Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie bezit er een Samyang 14mm f2.8 ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wie bezit er een Samyang 14mm f2.8 ?

De titel zegt genoeg vermoed ik?
    En meer nog....Wat zijn de ervaringen met de Samyang 14mm ?

Mucho gracias
    Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
    www.ginodepreter.com

Re: Wie bezit er een Samyang 14mm f2.8 ?

ik heb enkel deze Samyang 500mm Mirror F6.3 - T-mount, en zeer tevreden!!!
    Kijk ook eens naar mijn foto's: https://500px.com/alidajorissen

Comment

Wat is het verschil tussen een 14mm f2.8 en een 500mm f6.3 spiegelobjectief

Ts zal daar niet veel aan hebben vrees ik.

Comment

bij flickr kan je foto's zien die met die lens genomen zijn:
        This group is a place for all photos taken with Samyang, Vivitar, Sakar, Polar, and Walimex branded 14mm F/2.8 lenses. Please add in your tags if you are using full frame or a cropped sensor. All mounts are welcome. Have fun and enjoy :)

misschien heb je er wat aan?
        Kijk ook eens naar mijn foto's: https://500px.com/alidajorissen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tuinkatjes Bekijk bericht
          bij flickr kan je foto's zien die met die lens genomen zijn:
          This group is a place for all photos taken with Samyang, Vivitar, Sakar, Polar, and Walimex branded 14mm F/2.8 lenses. Please add in your tags if you are using full frame or a cropped sensor. All mounts are welcome. Have fun and enjoy :)

misschien heb je er wat aan?
          Bedankt, ga ik zeker eens bekijken, maar ik zoek nu vooral gebruikservaringen
          www.ginodepreter.com

Comment

Ikke!
            Ik heb de Samyang 14mm. Voor Pentax is dit (zoals bij Nikon) een A-lens (diafragma automatisch).
            Mijn ervaringen zijn mixed. Vooreerst was de afstandsschaal op de ring vol-ko-men verkeerd afgesteld. Gelukkig vond ik op Internet een filmpje hoe je dit zelf kon corrigeren (maar je hebt er de juiste schroevendraaier voor nodig en een beetje mankracht). Mijn lens is nu correct afgesteld, maar de afstandsschaal is gewoon overplakt, ik kan ze dus nog moeilijk verkopen moest ik dat willen. (Wel geldt nu dat oneindig = oneindig, wat voorheen verre van was).
            Wat betreft de rest: je moet lang draaien aan de scherpstelring, het is er een beetje over, het had best de helft korter gekunnen. Ik gebruik de lens voornamelijk op een Pentax K-01 met focus peaking. Helaas helpt focus peaking niet zoveel bij een groothoeklens. Ik kan bv. de scherpstelring een flink eind draaien zonder dat ik enig verschil zie qua focus. Zonder focus peaking is het nog erger (maar dat komt ook omdat mijn ogen iets minder zijn dan 20 jaar geleden).
            De lens heeft, zoals bekend, heel wat vervorming maar daar kan ik mee leven (ik heb ook PTLens om dit te corrigeren), in de meeste gevallen corrigeer ik niet. Alleen brede horizontale lijnen vragen om geometrische correctie.
            Qua scherpte ben ik eigenlijk ook niet ZO tevreden maar misschien komt dat wel omdat een groothoeklens objecten weergeeft met relatief weinig pixels. Als ik een foto neem van een landschap, dan zie ik weinig detail/scherpte in bv. de blaadje van de bomen... gewoon omdat er weinig pixels aan worden besteed. Een beetje sharpening hier doet echter wonderen.
            De lens heeft geen last van purple of andere fringing, da's heel bijzonder. Ook is er heel weinig degradatie in de hoeken van het beeld -knap werk.
            Samengevat: ik denk dat de QC ter plaatse te wensen overlaat. (Op dpreview las ik trouwens ook dat de Samyang lenzen bij lensrentals.com in praktijk zowat de minst robuuste zijn van allemaal -overeenkomstig met hun prijs.) De lens heeft veel vervorming en er is m.i. moeilijk mee scherp te stellen, ondanks de grote scherptediepte. Als je daar overheen bent, blijven er alleen goede dingen over.
            De hamvraag: zou ik ze opnieuw kopen? Een verkeerd afgesteld exemplaar (zoals er vele zijn): nee. Een andere: ja. Let ook wel op voor de UMC aanduiding op de ring. Er is een slechtere eerste versie zonder UMC, en die wordt nog steeds verkocht!

Comment

Ik heb de 14mm lens gehad omdat die tenslotte een stuk lichter is om mee te nemen dan de Nikon 14-24mm, maar helaas vielen scherpte en en in mindere mate contrast behoorlijk tegen.
              Met de Samyang 7,5mm fisheye heb ik betere ervaringen, deze is zeer goed. Je kunt dus niet zomaar alle Samyang lenzen over een kam scheren. Vergelijken met een 500mm spiegellens is natuurlijk helemaal onzinnig.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

Comment

Bedankt voor de ( uitgebreide ) reacties. Ikzelf worstel in de eerste plaats ook met het probleem van gewicht zoals bij de nikon 14-24mm. Ik heb een Tokina 16-28mm en die weegt net zo veel als de nikon. Niet evident om een dagje mee rond te zeulen dus. Daarom dacht ik aan de samyang, de reviews spraken vol lof.
                Ik heb de samyang gisteren kunnen uitproberen en vergelijken met mijn tokina, de tokina is op gebied van scherpte prachtig dus ik de verwachtte van de samyang dat die minstens even scherp zou zijn als de tokina. Over het algemeen geezien was , op gebied van scherpte, de tokina in het centrum gewoon beter. Weg van het centrum zijn ze volgens mij aan elkaar gewaagd. Bij het lezen van bovengaande reactie stel ik me wel de vraag of de mindere scherpte van de samyang mss te wijten was aan een misschien niet correcte afstandsschaal ban de samyang
                Hieronder enkele voorbeelden telkens gemaakt met de tokina en de samyang

http://www.freebits.nl/view.php?file...1IMG_2836.jpg][/URL]

www.ginodepreter.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joris Elvenboom Bekijk bericht
                  Ikke!
                  Ik heb de Samyang 14mm. Voor Pentax is dit (zoals bij Nikon) een A-lens (diafragma automatisch).
                  Mijn ervaringen zijn mixed. Vooreerst was de afstandsschaal op de ring vol-ko-men verkeerd afgesteld. Gelukkig vond ik op Internet een filmpje hoe je dit zelf kon corrigeren (maar je hebt er de juiste schroevendraaier voor nodig en een beetje mankracht). Mijn lens is nu correct afgesteld, maar de afstandsschaal is gewoon overplakt, ik kan ze dus nog moeilijk verkopen moest ik dat willen. (Wel geldt nu dat oneindig = oneindig, wat voorheen verre van was).
                  Wat betreft de rest: je moet lang draaien aan de scherpstelring, het is er een beetje over, het had best de helft korter gekunnen. Ik gebruik de lens voornamelijk op een Pentax K-01 met focus peaking. Helaas helpt focus peaking niet zoveel bij een groothoeklens. Ik kan bv. de scherpstelring een flink eind draaien zonder dat ik enig verschil zie qua focus. Zonder focus peaking is het nog erger (maar dat komt ook omdat mijn ogen iets minder zijn dan 20 jaar geleden).
                  De lens heeft, zoals bekend, heel wat vervorming maar daar kan ik mee leven (ik heb ook PTLens om dit te corrigeren), in de meeste gevallen corrigeer ik niet. Alleen brede horizontale lijnen vragen om geometrische correctie.
                  Qua scherpte ben ik eigenlijk ook niet ZO tevreden maar misschien komt dat wel omdat een groothoeklens objecten weergeeft met relatief weinig pixels. Als ik een foto neem van een landschap, dan zie ik weinig detail/scherpte in bv. de blaadje van de bomen... gewoon omdat er weinig pixels aan worden besteed. Een beetje sharpening hier doet echter wonderen.
                  De lens heeft geen last van purple of andere fringing, da's heel bijzonder. Ook is er heel weinig degradatie in de hoeken van het beeld -knap werk.
                  Samengevat: ik denk dat de QC ter plaatse te wensen overlaat. (Op dpreview las ik trouwens ook dat de Samyang lenzen bij lensrentals.com in praktijk zowat de minst robuuste zijn van allemaal -overeenkomstig met hun prijs.) De lens heeft veel vervorming en er is m.i. moeilijk mee scherp te stellen, ondanks de grote scherptediepte. Als je daar overheen bent, blijven er alleen goede dingen over.
                  De hamvraag: zou ik ze opnieuw kopen? Een verkeerd afgesteld exemplaar (zoals er vele zijn): nee. Een andere: ja. Let ook wel op voor de UMC aanduiding op de ring. Er is een slechtere eerste versie zonder UMC, en die wordt nog steeds verkocht!
                  mss een stomme vraag maar hoe ben je er achter gekomen dat de afstandsschaal helemaal verkeerd stond?

gr
                  www.ginodepreter.com

Comment

Je stelt niet scherp met de afstandsschaal lijkt me zo? Je hebt een matglas met focusconfirm en live view....
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mel7 Bekijk bericht
                      mss een stomme vraag maar hoe ben je er achter gekomen dat de afstandsschaal helemaal verkeerd stond?

gr
                      Als je de schaal op oneindig zet, en de verre objecten zijn niet scherp... of je stelt scherp op een voorwerp op precies 1 meter en de lensschaal geeft 3 meter aan... . Toen ik dat doorhad, ben ik aan een reeks testfoto's begonnen op verschillende afstanden (netjes uitgemeten door mijzelf), die ik dan vergeleek met de aanduidingen op de schaal. Zo ben ik tot de Ware Toedracht gekomen. Het allervoornaamste is dat je op oneindig kunt scherpstellen door de ring te draaien totdat hij niet verder kan -dat moet in elk geval overeenkomen.

Ik gebruik die aanduidingen op de ring dikwijls: je neemt bv. een foto van een lange tafel, en dan stel je scherp op bv. 2 meter (op de afstandsschaal), in de veronderstelling dat de hele tafel dan aanvaardbaar scherp is (bij een gegeven diafragma). Je kan ook scherpstellen op het matglas maar zoals ik reeds zei: dat is niet altijd gemakkelijk met een groothoeklens, ook niet met live view, zelfs niet met focus peaking. Zelfs niet met mijn bril op.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                        Je stelt niet scherp met de afstandsschaal lijkt me zo? Je hebt een matglas met focusconfirm en live view....
                        Voor het scherpstellen heb ik alleen de afstandsschaal gebruikt. Ik kan me niet meer herinneren of mijn 6D aangaf dat het de scherpstelling ok was ( groen bolletje in de zoeker rechts onderaan )
                        www.ginodepreter.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joris Elvenboom Bekijk bericht
                          Als je de schaal op oneindig zet, en de verre objecten zijn niet scherp... of je stelt scherp op een voorwerp op precies 1 meter en de lensschaal geeft 3 meter aan... . Toen ik dat doorhad, ben ik aan een reeks testfoto's begonnen op verschillende afstanden (netjes uitgemeten door mijzelf), die ik dan vergeleek met de aanduidingen op de schaal. Zo ben ik tot de Ware Toedracht gekomen. Het allervoornaamste is dat je op oneindig kunt scherpstellen door de ring te draaien totdat hij niet verder kan -dat moet in elk geval overeenkomen.

Ik gebruik die aanduidingen op de ring dikwijls: je neemt bv. een foto van een lange tafel, en dan stel je scherp op bv. 2 meter (op de afstandsschaal), in de veronderstelling dat de hele tafel dan aanvaardbaar scherp is (bij een gegeven diafragma). Je kan ook scherpstellen op het matglas maar zoals ik reeds zei: dat is niet altijd gemakkelijk met een groothoeklens, ook niet met live view, zelfs niet met focus peaking. Zelfs niet met mijn bril op.
                          Maar als je merkt dat de afstandsschaal totaal niet klopt zou ik denken dat je die lens kan omruilen??
                          www.ginodepreter.com

Comment

Wat een ge palaver over die afstandsschaal. Ik heb de samyang ook en gebruik gewoon liveview, zelfs uit de hand. Is een superlenske. Moustache vervorming is quasi perfect weg te werken met een lens profiel.
                            Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TBiRD Bekijk bericht
                              Wat een ge palaver over die afstandsschaal. Ik heb de samyang ook en gebruik gewoon liveview, zelfs uit de hand. Is een superlenske. Moustache vervorming is quasi perfect weg te werken met een lens profiel.
                              Jaja, als mijn ogen nog even goed zouden zijn als 20 jaar geleden zou ik ook live view gebruiken Nu heb ik een afstandsschaal nodig
                              www.ginodepreter.com

Comment

Working...
                              X