Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welk nieuw objectief?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• welk nieuw objectief?

ik heb een canon 650D, voorlopig enkel met de 18-55 kitlens. ik ben op zoek naar een nieuwe lens, vooral voor portretten en urbex maar ook als gewone walkaround lens.

opties:
    1) 18-135, goedkope walk-around te vinden 2de hands voor 90 eur, hoor ik niet veel goeds over
    2) 50mm 1.8, zou ik sowieso kopen voor portret, ook te vinden voor 50 eur
    3) 15-85mm, hoor ik wel goeds over, breedhoek maar kwalitatief minder dan 4) en 5)
    4) 24-70, goed maar duur en geen echte breedhoek
    5) 24-105, goed maar duur en geen echte breedhoek

ik weet het zijn vrij uiteenlopende opties, maar ik zoek dus op zich een upgrade voor mijn kitlens en weet niet goed wat kiezen.

als ik andere lezen over het hoofd zie, mag je die ook gerust zeggen!

alle hulp welkom

Re: welk nieuw objectief?

Tamron 17-50mm F/2.8 SP Di II Canon zou een goed alternatief kunnen zijn.
    Of de Sigma versie, die is ook goed.
    Paul

Comment

Om je verlanglijstje kort door te nemen:

1. De 18-135 is wat beter dan de standaard kitlens en biedt wat meer telebereik. Mede gezien de lage prijs een lens met een goed prijs/kwaliteit verhouding maar geen grote stap voorwaarts.
      2. Zeker leuk om als eerste prime te kopen maar op een cropcamera toch wat lastig. Leuk voor portretten e.d. maar niet als walkaround lens. Gezien de prestaties zeker een goede prijs/kwaliteit verhouding.
      3. De 15-85 is een erg goede lens, optisch zeer goed en hij biedt wat meer tele maar met name het groothoek gedeelte (15-18mm) is echt een heel erg groot verschil! Volgens velen een van de beste EF-S lenzen die er zijn, presteerd zo heb ik gelezen in een review beter dan de 24-105mm. Wat mij betreft de perfecte walkaround lens met als enige nadeel dat hij niet echt lichtsterk is.
      4. De 24-70 is zonder twijfel de beste lens in je lijst (denk ook aan de f4 met IS) maar ook de duurste. Daarnaast mis je heel veel groothoek op en cropcamera wat voor mij reden is deze lens af te raden.
      5. De 24-105 is een goede lens en in feite vergelijkbaar met de 15-85 maar dan voor fullframe, constante f4 en IS maken hem tot een goede walkaround lens voor fullframe. Voor op een cropcamera mis je ook hier teveel groothoek naar mijn mening en zou ik ook deze lens afraden.

Mijn eerste keuze zou zijn de Canon 15-85mm, wil je lichtsterker dan zou je nog kunnen kijken naar de Canon 17-55mm wil je goedkoper dan evt. de Canon 18-135mm.

Comment

thanks Reinier, klinkt zinvol wat je zegt

Comment

Je ziet de 17-40 over het hoofd. Die staat er bij mij zo goed als altijd op, en het is een dijk van een lens. IS mis je niet op dergelijke brandpunten. Als je dan ooit naar FF gaat, heb je meteen een uitstekende ultra-breedhoek en kan je nog altijd naar een 24-105 gaan als walkaround.
          ______
          www.vue.photo

Comment

Als ik één lens mag meenemen, dan zou het de 15-85 zijn.
            Mogen het er twee zijn, dan zou ik hiernaast nog een 24mm prime meenemen.

Zelf ben ik ook met een standaard kitlens begonnen. Mijn eerste bijkomende aankoop was een 70-300 omdat ik echt ontevreden was van de 55-200 kitlens en meer zoom wou voor airshow fotografie. Daarna heb ik de 16-85 gekocht.
            Met die twee heb ik lang gewerkt.
            Bijkomende lenzen heb ik pas gekocht toen de balans nood/budget overhelde.
            D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

Comment

Sigma heeft ook nog een goede 17-70 in het schap.

Maar als je iets wil dat ook later kan gebruiken (fullframe, of gemakkelijker doorverkopen) is de canon 17-40 ook een goede investering.

Een 50mm als bijlens is goed voor portretten, maar krap op een cropcamera als allround. Overweeg ook eens een 28mm 2.8 of ja, een 24mm. Die zijn meer als allround te gebruiken dan een 50mm.

Sent from Nokia Lumia using Tapatalk
              There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
              | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

Comment

Working...
              X