Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 24-105 is best wel een goede lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon EF 24-105 is best wel een goede lens

Beste forumleden,
    ik heb net (weer) ondervonden op reis in Cappadocië dat mijn 24-105 best wel een goede lens is. Dit in tegenstelling tot wat ik regelmatig lees in diverse fora. Ik heb ze, omdat er voldoende licht was meestal van f5.6 tot f8 gebruikt. We zijn in een plensbui terecht gekomen en ik heb geen probleem gehad met vocht. Het zoombereik is perfect om als walk around lens te dienen en de IS werkt ook naar behoren.
    Als ik dan lees wat andere gebruikers hierover schrijven, niet L waardig, teveel vervorming, onscherp ?? Uiteraard is een 24-70 f2.8 II beter op alle vlakken, maar die heeft niet hetzelfde zoombereik en kost het driedubbele.
    Zijn er gebruiker die mijn mening delen of ben ik snel tevreden ?
    Ik hoor het graag, Ginne.
    Last edited by GinnFizz; 9 juni 2014, 14:52.
    Not all who wander are lost ...
    EOS 5DmkIII - Canon EF 16-35mm f4 L USM - Canon EF 50mm f1.4 USM - Canon EF 24-70mm f4 L USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II - Canon Speedlite 430EX II

Re: Canon EF 24-105 is best wel een geode lens

Niet altijd alles geloven wat je op het forum leest . Allicht is de 24-105 een fantastische lens, als je alleen al kijkt naar hoeveel fotograven hem gebruiken!
    Nu heb je hem wel op de sweet spot weten te gebruiken, rond f/8 is een lens heel vaak scherp . En als je binnen fotografeert zou ik een andere lens meenemen, maar dat spreekt voor zich...

Comment

Beste DutchieO,
      dat is inderdaad zo. Ideale omstandigheden en voor binnen een lichtsterkere (en wellicht ook bredere) lens.
      Bedankt voor je reactie.
      Ginne.
      EOS 5DmkIII - Canon EF 16-35mm f4 L USM - Canon EF 50mm f1.4 USM - Canon EF 24-70mm f4 L USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II - Canon Speedlite 430EX II

Comment

Ben wel tevreden van deze lens, zeker wat prijs/kwaliteit verhouding betreft.
        Maar mijn 70-200L F4 doet nog beter :-)
        Greetz Geert.
        Canon gerief...

Comment

iets ruimer kaderen en via de importsoftware lenscorrectie toepassen en dan is het een hele goede lens. Bij mij zowat de standaard lens samen met de 70-200 2.8 is
          Albums
          Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Inderdaad een scherp objectief met mooie volle kleuren.
            Nadelen: redelijk zwaar en zware vervorming bij 24mm op een 5D.
            Op een crop is de vervorming op 24mm nauwelijks zichtbaar.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
            Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

't Is een hele goeie lens die ik me zeker ook ga aanschaffen als standaardlens op een FF. Mijn 17-40 is daar te breed voor en ik geef geen drie keer zoveel uit aan een 2.8 met de hoge ISO-waarden die mogelijk zijn op een 6D.
              ______
              www.vue.photo

Comment

Dit is de lens die ik het meest gebruik. Toplens voor op locatie. Inderdaad de 24-70 is veel beter maar voor allround werk is deze lens onverslaanbaar (bij wijze van spreken)
                I shoot Canon 5D - 7D
                24-105mm f4 L - 50mm f1.4 - 100 mm f2.8 L Macro - 70-200 f2.8 - 16-35mm f2.8 L

Comment

Het is een lens die ik nooit zou aanschaffen. Er zijn trouwens maar een handvol zoomlenzen van Canon die ik scherp genoeg vind en deze hoort daar niet bij. Waar deze lens het vooral van moet hebben, is gebruiksgemak. Deftig bereik, dus je zal niet snel van lens moeten wisselen.
                  550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

Dan moet je toch echt wel een pixelpeeper zijn, want dit is echt wel een scherpe lens hoor. Niet de scherpSTE, maar zeker scherp. Tot een paar jaar geleden zelfs één van de scherpste.

Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
                    Het is een lens die ik nooit zou aanschaffen. Er zijn trouwens maar een handvol zoomlenzen van Canon die ik scherp genoeg vind en deze hoort daar niet bij. Waar deze lens het vooral van moet hebben, is gebruiksgemak. Deftig bereik, dus je zal niet snel van lens moeten wisselen.
                    ______
                    www.vue.photo

Comment

... Er zijn trouwens maar een handvol zoomlenzen van Canon die ik scherp genoeg vind...
                      welke bijvoorbeeld...?
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                        Dan moet je toch echt wel een pixelpeeper zijn, want dit is echt wel een scherpe lens hoor. Niet de scherpSTE, maar zeker scherp. Tot een paar jaar geleden zelfs één van de scherpste.
                        Je zit er knal op. Focus en scherpte verifiëren gebeurt bij mij altijd op 100% (1 op 1 m.a.w.).

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        welke bijvoorbeeld...?
                        grt,bouk.
                        1) EF 70-200mm F/4L USM
                        2) EF 70-200mm F/4L IS USM
                        3) EF 70-200mm F/2.8L IS II USM
                        4) EF 70-300mm F/4-5.6L IS USM
                        5) EF 200-400mm F/4L IS USM Extender 1.4x
                        550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

Je zit er knal op. Focus en scherpte verifiëren gebeurt bij mij altijd op 100% (1 op 1 m.a.w.).

1) EF 70-200mm F/4L USM
                          2) EF 70-200mm F/4L IS USM
                          3) EF 70-200mm F/2.8L IS II USM
                          4) EF 70-300mm F/4-5.6L IS USM
                          5) EF 200-400mm F/4L IS USM Extender 1.4x
                          Daar ben ik het volledig mee eens, echter een volledig andere range dan de 24-105.
                          Als je in dezelfde range moet blijven, welke objectieven verdienen dan jouw voorkeur?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GinnFizz Bekijk bericht
                            Daar ben ik het volledig mee eens, echter een volledig andere range dan de 24-105.
                            Als je in dezelfde range moet blijven, welke objectieven verdienen dan jouw voorkeur?
                            Ik durf bijna te wedden enkel de 24-70 2.8

Je mag dat inderdaad niet gaan vergelijken. Zoomlenzen van de range 70-xxx zijn altijd scherper dan breedhoek. Het is zelfs wonderlijk om te zien hoe scherp ze die tegenwoordig krijgen. Vroeger waren alle breedhoeken nogal soft, gewoon omdat het technisch niet anders mogelijk was.
                            Nu, ik ben geen pixelpeeper. Ik probeer mijn foto's een betekenis te geven en er bij de kijker een gevoel mee los te weken. Dan is pixelpeepen uit den boze en ook van geen belang.
                            Ik heb zelf één van die scherpe lenzen die jocau aanhaalt, en vind - zonder pixelpeepen - dat de 24-105 zowat even goed presteert hoor. Alles is relatief.
                            ______
                            www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GinnFizz Bekijk bericht
                              Ik vind de standaard zoomlenzen en groothoek zoomlenzen van Canon niet interessant omdat ze bij een gelijk diafragma (duidelijk) minder scherp zijn dan hun prime varianten (misschien dat de EF 16-35mm F/4L IS USM hier verandering in kan brengen, maar dat is nog even afwachten). Lenzen die ik bvb interessant vind en betaalbaar zijn:

- EF 24mm F/2.8 IS USM
                              - EF 28mm F/2.8 IS USM
                              - EF 35mm F/2 IS USM
                              - EF 40mm F/2.8 STM (wel jammer dat deze lens geen USM motor heeft)
                              - EF 50mm F/1.4 USM (deze vind ik iets minder interessant en ik verwacht nog een nieuwe, betaalbare 50mm prime van Canon voor het einde van het jaar)
                              - EF 85mm F/1.8 USM (hier wacht ik ook op een nieuwe versie, liefst eentje met IS)
                              - EF 100mm F/2.8L Macro IS USM
                              - EF 135mm F/2L USM (een nieuwe IS versie zou ook welkom zijn)

De interessantste vind ik dus de nieuwe primes die in de afgelopen 2 jaar zijn uitgekomen.

Comment

Working...
                              X