Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vogelfotografie in eigen tuin

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: vogelfotografie in eigen tuin (update)

Je moet die ' subject distance ' in exifs met een korrel zout nemen, dat is maar een schatting want de software kent immers niet alle parameters.

Om een accuratere afstand te kennen moet je immers de grootte van je onderwerp kennen, de hoogte van je sensor, het percentage dat je onderwerp beeldvullend is, enzovoort.

Hoe kan een camera of een bewerkingsprogramma nu weten hoe groot een vink is ?

Er zijn formules om dat te berekenen, wel rekening houden met beeldvulling (formules gaan er vanuit dat je hele sensorhoogte (of breedte) gevuld is, ttz. het kopje van de vogel zou de bovenkant moeten raken en de staart de onderkant van je beeld.

Comment

Dit begrijpk, maar heb hier ook gelezen dat je een merel niet beeldvullend op foto krijgt vanop 5 meter.
      heb zelf test gedaan met een onderwerp die maar 9 cm groot is (merel is er 20cm groot) en ik krijg dit met mijn 250mm beeldvullend op beeld op 2 meter a 2 meter en half. dus dan moet je de 20 cm (merel) toch zeker op beeld kunnen krijgen die iets verder zit.

Oorspronkelijk geplaatst door Lalonde Bekijk bericht
      Je moet die ' subject distance ' in exifs met een korrel zout nemen, dat is maar een schatting want de software kent immers niet alle parameters.

Om een accuratere afstand te kennen moet je immers de grootte van je onderwerp kennen, de hoogte van je sensor, het percentage dat je onderwerp beeldvullend is, enzovoort.

Hoe kan een camera of een bewerkingsprogramma nu weten hoe groot een vink is ?

Er zijn formules om dat te berekenen, wel rekening houden met beeldvulling (formules gaan er vanuit dat je hele sensorhoogte (of breedte) gevuld is, ttz. het kopje van de vogel zou de bovenkant moeten raken en de staart de onderkant van je beeld.
      Canon EOS 550D // 15-85mm IS

Comment

Ik vrees dat jouw definitie van ' beeldvullend ' wat optimistisch is. Het voorbeeld op Flickr in een van je vorige posts is bijvoorbeeld minder dan 50 % beeldvullend terwijl jij dat omschrijft als ' toch goed beeldvullend '.

Maar je ziet dat dat goedkope 55-250 IS lensje van Canon prima presteert als je het gebruikt in en voor de condities waar het voor gemaakt is.

Comment

Re: vogelfotografie in eigen tuin

Ik zou niet twijfelen en voor de Sigma 100-400mm of zelfs voor de Sigma 150-500mm gaan, prima lenzen en met de tijd zal je merken dat je die extra mm zeker kunt gebruiken! Ik heb ondertussen de Tamron 150-600mm in bestelling, mijn Sigma 100-400mm is reeds verkocht :-))

Comment

Working...
          X