Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ideale combinatie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Ideale combinatie

Beste

Wat zou de ideale combinatie zijn op een crop camera voor landschapsfotografie + citytrips (reisjes) en uitstappen.

Canon 15-85mm + Tokina 12-28mm/Canon 10-20mm of enkel de 15-85mm zonder de tokina ?

of

Canon 24-105mm + Tokina 12-28mm/Canon 10-20mm

alvast bedankt
    Last edited by svanma; 16 april 2014, 11:52.
    Canon EOS 550D // 15-85mm IS

Re: Ideale combinatie

zou gaan voor die 15-85mm.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Gevoelsmatig zou ik zelf kiezen voor een Canon-combinatie, en dan de 15-85 (Of de 24-105) en de 10-22.
      Maar wie ben ik? Technisch heb ik geen ervaring met al deze lenzen.
      Succes Paul

Comment

Ah ok, en dan enkel de 15-85mm of in combinatie met één of andere groothoek die ik vermeld?

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        zou gaan voor die 15-85mm.
        grt,bouk.

Comment

Enkel met de 15-85mm zou je meer dan voldoende moeten hebben. Ik gebruik de lens ook al jaren en vergis je niet, met 15mm heb je heel wat groothoek te pakken, het verschil van 18mm naar 15mm is echt heel groot.

Voor landschapsfotografie wordt vaak verwezen naar bijv. de 10-22mm maar let op, op 10mm fotograferen dan komt er zoveel op de foto te staan dan het ook wel eens teveel kan zijn. Ik lees ook steeds vaker dat landschapsfoto's juist met tele worden geschoten. In ieder geval biedt de 15-85mm (naast een goede imagequality, IS en USM) je beide mogelijkheden.

Comment

Ok bedankt voor je reactie. dan kan ik inderdaad enkel de 15-85mm kopen, dan is het inderdaad niet nodig om een ander groothoek aan te schaffen.

alvast bedankt

Oorspronkelijk geplaatst door Reinier79 Bekijk bericht
            Enkel met de 15-85mm zou je meer dan voldoende moeten hebben. Ik gebruik de lens ook al jaren en vergis je niet, met 15mm heb je heel wat groothoek te pakken, het verschil van 18mm naar 15mm is echt heel groot.

Voor landschapsfotografie wordt vaak verwezen naar bijv. de 10-22mm maar let op, op 10mm fotograferen dan komt er zoveel op de foto te staan dan het ook wel eens teveel kan zijn. Ik lees ook steeds vaker dat landschapsfoto's juist met tele worden geschoten. In ieder geval biedt de 15-85mm (naast een goede imagequality, IS en USM) je beide mogelijkheden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door svanma Bekijk bericht
              Ah ok, en dan enkel de 15-85mm of in combinatie met één of andere groothoek die ik vermeld?
              alleen de 15-85mm, die is breed genoeg hoor.
              zelf moet ik me hier behelpen met17mm en dat is al genoeg voor mijn landschapjes.
              grt,bouk.

Comment

ok, thanx voor de snelle reacties

alleen de 15-85mm, die is breed genoeg hoor.
                zelf moet ik me hier behelpen met17mm en dat is al genoeg voor mijn landschapjes.
                grt,bouk.

Comment

Ik had nog een vraag, ik weet niet of ik deze hier mag plaatsen of een nieuwe topic moet openen.

Ik ben vooral geïntereseerd in landschapfotografie.

maar hetgeen mij niet echt lukt is de wolkenlucht + voorgrond mooi te fotograferen, het is het een of het ander.

Zou hiervoor een nd filter of pola filter mij helpen?

bv. 15 u smiddags landschap regio herault, volle zon, ik weet geen ideale omstandigheden. maar rekening houdend met vriendin natuurlijk wat zou mij dan het best helpen om deze scenes toch mooi op de foto te krijgen (zonder fotobewerking) de nd filter of een pola filter?

alvast bedankt

Comment

zorg dat je de zon achter je hebt.
                    of schuin achter je.
                    mijn max is iets achterlijker dan dwars als het om de wolken gaat.
                    neem een F7 tot F11, met een time van tussen de 300 en 500.
                    geeft bij mij met mijn 17-40mmL het beste resultaat.
                    maak zo wie zo meerdere opnamen met verschillende instellingen , op den duur weet je het bijna uit je hoofd.
                    of zet je toestel op AV met een diafragma zo tussen de F8 en F12.
                    succes en denk om de stand van de zon.
                    grt,bouk.

Comment

Ok bedankt voor de info,

en als je bv naar een bergdorp aan het kijken bent en je wilt dit op beeld en de zon zit boven dit dorp, waar je dus de zon niet achter je krijgt. zou dan een pola of nd filter helpen of is het dan hopeloos.

thx

zorg dat je de zon achter je hebt.
                      of schuin achter je.
                      mijn max is iets achterlijker dan dwars als het om de wolken gaat.
                      neem een F7 tot F11, met een time van tussen de 300 en 500.
                      geeft bij mij met mijn 17-40mmL het beste resultaat.
                      maak zo wie zo meerdere opnamen met verschillende instellingen , op den duur weet je het bijna uit je hoofd.
                      of zet je toestel op AV met een diafragma zo tussen de F8 en F12.
                      succes en denk om de stand van de zon.
                      grt,bouk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door svanma Bekijk bericht
                        ....

en als je bv naar een bergdorp aan het kijken bent en je wilt dit op beeld en de zon zit boven dit dorp, waar je dus de zon niet achter je krijgt. zou dan een pola of nd filter helpen of is het dan hopeloos.
                        hangt van het uur van de dag af hè.
                        als het zonnetje nog te fel is, wordt het erg moeilijk, ook met en filter.
                        grt,bouk.

Comment

Een polarisatiefilter zorgt bijv. voor het weghalen van reflectie bij ramen en water maar ook voor mooiere blauwe luchten bij landschappen. Een polarisatiefilter houdt wel wat licht tegen maar het voorkomt je probleem niet volledig. Een ND filter houdt het licht tegen zodat je doorgaans langere sluitertijden kunt gebruiken.

Ik denk dat beide filters je probleem niet direct verhelpen. Wil je tegen de zon in fotograferen gebruik dan in ieder geval een zonnekap, zet uiteraard de zon zelf niet op de foto en neem voor lief dat er wel eens een flare te zien is op de foto of dat de foto niet lukt. Dat is de keuze die je hebt als je niet op een ander tijdstip in de gelegenheid bent om foto's te nemen onder betere omstandigheden.

Comment

Misschien kan je ook denken aan een statief en de HDR kant op gaan. dan neem je - ruwweg - een foto waar de lucht goed op staat, en een waar de voorgrond goed op staat. Ik gebruik het zelf echter niet, ik ben er ook geen grote fan van. Een ander idee is om de foto naar zwart wit te bewerken.

Comment

Working...
                            X