153872&w=AADS279P9RJ7 lqe9U1cYZ4uui9dzYrh_zSYCONKQE-mqDw

https://dl-web.dropbox.com/get/LENS/DSC_0509.JPG?_subject_uid=271153872&w=AABX0Kpm6o_A dnBTSa59bySkGDQ2yjyhuDwQsalrb1gqyw

Weet iemand van waar dit komt en hoe ik dit het best kan oplossen?

Mvg,
    CHP16.

Re: Vuil op lens tussen en op zoomring... Hoe kan ik dat het best schoonmaken?

Foto's zijn niet zichtbaar hier.

Mvg,

M.
    http://markwijnants.zenfolio.com/
    Canon EOS 5D MarkIII & EOS 7D + EF 50 F1.8 II + EF 16-35L F4 IS USM + EF 24-105L F4 IS USM + EF 100-400L F4.5-5.6 IS USM + GP-E2 GPS Logger + Speedlite 580EX + MacBook Air 13'

Comment

ook hier geen foto's te zien, zie dat je de hele url kopieert.

zou het kunnen dat je wat vet hebt dat door de zoomring naar buiten raakt en daar wat stof en vuil opneemt? heeft je lens in de zon gelegen? heb je hem zelf gesmeerd? is hij pas terug van een onderhoud? lens gevallen? diafragma gaat soepel of juist stroef? lang gebruikt in regenweer?

Tom
      De gustibus et coloribus non est disputandum
      Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Comment

Hallo,

Gisteren avond stonden de foto's er nog, misschien een probleempje bij Dropbox. Ik hoop dat het nu wel werkt!

FOTO 1: http://i1033.photobucket.com/albums/...ps7b106582.jpg
        FOTO 2: http://i1033.photobucket.com/albums/...psff3cdfef.jpg

@TomStr: geen van de door jou vermelde redenen zijn van toepassing!

Alvast bedankt,
        CHP16.

Comment

Waarschijnlijk is er ter bescherming van het rubber een soort wasachtig product gebruikt.
          Gewoon droog kuisen met een halfzachte tandenborstel, gebruik nooit geen silicone houdende producten,
          want dat dringt door tot aan de lenzengroepen.

Comment

Bedankt voor je antwoord. Ik heb deze lens al 3 jaar en voor zover ik weet zijn er geen producten op gebruikt...

Is er nog een andere manier om dit te reinigen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Waarschijnlijk is er ter bescherming van het rubber een soort wasachtig product gebruikt.
              Gewoon droog kuisen met een halfzachte tandenborstel, gebruik nooit geen silicone houdende producten,
              want dat dringt door tot aan de lenzengroepen.
              Indeed een afgedankte tandenborstel ... gebruik ik dagelijk bij toestellen en lenzen ( naast ander poetsgerief waaronder ook een rond verfborsteltje met sterk ingekorte haren zodat de stijfheid ervan verhoogt) ... na borstelen nog een doekje bevochtigd met brandspiritus gebruiken om alles goed te ontvetten ... daarna terug borstelen

Comment

Kan inderdaad wat olie zijn die uit de rubber komt als je de lens in de zon (of een hete wagen) laat liggen.
                Of gewoon een film zonnecreme of ... . Kijk ook eens naar de binnenkant van je tas.

Brandalkool / spiritus /methanol, lost heel goed vet op, maar, omdat het snel verdampt, laat het dit ook snel weer achter (of je moet een vod met veel vloeistof gebruiken - wat je niet met een lens wil doen). Omdat er heel vaak onzuiverheden in het product zitten, laat dit ook vaak een lichte film na.
                Isopropanol werkt wat beter omdat het minder snel verdampt en minder agressief is.

Let wel heel goed op dat er geen vloeistof tussen de ringen komt want je zou intern vlekken kunnen krijgen. Ook niet draaien aan de zoomring / AF ring want dan kan je vocht naar binnen zuigen.
                D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

Comment

kan ook zijn dat de rubber in de buurt van bepaalde gassen heeft gelegen en daardoor zacht, breekbaar en vooral plakkerig wordt. Formaldehyde is een erge boosdoener. Dan is er weinig aan te doen
                  Of dat hij echt oud wordt. maar op drie jaar tijd, dat zou niet mogen.

Tom
                  De gustibus et coloribus non est disputandum
                  Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
                    Brandalkool / spiritus /methanol, lost heel goed vet op, maar, omdat het snel verdampt, Isopropanol werkt wat beter omdat het minder snel verdampt en minder agressief is.
                    Duidelijke mixup ... alleen methanol is snel ... brandspiritus is aangenaam traag ... isopropanol komt na methanol, ethanol en naast tweeling propanol in de alcolholfamilie en is alzo wel trager dan zijn lichtere familieleden maar nog altijd (veel te) snel verdampend.

Brandspiritus samenstelling : 85% ethanol (drinkalcohol) + 10% water + 2 a 3% methanol (de giftige) + 1% aceton + 1% pyridine + kleurstof ... door oplossing in water lekker traag verdampend en alzo ideaal poetsend ... heel weinig methanol en dus minimaal giftig ... niet te lang gebruiken anders wordt je een beetje " beneveld "

Gebruik uiteraard ook al tientallen jaren isopropanol ... vroeger bestanddeel van platenreiniger, naaldreiniger ... recenter CD reiniger ... ideaal om alle delicate dingen te poetsen en o.a. om stickers te verwijderen ... ook geen beschermfilm nalatende contactreiniger (naast contactspray) ... dus echt allround ... maar te snel drogend om zoiets te poetsen.

Een zinnig mens poetst nooit door te gieten ... de wijsvinger in een katoennen doek en met de wijsvingertop de geopende fles afdichtend bevochtigen ... moet 'ne mens daar nu echt een tekeningke bij maken ...

Comment

Working...
                    X