Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vogelfotografie in eigen tuin

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: vogelfotografie in eigen tuin

Oorspronkelijk geplaatst door svanma Bekijk bericht
    Ik weet dat het inderdaad niet simpel is maar ik vroeg mij af of de lijst die ik voorleg haalbaar is om te fotograferen in de eigen kleine tuin door te voederen en planten met bessen enzo aan te planten.

Schrikken zullen ze denk ik wel niet als ik verstopt in mijn bijgebouw (denk niet dat ze het zullen horen).

waar kan ik ergens vinden welke tuinvogels er in Lichtervelde zijn? zo kan ik eventueel het lijstje wat bijschaven
    Ze horen de klik van de camera zeer duidelijk. En schrikken doen ze zeker.
    In lichtervelde zullen deze soorten wel voorkomen maar niet allemaal in je tuin.
    de vogels hebben een habitat waar ze graag in vertoeven.
    Je gaat geen rietzanger fotograferen in een dennenboom maar wel in het riet.
    Een kuifmees zit graag in oude inlandse dennenbomen. Een goudhaantje en zwarte mees in een spar.
    Zo heeft elke soort zijn kenmerken en habitat.

Johan

Comment

Ah ok, maar het is mij enkel de bedoeling om de vogels te fotograferen die in eigen tuin komen.

nu ben ik natuurlijk terug aan het twijfelen aan de lens

-100 -400mm L is meer voor sport en vogel fotografie

of

- 70-300mm L kan je gebruiken voor sport, vogelfotografie (dichtbij in eigen tuin dus), en portret (dus is veelzijdiger)

zoveel vergelijkingen kan je vinden dat je niet meer weet wat je moet nemen

dus ik hoop dat ik zoveel mogelijk vogels toch kan lokken de kuifmees zou ik nog het liefst fotograferen

alvast bedankt voor de reacties.

Oorspronkelijk geplaatst door Johan G Bekijk bericht
      Ze horen de klik van de camera zeer duidelijk. En schrikken doen ze zeker.
      In lichtervelde zullen deze soorten wel voorkomen maar niet allemaal in je tuin.
      de vogels hebben een habitat waar ze graag in vertoeven.
      Je gaat geen rietzanger fotograferen in een dennenboom maar wel in het riet.
      Een kuifmees zit graag in oude inlandse dennenbomen. Een goudhaantje en zwarte mees in een spar.
      Zo heeft elke soort zijn kenmerken en habitat.

Johan
      Canon EOS 550D // 15-85mm IS

Comment

Ik gebruik een 70-200 L voor portretjes en een 100-400 L voor vogeltjes. Voor vogels heb je eigenlijk altijd milimeters te kort, dus hoe meer (kwalitatieve) mm, hoe beter.
        www.elwee.net

Comment

Tuurlijk da begrijp ik en is logisch, maar dit zijn anders 2 duure lenzen, daarom dat ik meer neig naar de 70-300 L van canon omdat deze ruimer inzetbaar is. en aan de andere kant de 100-400mm omdat je dan 100mm meer hebt.

zoiezo zal ik proberen met de 55-250mm voor ik beslis en kijken wat deze beelden met deze lens geeft. al vindk dat de af redelijk traag is bij deze.

had ook gedacht aan de 70-200 2.8 van sigma met een converter 1.4 kom ik ook aan 448 mm (en deze is ook variabel inzetbaar, rally, portret, reizen etc... vogels natuurlijk minder of niet) dit weet ik maar is niet echt gemakkelijk

en zit op een afstand van 2 a 3 meter van de voederplaats

dus een serieus dilemma

Oorspronkelijk geplaatst door elwee Bekijk bericht
          Ik gebruik een 70-200 L voor portretjes en een 100-400 L voor vogeltjes. Voor vogels heb je eigenlijk altijd milimeters te kort, dus hoe meer (kwalitatieve) mm, hoe beter.
          Last edited by svanma; 8 mei 2014, 22:21.

Comment

In plaats van de 70-300 L van Canon zou je de Tamron 70-300mm F/4-5.6 SP Di VC USD kunnen kopen, dan steek je 1.000 euro in je zak en daar kan je heel veel vogel-lok-voeder voor kopen ... of ander leuks natuurlijk.
            Last edited by Lalonde; 9 mei 2014, 01:06.

Comment

ik zou eerst maar eens afwachten welke vogels ik in de tuin krijg en wat mijn 250mm dan doet en wat als ik crop. Daarna kan je met meer kennis verder achter een meer aangepaste lens zoeken.
              Albums
              Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

afwachten ging ik zoiezo doen om te zien wat de 250 mm doet, maar zoiezo moest er andere lens komen omdat ik van deze niet echt tevreden ben. en de af is ook niet snel he;

Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                ik zou eerst maar eens afwachten welke vogels ik in de tuin krijg en wat mijn 250mm dan doet en wat als ik crop. Daarna kan je met meer kennis verder achter een meer aangepaste lens zoeken.

Comment

tja, als je zoveel geld wilt uitgeven voor een lens, zou ik niet voor de 100-400 gaan maar voor de Tamron 150-600.
                  Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
                  Our English website: www.kaichitravel.com
                  Breng eens een bezoekje aan Siberie!

Comment

Dan is deze bijna enkele voor dit te gebruiken, wrm ik dus ook voor die 70-300 twijfel is dat ik deze voor veel zaken kan gebruiken, maar ik zie dan wel eerst hoever ik kom met mijn 55-250, al vrees ik dat de af niet snel genoeg zal zijn

Oorspronkelijk geplaatst door jvdk Bekijk bericht
                    tja, als je zoveel geld wilt uitgeven voor een lens, zou ik niet voor de 100-400 gaan maar voor de Tamron 150-600.

Comment

thx voor de reactie. maar zal niet opteren voor een prime, omdat ik deze nog voor meerdere zaken wil gebruiken en met een prime ben je ook al wat beperkt.

ik ben ook benieuwd hoe dicht je moet zitten om een vogeltje goed beeldvullend in beeld te hebben met de 200mm,300mm en 400mm wat de afstanden zijn dat je kan komen bij de vogels met deze lenzen om ze goed op beeld te hebben, dat je niet of minimum moet croppen.
                      Met de 100/400 krijg je op 5 meter op crop een merel zeker niet beeldvullend , en de schuifzoom is soms ook gemakkelijk is in het begin wat wennen maar staat er bij mij bijna altijd op.
                      françois

Comment

Ik heb ook geen last van de schuifzoom. Voelt eigenlijk heel natuurlijk aan.
                        www.elwee.net

Comment

Een merel is ongeveer 20 cm groot een mannetje 24 cm. dan moet je die met 400 zeker beeldvullend krijgen toch

ik heb dit getest met mijn 55-250 mm met een product dat 9 cm groot is en op 2 meter à 2 meter en half krijg ik de 9 cm goed beeldvullend op de foto 3 meter is te ver, en zoude 300mm genoeg zijn, dus dan gaat het met de 100-400mm toch geen probleem zijn om op 4 meter een vogel beeldvullend te krijgen?

ps. iemand ervaring met Tamron 150-600mm?? en hoe is de AF ook te gebruiken bij sportfotografie?

Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
                          Met de 100/400 krijg je op 5 meter op crop een merel zeker niet beeldvullend , en de schuifzoom is soms ook gemakkelijk is in het begin wat wennen maar staat er bij mij bijna altijd op.
                          françois

Comment

Een merel is ongeveer 20 cm groot een mannetje 24 cm. dan moet je die met 400 zeker beeldvullend krijgen toch

ik heb dit getest met mijn 55-250 mm met een product dat 9 cm groot is en op 2 meter à 2 meter en half krijg ik de 9 cm goed beeldvullend op de foto 3 meter is te ver, en zoude 300mm genoeg zijn, dus dan gaat het met de 100-400mm toch geen probleem zijn om op 4 meter een vogel beeldvullend te krijgen?

ps. iemand ervaring met Tamron 150-600mm?? en hoe is de AF ook te gebruiken bij sportfotografie?
                            Ik heb op de discussie Tamron 150/600 een linkje gezet met het vergelijk van enkele tele's
                            François

Comment

Re: vogelfotografie in eigen tuin (update)

Ok bedankt, vindk wel raar dat je met de 100-400 geen merel beeldvullend op beeld krijgt, dit versta ik niet

even een aanpassing:

is de canon 100-400mm ook goed geschikt voor af en toe een portret mee te fotograferen? of is voor dit de 70-300 L beter geschikt dan?

Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
                              Ik heb op de discussie Tamron 150/600 een linkje gezet met het vergelijk van enkele tele's
                              François
                              Last edited by svanma; 10 mei 2014, 23:09.

Comment

Re: vogelfotografie in eigen tuin (update)

Heb een foto gevonden van een vogeltje https://www.flickr.com/photos/510240...57624864675134 die met de lens genomen is die ik "voorlopig' heb. deze is genomen op Subject Distance: 5.01 m en 225mm lengte. er kan wel wat gecropt zijn, maar deze foto is volgens mij toch goed scherp en mooi? hoeveel zou er dan hier gecropt zijn? omdat deze er toch goed beeldvullend opstaat.

deze fotograaf zit hier ook op het forum maar weet zijn nick niet meer

Comment

Working...
                                X