Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

70-200 f2.8 van Nikon (VR II), Tamron (VC) of f4 van Nikon

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 70-200 f2.8 van Nikon (VR II), Tamron (VC) of f4 van Nikon

Hallo

ik ben van plan om een telelens te kopen, echter, ik ben echt nog aan het twijfele welke aan te schaffen.

Mijn situatie:
    - Ik ben een student, maar erg veel bezig met fotografie (vooral evenementen (festivals/fuiven), maar wil me ook richten op huwelijken)
    - Budget is dan ook semi beperkt, maar als ik weet dat ik een goede keuze maak, heb ik er geen probleem mee.
    - Huidige setup: Nikon D600, 24-70 Nikon, 11-16 tokina (vooral voor op mijn D7000 eigenlijk)

Nu mijn vraag:
    - 1450: Nikon 70-200 f2.8 VRII (Tweedehands) - geen garantie.. (nieuw kan ik krijgen voor 1715)
    - 1350: Tamron VC 70-200mm f2.8 (heb hier al zeer goede reacties over gelezen) - met garantie uiteraard
    - 1150: Nikon f4 70-200mm VR (maakt die ene stop echt zo super veel uit?) - met garantie utieraard

Mensen die ervaring hebben met de 70-200 VR I (van nikon) en/of de Tamron: Zijn deze scherp op f2.8 (en evt f4)? Met scherp bedoel ik dus echt, haarscherp? (er vanuitgaande dat de sluiterstijd kort genoeg is, dus info over de VR/VC heb ik niet nodig)

Thanks!

Re: 70-200 f2.8 van Nikon (VR II), Tamron (VC) of f4 van Nikon

Voor mij maakt die ene stop niet zo veel meer uit. Jaren geleden lukte het prefect om ook in moeilijke (donkere) omstandigheden met een f2.8 schitterende foto's te maken. Nu kan je met de D600 minstens 1 stop hoger in de ISO gaan, zonder problemen. Het moet dus nu ook lukken met een f4. Ook met f4 kan je met een tele een mooie beperkte scherptediepte hebben als je wil. Soms is f4 al te beperkt in scherptediepte als je dichtbij fotografeert (ik hou meestal niet van portretten waar de ogen scherp maar de neus niet scherp is).
    Wil ik echt een lichtsterke lens, dan ga ik voor f1.4.

Het grote voordeel van de 70-200 f4: die is veel lichter en handelbaarder dan de f2.8. Ik gebruik die veel liever. De lens is ook iets minder intimiderend maar ook bij de f4 krijg je vaak de opmerking "moet dat zo groot zijn" ;-)

Voor de pixelpeepers zou de f4 scherper zijn dan de f2.8 maar dat speelt bij mij geen rol.

De VR op de f4 is schitterend.

De 2.8 VR I werd vervangen door de VR II omdat de VR I op fullframe nogal last heeft van vignetering op f2.8.

Comment

De Nikon 70-200 f4 VR is nog tot eind deze maand te koop met een cashback-actie van 120,00 euro (dus ... mits een beetje zoeken voor ongeveer 950,00 euro).
      www.guydewestelinckfotografie.be

Comment

.....
        Last edited by Lalonde; 28 juni 2014, 00:33.

Comment

Eerst en vooral, iedereen al bedankt voor de reacties

Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
          Voor mij maakt die ene stop niet zo veel meer uit. Jaren geleden lukte het prefect om ook in moeilijke (donkere) omstandigheden met een f2.8 schitterende foto's te maken. Nu kan je met de D600 minstens 1 stop hoger in de ISO gaan, zonder problemen. Het moet dus nu ook lukken met een f4. Ook met f4 kan je met een tele een mooie beperkte scherptediepte hebben als je wil. Soms is f4 al te beperkt in scherptediepte als je dichtbij fotografeert (ik hou meestal niet van portretten waar de ogen scherp maar de neus niet scherp is).
          Wil ik echt een lichtsterke lens, dan ga ik voor f1.4.

Het grote voordeel van de 70-200 f4: die is veel lichter en handelbaarder dan de f2.8. Ik gebruik die veel liever. De lens is ook iets minder intimiderend maar ook bij de f4 krijg je vaak de opmerking "moet dat zo groot zijn" ;-)

Voor de pixelpeepers zou de f4 scherper zijn dan de f2.8 maar dat speelt bij mij geen rol.

De VR op de f4 is schitterend.

De 2.8 VR I werd vervangen door de VR II omdat de VR I op fullframe nogal last heeft van vignetering op f2.8.
          Ik ga misschien iets zeggen dat je niet graag hoort, maar ik heb echt absoluut geen probleem met vignetting, voorlopig toch. Bij de meeste van mijn foto's voeg ik ze zelf namelijk toe.. Daarbij, vignetting correctie is een simpele fix hé..

Wat die f4 betreft die scherper is dan de f2.8, lijkt me ook enigszins logisch. Wat mijn grootste zorg eigenlijk is, is ofdat ik achteraf niet ga balen dat de scherptediepte te groot is, zeker voor huwelijken e.d. ...

Dus, die VRI, is die qua scherpte gelijk of toch evenredig aan de VRII ? En de Tamron?

Comment

Ik gebruik de VRI op een D800 en D4. Foto's zijn retescherp en vignettering kan ik nooit vinden. Mss is de VRII wel nóg scherper, maar ik mis dat niet.

'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nikonias Bekijk bericht
              Ik gebruik de VRI op een D800 en D4. Foto's zijn retescherp en vignettering kan ik nooit vinden. Mss is de VRII wel nóg scherper, maar ik mis dat niet.
              Kan je eens een paar voorbeeldjes posten wide open op 70mm, 135 & 200mm?

Thx !

Comment

Niemand?

Comment

Recover Lightroom edits and camera settings from JPG files. Turn JPG files into Lightroom presets.
                  Fujifilm X-T1 , fuji xf 18-55mm F2.8-4 ,fuji xf 18-135mm F3.5-5.6 ,fuji xf 60mmF2.4 Macro , fuji xc 50-230mm.

Comment

Vrijdag een nikkor 70-200 2.8 VRII gekocht. prachtlens!
                    Andere merken nog niet kunnen testen
                    Like it Facebook
                    Flikr
                    Website Original Frame

Comment

Working...
                    X