Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grijsfilter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Grijsfilter

Oorspronkelijk geplaatst door RuneDg Bekijk bericht
    En nu, eindbevinding, wat raden jullie aan: schroeffilter of filter in houder? ... Wat de schroeffilter betreft lijkt het me wel handig dat er filters bestaan waarvan je het aantal stops kan aanpassen, maar is dit aan te raden?
    Dat zijn goede vragen...
    Ten eerste zorg ervoor dat het filter breed genoeg is voor al je objectieven en de objectieven die je wil later aanschaffen. Zo kunnen de filters passen op alle objectieven mits een aangepaste adapter ring.
    Schroef of houder? Voor een (grijs) verloopfilter is beter met houder want het filter moet kunnen verschuiven. Voor de rest kan je kiezen, maar als je al een houder heeft, kan je daarop andere filters zetten.
    Er bestaan wel schroeffilters die door het draaien wordt de densiteit aangepast. Dat is handig, maar let op. Die zijn opgesteld met twee polarisatiefilters. Voordeel is dat kan dienen als polafilter, maar er is een nadeel als de foto die je wil opnemen eist geen polafilter. Bijv. als je wil de beweging van het water verzachten met een lange belichtingstijd en je hebt te veel licht, ga je een ND-filter gebruiken, maar als dit is een polafilter, worden de reflecties van het water behouden. Resultaat: het water zal niet wit zijn, maar donker.

Comment

Dat zijn goede vragen...
      Ten eerste zorg ervoor dat het filter breed genoeg is voor al je objectieven en de objectieven die je wil later aanschaffen. Zo kunnen de filters passen op alle objectieven mits een aangepaste adapter ring.
      Schroef of houder? Voor een (grijs) verloopfilter is beter met houder want het filter moet kunnen verschuiven. Voor de rest kan je kiezen, maar als je al een houder heeft, kan je daarop andere filters zetten.
      Er bestaan wel schroeffilters die door het draaien wordt de densiteit aangepast. Dat is handig, maar let op. Die zijn opgesteld met twee polarisatiefilters. Voordeel is dat kan dienen als polafilter, maar er is een nadeel als de foto die je wil opnemen eist geen polafilter. Bijv. als je wil de beweging van het water verzachten met een lange belichtingstijd en je hebt te veel licht, ga je een ND-filter gebruiken, maar als dit is een polafilter, worden de reflecties van het water behouden. Resultaat: het water zal niet wit zijn, maar donker.
      Bedankt!
      Ik zal voor een filter in houder gaan.
      Kan ik voor 70 euro instappen (houder + 1 filter?)
      En klopt het dat 6 stops de standaard is voor het fotograferen van stromend water?
      Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

Comment

Kan ik voor 70 euro instappen (houder + 1 filter?)
        Dat weet ik niet. Mijn beleid is desnoods iets meer investeren maar ik kijk dat ook geschikt zal zijn voor de toekomst.

En klopt het dat 6 stops de standaard is voor het fotograferen van stromend water?
        Dat hangt ervan af van de intensiteit van het licht en de snelheid van het water. Persoonlijk heb ik een Big Stopper (ong. 9-10 stops) maar bij weinig licht is het teveel. In de zon zou wel een 6-stops geschikt zijn, maar in donkere plekken denk ik dat 3 of 4 steps zou genoeg zijn. Desnoods kan je nog diafragmeren of een tweede filter erop zetten. Dat is niet ideaal, maar dat kan helpen.

Comment

Dus koop ik dan best een filter van 6 en van 3 stops, die ik dan ook kan gebruiken als 9 stops, of verlies ik dan te veel qualiteit?
          Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

Comment

Ik heb een Rapid ND van Light Craft. Een filter met 9 stops. Je moet er echt mee leren werken en eerst veel mee oefenen om tot een gewenst resultaat te komen. Het is niet enkel spelen met sluitertijd en diafragma. Zelf gebruik ik deze veel op het strand tegen de avond en de weersomstandigheden spelen een grote rol bij het gebruik er van. Daar bedoel ik mee dat er veel verschil van opname is bij veel of weinig wind dat de kracht van de golven bepaald en ook een factor in het geheel is dan de bewolking en dus het licht die mee doet in de opname. Even snel een foto nemen en klaar mag je vergeten dus neem je tijd bij het gebruik er mee. Eerst maak ik een instelling in de A stand op een diafragma naar keuze voor wat ik voor oog heb wat het beeld zal bepalen en hou dan rekening met de tijd van belichting die wordt weergegeven in de zoeker. Je punt zoeken waar je op wil scherpstellen en als dit alles een goede foto geeft dan gaat alles op manueel. Dus de AF op manueel zonder daar nog aan te komen en de camera op stand M. Dan de ND filter er op en kan je beginnen met de opname. Het bereken van de sluitertijd en de stops doe ik met een app op de IPad. Daar gebruik ik de app "Long Exposure Calculators" voor waarop je de sluittijd die je eerst had bekomen in de stand A in geeft en het aantal stops dat je wil gebruiken. Deze gegevens tonen dan aan op de app hoeveel sec je moet belichten. Met het bekomen eerste resultaat van je foto kan je dan beginnen werken met het aanpassen van een stop meer of minder, het diafragma meer te knijpen of het aantal sec van de sluiter te verhogen of verminderen. Het is een samenspel van sluitertijd, diafragma en en stops dat het resultaat zal bepalen. Het hangt ook af van welk merk ND filter je gebruikt die de intensiteit van de stops bepaald. Dat is mijn ervaring met het werken met een ND filter al zal een ander het mogelijk wel op een andere methode doen als er met een ander filter (merk) gewerkt wordt.

Met je Nikon 18-105 kitlens kan je gerust starten wel de goede diameter van filter nemen natuurlijk en een stevig statief zodat de camera niet staat te trillen met een beetje wind.

Gr, Daniel.

Comment

Bedankt voor de info!

Comment

Dus koop ik dan best een filter van 6 en van 3 stops, die ik dan ook kan gebruiken als 9 stops, of verlies ik dan te veel qualiteit?
                Als vuistregel denk je dat om het lopende (vallende) water te verzachten heb je een sluitertijd nodig tussen 30 sec en 2 minuten. Dat is afhankelijk van de snelheid van het water, je persoonlijke smaak... Het best is dus te berekenen hoeveel stops nodig heeft om deze belichtingstijd te bereiken.

Ik zou beginnen (als je beginner bent) met één filter, niet te sterk, 3 of 4 stops. Die kan altijd dienen voor andere zaken en als later vind je dat je heb ook een sterke (Big Stopper) nodig, kan je die aankopen. Maar je moet rekening houden dat werken met sterke filters eist een speciale werkwijze, zoals Daniel heeft zo juist uitgelegd. Je moet rekening houden dat met een sterke filter voor de lens je ziet helemaal niets in de zoeker, alleen zwart. Je kan dus niet scherpstellen en het licht niet meten. Ik zou dus "zacht" beginnen....

Persoonlijk werkt ik op een gelijkaardige manier als Daniel. Focussen en belichting manueel instellen, maar ik gebruik geen iPad; ik heb een speciale tabel afgedrukt (waar, naar de lichtsterkte, weet ik welke filter moet ik gebruiken en hoeveel stops moet ik corrigeren.

Voor landschappen kan ik ook aanraden een grijs verloopfilter (b.v. 2 of 3 stops). Nuttig bij zonsopgang...
                Succes

Comment

Die grijs verloopfilter dacht ik ook aan.

Dus om te beginnen best een grijsfilter van 4 stops en een verloopfilter van 2 of 3 stops...
                  Ik begin alvast te sparen

Comment

Die grijs verloopfilter dacht ik ook aan.

Dus om te beginnen best een grijsfilter van 4 stops en een verloopfilter van 2 of 3 stops...
                    Ik begin alvast te sparen
                    Dat lijkt mij een goede oplossing. Voor mij is het belangrijkst een houder te hebben die dient "voor altijd" zodat na een jaar of zo moet ik niet beseffen dat niet past op mijn nieuwe objectieven. Daarom heb ik voor Lee gekozen met houder van ong. 100mm. Zo heb ik geen gewone grijsfilter nodig want de verloopfilter is zo groot dat kan het hele objectief bedekken. Maar dat is mijn persoonlijke keuze: flinke maar duurzame investering. Op den duurde wordt dus goedkoper. Maar als ik soms wil ik iets juist proberen maar ik weet dat ik zal weinig gebruiken, dan kies ik voor het goedkoopste.
                    Succes

Comment

Working...
                    X