Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vogelfotografie in eigen tuin

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• vogelfotografie in eigen tuin

Beste

Welk objectief zouden jullie aanraden om vogelfotografie te doen in eigen tuin. ik kan dus gerust op 3 meter van de vogels zitten in mijn bijgebouw om ze te fotograferen. zouden ze dichter ook komen bv. 1.5 meter dicht?

Ik dacht aan volgende lenzen:

- Sigma 70-200 2.8 incl 1.4 of 2.0 converter
    - canon 70-300 f4 - f5.6 L lens
    - Sigma 120-400mm F4.5-5.6 APO RF DG OS HSM

de 100-400mm zit ik niet te springen ivm het schuifsysteem.

welke van deze lenzen zouden jullie aanraden ivm vogelfotografie in eigen tuin, dus als je de vogels op een 3 meter kan lokken.

zoals je kan zien wens ik een lens dat ik kan gebruiken voor vogelfotografie in eigen tuin, maar ook bij andere gelegenheden.

alvast bedankt voor de reacties
    Canon EOS 550D // 15-85mm IS

Re: vogelfotografie in eigen tuin

Je hebt nu een lens tot 250mm. Kijk eens of je daarmee genoeg bereik hebt, dan kan je je al een idee vormen. De 200mm is dan ietsje korter, de 300 mm ietsje langer en de 400mm kan je simuleren door op anderhalve of twee meter van je onderwerp te gaan zitten. Ik denk persoonlijk dat 400mm overkill is voor drie meter en dat 200mm voor kleine vogeltjes wat weinig is. 300mm zou mijn keuze zijn waarschijnlijk. De lens die je daarvoor op het oog hebt zou hiervoor zeker moeten voldoen en betere resultaten geven dan de Sigma met converter.
    ______
    www.vue.photo

Comment

je kan nog kijken naar een vaste 300mm en wat ook een goede lens schijnt te zijn (zelf geen ervaring) is de sigma 100-300 f4
      Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
      Our English website: www.kaichitravel.com
      Breng eens een bezoekje aan Siberie!

Comment

Ging ik inderdaad eerst zelf eens proberen met de 250mm die ik heb. voorlopig kan ik dit nog niet omdat we nog volop aan het verbouwen zijn. dus daarmee dat ik ook eens jullie mening wens te vragen

ja ik hoop dat ik ze zo dicht mogelijk kan lokken naar mijn bijgebouw.

komen vogels ook eten als ik de opstelling op bv. 1.5 meter van het gebouw zet? of zijn ze daar wat te schuw voor? als je weet dat er klimplanten tegen het gebouw zal geplant worden om het natuurlijker over te laten komen.

alvast bedankt voor de reactie

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
        Je hebt nu een lens tot 250mm. Kijk eens of je daarmee genoeg bereik hebt, dan kan je je al een idee vormen. De 200mm is dan ietsje korter, de 300 mm ietsje langer en de 400mm kan je simuleren door op anderhalve of twee meter van je onderwerp te gaan zitten. Ik denk persoonlijk dat 400mm overkill is voor drie meter en dat 200mm voor kleine vogeltjes wat weinig is. 300mm zou mijn keuze zijn waarschijnlijk. De lens die je daarvoor op het oog hebt zou hiervoor zeker moeten voldoen en betere resultaten geven dan de Sigma met converter.

Comment

thx voor de reactie. maar zal niet opteren voor een prime, omdat ik deze nog voor meerdere zaken wil gebruiken en met een prime ben je ook al wat beperkt.

ik ben ook benieuwd hoe dicht je moet zitten om een vogeltje goed beeldvullend in beeld te hebben met de 200mm,300mm en 400mm wat de afstanden zijn dat je kan komen bij de vogels met deze lenzen om ze goed op beeld te hebben, dat je niet of minimum moet croppen.

Oorspronkelijk geplaatst door jvdk Bekijk bericht
          je kan nog kijken naar een vaste 300mm en wat ook een goede lens schijnt te zijn (zelf geen ervaring) is de sigma 100-300 f4

Comment

Je kan dit met je 250mm testen door gewoon een voorwerp ter grootte van een mees ergens weg te zetten en daar foto's van te maken. Weet je precies hoe ver ze moeten zitten om beeldvullend te zijn. Op zich komen ze wel op 1,5 meter na verloop van tijd hoor. Overigens is die klimop niet persé nodig. Al is het schuurtje pimpelpaars, als het er maar vast staat vinden ze het prima. Ik heb een tentje in de tuin tegen bosjes aan staan. Soms komen ze in het bosje op 50 cm van me vandaan zitten, is alleen niet te fotograferen dan :-)
            Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
            Our English website: www.kaichitravel.com
            Breng eens een bezoekje aan Siberie!

Comment

Waar je in zit heeft voor vogels (en de meeste andere dieren) geen belang, het gaat erom dat ze geen twee -of vierbeners zien die te dichtbij zitten. Je kan dus perfekt achter je raam in een bakstenen muur zitten als je er maar voor zorgt dat de vogels JOU niet kunnen zien zitten friemelen en bewegen (wat je met je lens toch al eens doet).

Heel eenvoudig een groot stuk karton met een uitsnede voor je lens is al prima :

Comment

Goed idee.

Even gedaan met een groote van bijna 9cm (typex roller) had niets anders in gedachten en van een afstand van 2 meter is het met 250mm voldoende beeldvullend, en vanaf een afstand van 3 meter is het iets te kort, kan de 50mm erbij dit verhelpen en is er voor 3 meter een 300mm nodig.

als alles opgesteld is, is het enkel nog afwachten tot hoe dicht ze komen, maar ik denk dat een 300mm genoeg zal zijn,
                maar dit is nog even afwachten. en heb geprobeerd met een 9cm onderwerp en de meeste vogels zijn toch nog iets groter tussen de 10 - 16 cm (mezen, groenling, appelvink, sijs etc.. dus dan zou het met een 250mm ook goed komen op 3 meter afstand om beeldvullend te zijn.

alle andere opmerkingen zijn steeds welkom.

jvdk, bedankt voor de tip

Oorspronkelijk geplaatst door jvdk Bekijk bericht
                Je kan dit met je 250mm testen door gewoon een voorwerp ter grootte van een mees ergens weg te zetten en daar foto's van te maken. Weet je precies hoe ver ze moeten zitten om beeldvullend te zijn. Op zich komen ze wel op 1,5 meter na verloop van tijd hoor. Overigens is die klimop niet persé nodig. Al is het schuurtje pimpelpaars, als het er maar vast staat vinden ze het prima. Ik heb een tentje in de tuin tegen bosjes aan staan. Soms komen ze in het bosje op 50 cm van me vandaan zitten, is alleen niet te fotograferen dan :-)

Comment

Ah ok, thx,

En nog enkele vraagjes

- welke lens is dit dat je hier gebruikt?

- en misschien rare vraag maar kunnen vogels je eigenlijk zien zitten door een raam?
                  welke lens is dit dat je hier gebruikt?

- en misschien rare vraag maar kunnen vogels je eigenlijk zien zitten door een raam?

- Tot op hoeveel meter raken jullie in eigen tuin van de vogels?

- Hoe lang duurt het voor tuinvogels het eten bij je gevonden hebben?

- en hoeveel soorten hebben jullie in eigen tuin zitten ? en is deze lijst haalbaar om te fotograferen in eigen tuin?

- kuifmees
                  - roodborstje
                  - goudhaantje
                  - staartmees
                  - koolmees
                  - pimpelmees
                  - putter
                  - sijs
                  - groenling
                  - appelvink
                  - sperwer
                  - pestvogel
                  - gele kwikstaart
                  - zwarte mees

alvast bedankt voor de verdere reacties en info

Oorspronkelijk geplaatst door Lalonde Bekijk bericht
                  Waar je in zit heeft voor vogels (en de meeste andere dieren) geen belang, het gaat erom dat ze geen twee -of vierbeners zien die te dichtbij zitten. Je kan dus perfekt achter je raam in een bakstenen muur zitten als je er maar voor zorgt dat de vogels JOU niet kunnen zien zitten friemelen en bewegen (wat je met je lens toch al eens doet).

Heel eenvoudig een groot stuk karton met een uitsnede voor je lens is al prima :

http://eigenwijzetuin.be/wp-content/...ograferen3.jpg
                  Last edited by svanma; 8 mei 2014, 12:56.

Comment

als de kamer donker is, zien ze je niet.
                    goudhaantje, pestvogel en gele kwik heb ik nog nooit in mijn tuin gezien, maar hangt er vanaf in welke streek je woont en hoe je tuin er uit ziet. Een gele kwik is wel niet echt een tuinvogel.

Eric

Comment

Een schuiltent opzetten in je tuin, anders zou ik er niet aan beginnen.

Met een 500mm zit je best op een 5m afstand, met een 400mm op 4m en met een 300mm op 3m. Naast het beeldvullende moet je ook rekening houden met dof. Met een 500mm en F8 op 4m afstand heb je maar 2cm scherptediepte, dus je gaat niet alles vd vogel er scherp op hebben. Daarom best een beetje afstand houden en naderhand croppen.

En continu voederen en na een tijdje beginnen ze wel te komen.

Ik gebruikte een Minolta 400/4.5 en een Tamron 200-500 voor dit soort werk.
                      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                      Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Beste

alvast bedankt voor de reactie, schuiltent ging ik inderdaad aanschaffen moest dat gebouw er niet staan (dit ga ik laten begroeien met klimplanten). maar met dat dit gebouw daarstaat kan ik dit evengoed gebruiken om te fotograferen. ik ging proberen een opstelling te maken zodat ze tot op 1,5 meter komen, dit zal ik dan wat veranderen en op 2.5 - 3 meter plaatsen zoals je verteld. dan kom ik met een 300mm toe voor dit werk.

Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                        Een schuiltent opzetten in je tuin, anders zou ik er niet aan beginnen.

Met een 500mm zit je best op een 5m afstand, met een 400mm op 4m en met een 300mm op 3m. Naast het beeldvullende moet je ook rekening houden met dof. Met een 500mm en F8 op 4m afstand heb je maar 2cm scherptediepte, dus je gaat niet alles vd vogel er scherp op hebben. Daarom best een beetje afstand houden en naderhand croppen.

En continu voederen en na een tijdje beginnen ze wel te komen.

Ik gebruikte een Minolta 400/4.5 en een Tamron 200-500 voor dit soort werk.

Comment

De streek is Lichtervelde, Zijn de soorten die ik noem realistisch om te fotograferen in eigen tuin? (bij deze nog eens de lijst)
                          - kuifmees
                          - roodborstje
                          - goudhaantje
                          - staartmees
                          - koolmees
                          - pimpelmees
                          - putter
                          - sijs
                          - groenling
                          - appelvink
                          - sperwer
                          - pestvogel
                          - gele kwikstaart
                          - zwarte mees

Oorspronkelijk geplaatst door archi Bekijk bericht
                          als de kamer donker is, zien ze je niet.
                          goudhaantje, pestvogel en gele kwik heb ik nog nooit in mijn tuin gezien, maar hangt er vanaf in welke streek je woont en hoe je tuin er uit ziet. Een gele kwik is wel niet echt een tuinvogel.

Eric

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door svanma Bekijk bericht
                            De streek is Lichtervelde, Zijn de soorten die ik noem realistisch om te fotograferen in eigen tuin? (bij deze nog eens de lijst)
                            - kuifmees
                            - roodborstje
                            - goudhaantje
                            - staartmees
                            - koolmees
                            - pimpelmees
                            - putter
                            - sijs
                            - groenling
                            - appelvink
                            - sperwer
                            - pestvogel
                            - gele kwikstaart
                            - zwarte mees
                            Je moet de vogels en hun omgeving kennen.
                            Een kuifmees vind je bv. niet tussen de loofbomen maar wel in een dennebos.
                            Een pimpel en een koolmees vind je dan wel tussen de huizen.
                            Natuurfotografie begint met kennis van de natuur

Het grote probleem is de klik van je camera. Hoe dichter je zit hoe meer ze schrikken.

Simpel is het niet ,geloof mij.
                            Een pimpeltje is makkelijk maar BV. een goudhaantje pfff.... moeilijk zulle

Johan

Comment

Ik weet dat het inderdaad niet simpel is maar ik vroeg mij af of de lijst die ik voorleg haalbaar is om te fotograferen in de eigen kleine tuin door te voederen en planten met bessen enzo aan te planten.

Schrikken zullen ze denk ik wel niet als ik verstopt in mijn bijgebouw (denk niet dat ze het zullen horen).

waar kan ik ergens vinden welke tuinvogels er in Lichtervelde zijn? zo kan ik eventueel het lijstje wat bijschaven

Oorspronkelijk geplaatst door Johan G Bekijk bericht
                              Je moet de vogels en hun omgeving kennen.
                              Een kuifmees vind je bv. niet tussen de loofbomen maar wel in een dennebos.
                              Een pimpel en een koolmees vind je dan wel tussen de huizen.
                              Natuurfotografie begint met kennis van de natuur

Het grote probleem is de klik van je camera. Hoe dichter je zit hoe meer ze schrikken.

Simpel is het niet ,geloof mij.
                              Een pimpeltje is makkelijk maar BV. een goudhaantje pfff.... moeilijk zulle

Johan

Comment

Working...
                              X