Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke Object(e) kiezen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke Object(e) kiezen

Hallo allemaal,

Nieuw hier en al gelijk wat te vragen.
    Ik fotografeer nog niet zo lang, en heb mij sinds eergisteren een thuis studio aangekocht.
    Bestaand uit twee 750 watt flitsers en een 150 watt voor haarlicht, vergezeld met een zwarte en witte achtergrond.
    Nu moet het toeval ook lukken dat ik vandaag mijn nikon kitlens in de vaart laten vallen heb .
    Nu wilde ik morgen aan de slag gaan in mijn huis studio, zal dit dus even moeten uitstellen.
    Maar nu ben ik verplicht gelijk nieuwe lens aan te kopen. Nu is natuurlijk de ham vraag welke?
    Heb al wat zitten op zoeken, en kom snel bij de af-s 35mm f1.8 , af-s 50mm f1.8 en de af-s 85 mm f1.8 uit.
    Ook de tamron 28-75 f2.8 zou een goed studio objectief zijn, net als de AF-S 60mm f2.8G ED Micro die regelmatig ook word aan bevolen.

Mijn toestel is een nikon d5100. De ruimte die ik heb is circa 3.75m breedte en een 5,5m a 6m lengte.

Nu is mijn vraag welke jullie aanraden.
    Wil vooral binnen en buiten vriendinnen shooten. Maar welke combinatie is nu het beste voor mijn doeleinden, en de ruimte die ik binnen heb.
    Wil hen van kop tot teen kunnen fotograferen, maar ook eentje om portrait hoofd schouder te nemen. Dit dan in de geringe ruimte die ik heb hier thuis.

Hopend op advies.
    Testen welke mm het beste voor mij passen in de ruimte, kan ik niet door gebrek aan mijn lens.

groeten, Joke
    Last edited by JokeV; 4 mei 2014, 16:00.

Re: Welke Object(e) kiezen

Ik heb zelf een 30, 50 en 85 mm en voor de kleine ruimten zou ik echt niet langer gaan dan 50 mm als fl op een crop toestel. Ik denk dat je met een 35 als prime het beste uitkomt en anders de Tamron.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
    Canon 600D - Sigma 30 1.4 Art - Canon 50 1.8 - Canon 85 1.8 USM - Canon 18-55

Comment

Voor gezichten en zeker bij vrouwen, zou ik op crop niet korter gaan dan 50 mm. om de gezichten zo flatterend mogelijk te krijgen.

Full body, vrouw 170 cm. en 50 mm. op crop, dan met je camera in portrait positie (vertikaal dus) zit je tussen de 4 en de 5 meter afstand ... de studio is 5.5 tot 6 meter diep, dus het kan. De ruimte laat het toe dus kan de aandacht 100 % gaan naar de meest flatterende foto's van de vrouw.

Kan ook met de 35 mm maar de problemen komen bij aangezichtsfoto's waar je met de 35 mm. te dichtbij moet komen en je dus wel deglijk behoorlijk wat vervorming zal zien. Of meer afstand nemen en later de foto croppen ... dat kan ook, immers niet zo direct de mm's van de lens geeft vervorming dan wel de afstand tot het onderwerp.

Zo'n zoom als de 28-70 of 24-70 soort biedt het allemaal in dit geval (ruimte studio) maar eens buiten is men toch beter af met een 1.2, 1.4 of 1.8 prime lens, dan kan men zelfs met lelijke achtergronden toch een knap resultaat krijgen. En ook dan, voor mensen, is weer een langere lens meer geschikt, 70, 80, 90, 100, 150 voor een crop.

Comment

Dus als ik het goed snap, is de 50mm de beste oplossing op dit ogenblik.
        Deze kan men dan min of meer vergelijken met een 75mm op FF.
        En iemand ervaring met beide objectieven, bedoel de af-s 50mm F1.8 en de F1.4.
        Is deze het dubbele van de prijs waard. Want reviews zijn maar reviews, en spreken soms elkaar tegen.

Dan blijven er voorlopig volgende combinatie's over.

- De af-s 50mm f1.8 of 1.4, met een af-s 85mm f1.8 later eventueel de af-s 35mm F1.8 dx
        - De tamron 28-75mm f2.8 met eventueel een Tamron 90 mm f2.8.

De af-s 35mm F1.8 is een dx objectief. Blijft de cropfactor dan ook meetellen of niet?

En iemand die weet waar een lijst te vinden is, met afstanden van het onderwerp afhankelijk van de lens (het brandpunt).

Groeten Joke

Comment

En een studiovoorbeeld van een Nikon freak die heel graag (naakt)modellen fotografeert : https://www.youtube.com/watch?v=dau5jIY586I

Je moet ook eens het forum onderdeel Model, Studio en Glamour bekijken en zien met welke lenzen de geplaatste foto's voor beoordeling worden genomen. Je zal weinig 35 mm.'s tegenkomen, wat niet wil zeggen dat je geen leuke portretten kan maken met zo'n lens.

Comment

Persoonlijk zou ik naar een Tamron 28-75 f2.8 gaan, ofwel de 24-85mm AF-S VR van Nikon, of een 17-55mm 2.8.
            Dan moet je niet telkens objectieven wisselen tijdens 1 shoot.
            Die 1.4 lenzen hebben een geweldige lichtsterkte en bokeh, weet niet of dit gewenst is in studio opstelling.
            Als je alles scherp wilt, dan ben je beter met een minder lichtsterk opjectief zoals 1.8, 2.8 etc...

Over de 35mm : Ja de cropfactor moet je altijd in rekening brengen bij Nikon.

Oorspronkelijk geplaatst door JokeV Bekijk bericht
            Is deze het dubbele van de prijs waard. Want reviews zijn maar reviews, en spreken soms elkaar tegen.

Dan blijven er voorlopig volgende combinatie's over.

- De af-s 50mm f1.8 of 1.4, met een af-s 85mm f1.8 later eventueel de af-s 35mm F1.8 dx
            - De tamron 28-75mm f2.8 met eventueel een Tamron 90 mm f2.8.

De af-s 35mm F1.8 is een dx objectief. Blijft de cropfactor dan ook meetellen of niet?

En iemand die weet waar een lijst te vinden is, met afstanden van het onderwerp afhankelijk van de lens (het brandpunt).

Groeten Joke

Comment

De 50 mm. als minimum wil niet zeggen de 50 mm. als prime lens als "de" oplossing. Wel dat je voor modellen fotografie je niet breder moet gaan, integendeel, zie daarvoor bijvoorbeeld de afdeling modellenfotografie op het forum voor voorbeelden die deze stelling ondersteunen.

Dan is idd. een 28-75 2.8 voor jou momenteel beter inzetbaar, die kan je buiten ook heel goed gebruiken en kan ook een heel mooie softe achtergrond geven, vooral dan op de hogere mm's. Zeker vermits het op korte termijn je enige lens zal zijn.

Ik ben van mening dat velen zich toch iets verkijken op die ' lichtsterkte ' als argument voor een 1.2, 1.4 of 1.8 lens. Met dat ' voordeel ' ben je immers weinig in een goed belichte studio.

Maar : voor aangezichten is dat soms goed meegenomen omdat je daarmee een heel kleine dof kan hebben, waarmee je vooral de ogen heel precies scherp kan nemen en geleidelijk softer wordt naar de rest van het aangezicht, het haar, de schouders (soms wil een vrouw niet altijd alle details zien uitspringen in een foto ...)

Comment

Alvast mijn dank voor de links.
                En natuurlijk het advies.
                Foto's heb ik al aan het bekijken geweest, en zoals al aangehaald is dit meestal 50,85,105mm.
                Zal even denken worden met alle advies in het achterhoofd.
                Groeten joke

Comment

Ik heb zaterdag vooral de 70-300 gebruik om modellen te fotograferen op de SD te Brussel, en dat ging ook prima.
                  Als je met studioflitsers werkt, dan heb je eigenlijk geen lichtsterke lenzen nodig.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hgwells Bekijk bericht

Over de 35mm : Ja de cropfactor moet je altijd in rekening brengen bij Nikon.
                    Klopt niet echt Nikon kan je ook een FF leveren hoor
                    Denk dat je bij andere merken ook met de cropfactor moet rekening houden? Canon 1.6 dacht ik?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Ik heb zaterdag vooral de 70-300 gebruik om modellen te fotograferen op de SD te Brussel, en dat ging ook prima.
                      Als je met studioflitsers werkt, dan heb je eigenlijk geen lichtsterke lenzen nodig.
                      Dus zou je net zo goed met een AF-S Nikkor 55-200mm 1:4-5.6G ED VR in de studio te werk kunnen gaan.
                      Of is deze net te slecht van kwaliteit voor studiowerk.
                      Verwerk achteraf foto's in lightroom 4.4 en dat heeft lenscorrectie mogelijkheid.
                      Of werkt dit niet zoals het zou moeten.
                      Ben zelf geen pro, en zie vaak het verschil zo allemaal niet, als de resultaten niet zo extreem van elkaar liggen.

Comment

Working...
                      X