Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke breedhoeklens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• welke breedhoeklens

Hey wie kan me helpen met wat raad ...

Doe vooral aan model fotografie en gebruik daar een sigma 24-70 2.8 voor
    nu kom ik de laatste tijd op mooie locaties waarvan ik soms denk beter een breedhoek lens te gebruiken om ook meer omgeving, gebouw, ... op de foto te hebben, maar weet niet goed voor welke lens ik dan zou moeten gaan.
    Fisheye is niet mijn ding.

Nikon af-s 12-24mm f/4g if-ed dx
    Sigma 15-30 D
    Tokina 11-16mm f/2.8
    .....
    Of raden jullie een andere lens aan ?

Bedankt alvast

Re: welke breedhoeklens

Als je met een breedhoeklens dicht bij een gebouw staat terwijl je er een foto van maakt, hou dan wel rekening met de perspectiefvervorming, hoe dichter je staat, hoe groter de vervorming.
    Dat is de reden waarom ik de 16-35 eigenlijk niet zoveel gebruik op een full-frame camera (dat komt ongeveer overeen met een zoomlens voor een crop camera die op 10mm begint).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

ik zit met een nikon d7000 en moet rekening houden met de cropfactor.

Comment

Zelfde probleem maar dan bij andere brandpuntsafstanden.
        Je gaat trouwens niet enkel perspectiefvervorming krijgen bij gebouwen, maar ook bij je model. Hoe korter je model bij de lens staat, hoe meer vervorming.

Om professionele resultaten te krijgen kan je naar een Tilt en Shift lens overstappen. Deze wordt niet enkel gebruikt om perspectiefvervorming te vermijden, maar ook om bvb. je perspectiefvlak in de diepte te leggen, evenwijdig met een muur of hek. Zo blijft het hek overal scherp en is alles voor en achter het hek overal even onscherp.
        Een Samyang T-S 24mm f3.5 heb je voor 900€ (hoe goed deze is weet ik niet).

Ooit (zodra de spaarpot vol genoeg is) zal ik de keuze moeten maken tussen deze en de Samyang 24mm f1.4 die beregoed is.
        Ik heb echter geen flauw idee of beide verwant zijn.
        D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

Comment

Heb me een een kleine maand geleden ook verdiept in de keuze van een UWA voor mijn Nikon D7000 en me uiteindelijk de Tokina 12-28 F4 aangeschaft.

Ik heb er nog maar 1 test weekend mee achter de rug, maar uiteindelijk was dit de beste keuze voor me omdat:

- Tokina toch een referentie is voor groothoeklenzen
          - de equivalente Nikon lens te duur is voor wat je hier in ruil krijgt
          - goede tot excellente scherpte op zowat heel de foto (zie ook de test op photozone.de)
          - er voldoende 'zoom' is om er ook nog een min of meer normaal kader mee te trekken. De Tokina 11-16 F2.8 is ook een super lens, maar is meer een prime dan een 'zoom' lens. Vandaar de keuze voor het andere Tokina model.

Succes met de keuze!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lowdriver Bekijk bericht
            ik zit met een nikon d7000 en moet rekening houden met de cropfactor.
            Met zicht op de toekomst (misschien ooit een Full Frame) zou ik gaan voor de Nikon 16-35 AF-s VR.
            Er staat er hier momenteel eentje te koop voor 725€ met nog veel garantie en nog splinternieuw.

Comment

En mocht je voorlopig nog geen zicht hebben op full-frame, hier staat een Tokina 12-24mm F4 te koop voor 300. Scherp, snel, betrouwbaar, robuust.

Dat is ook mijn eerste advies voor een Crop camera van Nikon.
              portret | architectuur | landschap | automotive | bruiloft | product | interieur | evenementen | sport
              Nikon D610 - glas - licht - pootjes - Facebook

Comment

Afhankelijk van wat je ermee wil bereiken, zou je ook nog extremer kunnen gaan en kiezen voor de Sigma 8-16.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lowdriver Bekijk bericht
                  Hey wie kan me helpen met wat raad ...

Doe vooral aan model fotografie ....
                  dan lijkt mij een groothoeklens niet zo,n succes.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Working...
                  X