Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200

Oorspronkelijk geplaatst door ghr Bekijk bericht
    Camera Model: NIKON CORPORATION (NIKON D3200)
    Lens Focal Length: 200,00 mm (55-200 mm F4,0-F5,6)
    Shutter Speed: 1/200 sec
    F-Number: F5,6
    ISO: 400
    Compensation: EV 0/6

Bovenstaande is de exif van de 3de foto. Je moet al ferm "bibberen" om er met 1/200 sec naast te zitten!
    Ik kan de foto's hier op mijn werk niet zien, maar de exif leer ons ook wel wat:

* Ik ken Nikon lenzen niet, maar de Canon variant van deze lens moet je wel wat dichtknijpen om echt scherp te zijn, zeker op 200mm. Je hebt met volopen diafragma gefotografeerd.
    * Op 200mm zonder stabilisatie is 1/200 een absoluut minimum en hoef je echt niet veel te bewegen om al onscherpte te hebben. 1/400 zou het wel kunnen verhelpen.

Nogmaals: ik heb de foto nog niet kunnen bekijken, maar dit zijn de eerste dingen die opvallen aan de exif.
    ______
    www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
      Ik kan de foto's hier op mijn werk niet zien, maar de exif leer ons ook wel wat:

* Ik ken Nikon lenzen niet, maar de Canon variant van deze lens moet je wel wat dichtknijpen om echt scherp te zijn, zeker op 200mm. Je hebt met volopen diafragma gefotografeerd.
      * Op 200mm zonder stabilisatie is 1/200 een absoluut minimum en hoef je echt niet veel te bewegen om al onscherpte te hebben. 1/400 zou het wel kunnen verhelpen.

Nogmaals: ik heb de foto nog niet kunnen bekijken, maar dit zijn de eerste dingen die opvallen aan de exif.
      Ik ben het eens met bovenstaande comment, 1/200 is geen goede sluitertijd op 200mm brandpunt. In geval van een Full-frame is dit goed, maar je moet rekening houden met je crop. Brandpuntsafstand x cropfactor = minimum sluitertijd.

Deze regel is natuurlijk niet geldig bij het gebruik van een statief.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toyotacorolla Bekijk bericht
        Plaats eens een foto waar je niet tevreden over bent, alsook,de exif gegevens. Dan kan er waarschijnlijk een oorzaak of reden worden gevonden.
        Mvg.
        Kijk 'ns wat hoger. De topic starter heeft al een aantal foto's in deze discussie geplaatst en de exif is in de foto aanwezig.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.4) - iPhone XR (iOS 18.4) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.4)

Comment

Voor de 1ste en de 3de foto zit je volgens mij met de verkeerde lens, een macro lens zou hier heel ander beelden van maken, je zat misschien op de grens van de scherpstelafstand, en met een open diafragma op 200mm krijg je een erg kleine DOF met de minste beweging zit je dan out of focus.
          Het 2de beeld zou ik de schaduw iets oplichten en dan het contrast wat verhogen in de curves. voorbeeld (Als je de link liever weg hebt laat je het maar weten) maar naar Focus lijkt mij dat toch redelijk goed te zijn.

Comment

Maar al te graag zou ik nu eens willen weten met welke lenzen de foto's in Hall of fame gemaakt zijn door Frakske, Leonide, Leviathanfd, nim en Peterr. Dààr lik ik mijn lippen van af.
            Willen de auteurs daarop antwoorden aub?

Comment

Een beetje nabewerking geeft al spoedig verbetering hoor !

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Willen de auteurs daarop antwoorden aub?
                Behalve van Leonide zitten de nodige exif in alle foto's (tenminste van de vermelde auteurs):
                Frakske:

Leviathanfd:

nim:

Peterr:

Installeer misschien eens een goeie exif viewer.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.4) - iPhone XR (iOS 18.4) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.4)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht

Installeer misschien eens een goeie exif viewer.
                  Waar vind je die voor Windows 7 zonder dat je ook een zooi ongewenste programma's mee geleverd krijgt.

Comment

Ik gebruik PhotoME: www.photome.de
                    Voor Lightroom is er een plug in die alle gegevens laat zien.

Jammer dat er geen gegevens over de gebruikte lenzen in de foto's van de HOF staan. In mijn foto's staat dat wel.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9100 met Tapatalk
                    Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit
                    Mijn fotosite: www.verschaeren.org
                    Mijn website: www.computerhersteller.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                      Waar vind je die voor Windows 7 zonder dat je ook een zooi ongewenste programma's mee geleverd krijgt.
                      Geen idee, this home is all Mac. (Opanda misschien, wordt nogal eens gesuggereerd, maar geen idee wat "ongewenste programma's" betreft...)
                      Last edited by LesC; 10 mei 2014, 10:36.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brunov Bekijk bericht
                        Ik gebruik PhotoME: www.photome.de
                        Voor Lightroom is er een plug in die alle gegevens laat zien.

Jammer dat er geen gegevens over de gebruikte lenzen in de foto's van de HOF staan. In mijn foto's staat dat wel.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9100 met Tapatalk
                        Misschien ziet jouw GT-I9100 met Tapatalk (wat een irritante signature!) geen afbeeldingen, maar in alle afbeeldingen van exifwaarden in mijn vorige post, wordt de lens vermeld. Bij het nalezen zie ik dat de meeste camera's trouwens full-frame zijn.

Comment

Misschien ziet jouw GT-I9100 met Tapatalk (wat een irritante signature!) geen afbeeldingen, maar in alle afbeeldingen van exifwaarden in mijn vorige post, wordt de lens vermeld. Bij het nalezen zie ik dat de meeste camera's trouwens full-frame zijn.
                          Ik wou voor de eerste keer snel reageren via mijn telefoon, heb de handtekening uitgezet

Ik bedoelde dat bij mijn foto's de gebruikte lens vermeld wordt, bv AF-S DX VR Zoom-Nikkor 55-200mm F4-5.6G IF-ED, AF-S DX VR Zoom-Nikkor 18-55mm F3.5-5.6G
                          Ik zie nu pas dat PhotoMe mijn 35mm niet herkent: Unknown model (35mm F1.8 D, G; ID: 9F 58 44 44 14 14 A1 06)
                          Dit omdat de TS expliciet vroeg naar de gebruikte objectieven.
                          Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit
                          Mijn fotosite: www.verschaeren.org
                          Mijn website: www.computerhersteller.be

Comment

Dank om het uitzetten van die handtekening!
                            Wat ik hierboven laat zien, is ongeveer het simpelste van het simpelste (een Safari extensie Exif Ext) voor de Mac. Sommige exif-viewers laten al dan niet meer info zien, hoewel het klopt dat bepaalde lenzen, of lens/body combo's niet herkend worden.

Comment

Geen idee, this home is all Mac. (Opanda misschien, wordt nogal eens gesuggereerd, maar geen idee wat "ongewenste programma's" betreft...)
                              Vroeger met XP had ik Opanda maar die werkte niet in Windows 7. Na de tip van Brunov heb ik zo juist PhotoMe binnen gehaald, die krijg je bij hen zonder al die zooi aan ongewenste progjes die zich stiekem installeren.
                              Het valt mij op dat de meeste Exif-lezers erg gedateerd zijn (2009)

Comment

De beste die ik ooit gehad heb (voor Mac) was Exif Everywhere. Was te betalen, en bovendien voor elk toestel apart te betalen, maar die $10.- had ik er graag voor over. Draait trouwens nog steeds op de MBP van mijn vrouw, maar heeft bij mij op de iMac de upgrade naar Mavericks (OSX 10.9.x) niet overleefd. Ik heb daar zelf de maker voor aangeschreven, een Rus die in de States woont, maar hij antwoordt dat ie intussen zijn zaak gesloten heeft. Jammer. Goeie tips voor exif-viewers zijn altijd welkom, al zijn we misschien aan het afwijken van het onderwerp van deze topic.

Comment

Working...
                                X