Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 100mm f/2,8 Macro USM

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EF 100mm f/2,8 Macro USM

    Ik ben van plan om mijn eerste stappen te zetten in "dichterbij" fotografie. Vermits ik niet weet of dit wel mijn ding wordt, wil ik de uitgave een beetje binnen de perken houden.
    Dus graag advies over deze lens : Canon EF 100mm f/2,8 Macro USM. ( niet de L-versie dus )
    Is deze lens de moeite waard om mee te beginnen ?
    Zijn er alternatieven in deze prijsklasse ?
    Greetzzzzzzzzzzzz......
    Wonnie
    www.spectare.be

  • #2
    Re: Canon EF 100mm f/2,8 Macro USM

    De Canon EF 100mm f/2.8 macro is zeker de moeite. Al mijn macro foto's zijn ermee gemaakt. In dezelfde klasse (maar typisch iets goedkoper) heb je de tokina 100mm, de sigma 105mm en de tamron 90mm.
    www.elwee.net

    Comment


    • #3
      Re: Canon EF 100mm f/2,8 Macro USM

      Zeker de moeite! Ik heb er schitterende macro's mee gemaakt, en bovendien is het nog een excellente portretlens ook!
      ______
      www.vue.photo

      Comment


      • #4
        Re: Canon EF 100mm f/2,8 Macro USM

        Als je echt goedkoop wil uittesten of macro je ding is, dan kan je ook een omkeerring overwegen. Ik gebruik bvb een omkeerring op mijn EF 50mm F/1.8 II en dat heeft me zo'n kleine 15 euro gekost inclusief verzendingskosten van Amerika (Amazon). Er zijn wel wat praktische nadelen verbonden aan een omkeerring, maar voor zo'n spotprijsje ga ik daar niet over klagen.
        550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

        Comment


        • #5
          Re: Canon EF 100mm f/2,8 Macro USM

          Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
          Als je echt goedkoop wil uittesten of macro je ding is, dan kan je ook een omkeerring overwegen. Ik gebruik bvb een omkeerring op mijn EF 50mm F/1.8 II en dat heeft me zo'n kleine 15 euro gekost inclusief verzendingskosten van Amerika (Amazon). Er zijn wel wat praktische nadelen verbonden aan een omkeerring, maar voor zo'n spotprijsje ga ik daar niet over klagen.
          Persoonlijk zou ik juist omwille van die 'praktische nadelen' (manuele focus, geen focus op oneindig, ...) een 'gewone' macrolens aanraden in plaats van een omkeerring. Een gewone macrolens werkt nu eenmaal veel eenvoudiger als een omkeerring. Als je die tweedehands koopt (komt af en toe wel eens voorbij) en het zou toch niet je ding zijn dan kan je die wellicht zonder verlies opnieuw verkopen.
          www.elwee.net

          Comment


          • #6
            Re: Canon EF 100mm f/2,8 Macro USM

            Geen autofocus is mijn inziens niet meteen een (groot) nadeel bij een macrolens, vermits je met macro (zeker op een statief) toch al snel manueel gaat focussen omdat de scherptediepte zo beperkt is en autofocus er wel eens naast wil zitten. De twee grootste "praktische" nadelen voor mij zijn de manier waarop je het diafragma verandert en het feit dat het erg donker kan worden in de zoeker als je kleine diafragma's gebruikt.
            550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

            Comment


            • #7
              Re: Canon EF 100mm f/2,8 Macro USM

              .....
              Last edited by Lalonde; 28 juni 2014, 00:37.

              Comment


              • #8
                Re: Canon EF 100mm f/2,8 Macro USM

                Je kan ook huren, maar dan is je keuze vaak beperkt.

                Of je kan een lens bestellen en ze binnen de 14 dagen retourperiode terugsturen als ze je niet bevalt, veel webshops bieden die mogelijkheid tegenwoordig.
                http://www.facebook.com/TichoOomsPhotography http://500px.com/TichoOoms http://vimeo.com/tichoooms

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EF 100mm f/2,8 Macro USM

                  Oorspronkelijk geplaatst door Lalonde Bekijk bericht
                  Je diafragma instellingen zullen je zoekerbeeld zeker niet verdonkeren want die worden pas gebruikt bij het effektief nemen van een foto. Scherpstellen gebeurt ook altijd bij volle opening.

                  Dat je beeld donkerder wordt heeft te maken met het scherpstellen, hoe meer afstand in de lens, hoe donkerder het beeld, je lens van 2.8 blijft geen 2.8 maar zal meerdere stops veranderen. Bij Canon wordt je daar niet op gewezen, bij Nikon wel ; Nikon toont die verandering, Canon niet.

                  Dat is gewoon een fysieke eigenschap van macro lenzen.

                  Tenzij je zou werken met een volledig manuele lens waar je ook handmatig moet diafragmeren via zo'n palletje, dan wordt je beeld wel donkerder.
                  Je hebt mijn post volledig verkeerd geïnterpreteerd. Mijn post ging volledig over het gebruik van een omkeerring en wat de grootste praktische nadelen ervan zijn (check m'n eerste post in dit topic maar eens). Een omkeerring schroef je op de filterdraad van een lens net zoals je bvb een UV filter op een lens zou schroeven. Het andere uiteinde van een omkeerring bevat een lensvatting waarmee je het geheel op je camera bevestigt (je bevestigt je lens dus omgekeerd op je camera). Door deze manier van bevestigen maken de elektrische contacten van de lens dus geen verbinding meer met de camera zelf waardoor je zaken zoals autofocus en het makkelijk veranderen van diafragma verliest (Canon lenzen hebben namelijk geen diafragma ring op de lens zelf). De makkelijkste manier om het diafragma te veranderen, is dan de volgende:

                  1) Bevestig de lens op de normale manier op je camera en ga naar de Av stand (diafragma voorkeur) of de M stand (manuele stand).
                  2) Stel je gekozen diafragma in en houdt nu de scherptediepte controleknop ingedrukt. Je lens zal afhankelijk van het gekozen diafragma dichtknijpen.
                  3) Terwijl je de scherptediepte controleknop ingedrukt houdt, ontkoppel je de lens. Hierdoor blijft de lens dus, zelfs los van de camera, dichtgeknepen.
                  4) Bevestig je lens nu omgekeerd op de camera d.m.v. de omkeerring. Et voila. Je hebt het diafragma veranderd.

                  Deze stappen zijn dus telkens nodig als je het diafragma wil veranderen bij het gebruik van een omkeerring en je geen lens hebt met een diafragma ring erop. Kies je bvb F/8 als diafragma (gebruikmakend van bovenstaande techniek), dan kan het dus wel eens erg donker worden in de zoeker omdat de lens non-stop toegeknepen is van zodra je hem omgekeerd op de camera bevestigt d.m.v. een omkeerring.

                  Mijn beweringen kloppen dus voor de volle 100%.
                  Last edited by jocau; 29 mei 2014, 14:05.
                  550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon EF 100mm f/2,8 Macro USM

                    Onderschat het voordeel van het kunnen focussen op oneindig ook niet niet bij het zoeken naar je onderwerp in de vrije natuur. Mijn advies blijft om een tweedehands 'echte' macrolens van rond de 100mm te kopen, en in het geval het toch niet je ding is de lens zonder (of met minimaal) verlies opnieuw te verkopen.
                    www.elwee.net

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon EF 100mm f/2,8 Macro USM

                      kijk even bij je pm berichten, je mag eventueel de mijne even lenen zodat je weet of het wat voor je is.
                      Albums
                      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon EF 100mm f/2,8 Macro USM

                        Niet vergeten dat de "L" lens een beeldstabilisator heeft dat zeker van pas komt als je vanuit de hand een closeup wil maken. De "gewone" macrolens is zeker geen miskoop maar als je vaak de tuin in gaat zonder statief zou ik toch de "L" overwegen, alleen maar op basis van de I.S.
                        I shoot Canon 5D - 7D
                        24-105mm f4 L - 50mm f1.4 - 100 mm f2.8 L Macro - 70-200 f2.8 - 16-35mm f2.8 L

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon EF 100mm f/2,8 Macro USM

                          .....
                          Last edited by Lalonde; 28 juni 2014, 00:38.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon EF 100mm f/2,8 Macro USM

                            Oorspronkelijk geplaatst door Lalonde Bekijk bericht
                            @ Jocau : inderdaad, had niet meer in de gaten dat je het had over het gebruik van omkeerringen, mijn excuses.
                            Geen probleem, missen is menselijk.
                            550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                            Comment

                            Working...
                            X