Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens voetbalwedstrijd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lens voetbalwedstrijd

Hey allemaal,
    ik vroeg mij af wat de beste lens zou zijn om foto's te maken van een voetbalwedstrijd (voornamelijk de doelman).
    Ik beschik over de Sigma 70-200 f2.8 op een Canon Eos 550d.
    Is dit haalbaar met deze lens ? Heeft hier iemand ervaring mee, zo ja, met welke lens ?

Alvast bedankt voor de reacties...
    Dannieken
    Canon 1DX mk II - Canon 5D mk II Canon 7D Mk II - Canon L 24-70 f2.8 - Canon L 70-200 f2.8

Re: Lens voetbalwedstrijd

Ik mis de afhankelijkheden.......... - elke fotograaf is uniek -

Ik zal schrijven, ga eens lekker langs de lijn staan met je spul en beoordeel zelf!

Comment

Dit is geen antwoord op de vraag...dit soort reacties heb ik niks aan....
      Canon 1DX mk II - Canon 5D mk II Canon 7D Mk II - Canon L 24-70 f2.8 - Canon L 70-200 f2.8

Comment

Zal je foto's kunnen nemen? Waarschijnlijk wel.. Zal je zijn hoofd beeldvullend kunnen nemen, dat niet..

Comment

Ooit heb ik (als amateur/vervanger) foto's gemaakt bij een eersteklas avondmatch met mijn 7d en 70-200 2,8 IS II en er waren een paar goede bij, maar in feite moet je dan geconcentreerd blijven bij jouw helft van het terrein. Zelfs in de breedte is het al moeilijk om echt details te hebben als ze bvb voor het doel staan. Maar mits beetje croppen geraak je er toch bij. Als er licht genoeg is ben je beter af met een 70-300 of 100-400. of natuurlijk met een 300 of 400 prime, maar voor een occasionnele voetbalmatch voldoet jou lens helemaal. Als er iets gebeurt aan jouw zijlijn is de lens perfect.
          Last edited by philippeDeli; 31 mei 2014, 09:58.
          Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

Comment

Ik ben totaal geen voetbalkenner, maar bij wijze van proef ben ik het toch een aantal keren gaan proberen om daar foto's te maken.
            Voetbal is een onvoorspelbare sport qua standpunt en afstand, waar je eigenlijk een niet bestaand lichtsterk 24-300 mm objectief zou nodig hebben.

Aan dat antwoord heb je ook niets, maar in2lapland heeft eigenlijk wel gelijk.

Maar in je vraag staat, (voornamelijk de doelman), dan heb je aan je 70-200 op een crop genoeg volgens mij,
            tenminste als je een goed standpunt kan vinden, wat bij kleine clubs meestal wel mogelijk moet zijn.

Comment

Wanneer je overdag foto's maakt dan kom je volgens mij best opdagen met de 100-400mm lens. Dit dan vooral gezien de nog betaalbare prijs. Wel opletten met de sluitertijden want op een cropcamera zit je op 400mm al bijna op 1/800 sec. Dan blijft er niet veel over voor je diafragma (f5.6). Ik heb deze lens eens gebruikt op een zomerse zondag en was er wel tevreden over. Je 28-200 is ook een prima lens maar je zal een goede positie moeten innemen aan de zijlijn om de doelman goed in beeld te kunnen brengen. Het voordeel is dat je wat meer licht kunt binnenlaten.
              Probeer dus eerst eens met het materiaal dat je ter beschikking hebt en kijk dan pas naar iets anders (bv. 300 of 400mm prime). Misschien heb je hier iets aan.
              I shoot Canon 5D - 7D
              24-105mm f4 L - 50mm f1.4 - 100 mm f2.8 L Macro - 70-200 f2.8 - 16-35mm f2.8 L

Comment

Waarom vraag je het hier terwijl je het gewoon zelf kunt testen???
                Daarnaast heb je nog enkele lenzen in je signature staan die ook kunnen dienen en de lens waarover je zegt te beschikken staat niet in je sig. Beetje lui of zo?
                Sony en Olympus
                Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                  Daarnaast heb je nog enkele lenzen in je signature staan die ook kunnen dienen en de lens waarover je zegt te beschikken staat niet in je sig. Beetje lui of zo?
                  Ik dacht dat dit een forum was om mekaar te helpen met een beetje goede raad...blijkbaar niet, kritiek geven is blijkbaar makkelijker...zegt voor mij genoeg...ik trek mijn conclusies over het verdere gebruik van dit forum...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digital Artwork Bekijk bericht
                    Wanneer je overdag foto's maakt dan kom je volgens mij best opdagen met de 100-400mm lens. Dit dan vooral gezien de nog betaalbare prijs. Wel opletten met de sluitertijden want op een cropcamera zit je op 400mm al bijna op 1/800 sec. Dan blijft er niet veel over voor je diafragma (f5.6). Ik heb deze lens eens gebruikt op een zomerse zondag en was er wel tevreden over. Je 28-200 is ook een prima lens maar je zal een goede positie moeten innemen aan de zijlijn om de doelman goed in beeld te kunnen brengen. Het voordeel is dat je wat meer licht kunt binnenlaten.
                    Probeer dus eerst eens met het materiaal dat je ter beschikking hebt en kijk dan pas naar iets anders (bv. 300 of 400mm prime). Misschien heb je hier iets aan.
                    Bedankt, hier heb ik idd iets aan...ik heb ondertussen de Sigma 50-500 ter beschikking...daarmee zal het wel lukken ;-)

Comment

ik heb ondertussen de Sigma 50-500 ter beschikking...daarmee zal het wel lukken
                      De 50-500mm is niet echt een toppertje in het "sport" segment, maar daar kom je vanzelf wel achter...
                      Advies: een goede monopod zal niet misstaan

Ik dacht dat dit een forum was om mekaar te helpen met een beetje goede raad...
                      Oh dat zeer zekers, het probleem is echter dat je het essentiele vergeet te melden - het beeld wat jij voor ogen hebt - en dan kom ik bij het feit terug dat elke fotograaf z'n eigen techniek en kijk erop hanteert, waardoor je dus weinig tot niets hebt aan andermans mening sq ervaring betreffende objectieven. Je kunt kijken naar andermans beelden welke het dichts bij jouw beoogde beeld komt, maar het zegt niets over of jij met hetzelfde dat beeld kunt behalen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                        Vind ik een heel spijtige reactie.

Comment

Sommigen gebruiken zelfs een fisheye lens om de doelman te fotograferen.
                          Welke lens jij het best gebruikt, dat is afhankelijk van de plaats van waaruit je foto's kan maken, en ook van het soort foto dat je wil maken.

Een 70-200 lens is te kort om de voetballers te fotograferen als ze helemaal aan de andere kant van het veld zitten, maar als ze dichterbij komen, dan kan je met die lens ook mooie foto's maken.
                          Er is geen perfecte lens voor voetbalfotografie, want er is geen enkele lens met een zoombereik dat groot genoeg is om foto's te maken over het hele voetbalveld terwijl je zelf op een bepaalde plaats blijft staan.
                          Professionele voetbalfotografen hebben gewoonlijk meerdere camerabody's bij de hand, met verschillende lenzen, waardoor ze meer kansen krijgen om de actie vast te leggen (dichtbij en veraf).

Als je tussen het publiek zit, dan heb je een veel grotere brandpuntsafstand nodig dan wanneer je veel dichter bij het veld kan komen.
                          Daarom kan je toch best eerst het materiaal uitproberen dat je al tot je beschikking hebt, dan weet je zelf wel waarmee je de beste resultaten haalt, dat is wat Spanjaart volgens mij ook bedoelt met zijn antwoord.
                          Als je dat niet zelf uitprobeert, dan koop je hoogstwaarschijnlijk de verkeerde lens, en dan heb je er nog niets aan.
                          Last edited by Black B@ndit; 1 juni 2014, 18:35.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

Comment

Als die niet voldoet heb je nog altijd de Tamron 150-600 , bij mij is de 100-400 niet altijd tele genoeg.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
                              Als die niet voldoet heb je nog altijd de Tamron 150-600 , bij mij is de 100-400 niet altijd tele genoeg.
                              Maar dan heb je minimum 150, en heb je een minder lichtgevoelig objectief, wat niet bevorderlijk is voor een wedstrijd in slechtere lichtomstandigheden. Voor de rest staat die Tamron ook op mijn verlanglijstje hoor, maar voor andere doeleinden
                              Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

Comment

Working...
                              X