Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grijsfilter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Grijsfilter

Hallo

Misschien hebben jullie mijn vorige topics al gelezen over mijn twijfel of ik al dan niet een statief zou kopen en welke dat zou worden.
    Ben daar nog steeds niet helemaal uit, maar dat even ter zijde.

Als ik een statief koop, zal ik het onder andere ook gebruiken voor het fotograferen van stromend water. Hiervoor heb ik een lange sluitertijd nodig.
    Nu vraag ik me af als ik die lange sluitertijd kan garanderen zonder grijsfilter.

Heb geen ervaring met het fotograferen van bewegende zaken met een lange sluitertijd, daarom weet ik niet hoe lang m'n sluitertijd moet zijn voor een echt surrealistische effecten met water, maar ik gok dat sluitertijden van 25 seconden geen uitzondering zullen zijn...?

Mijn vraag luidt dus: kan ik zo'n sluitertijden aan zonder grijsfilter?
    Zoniet, welke sluitertijden zou ik wel aankunnen zonder grijsfilter veronderstellende dat ik niet fotografeer bij volle zon, maar in de vroege ochtend, of de late namiddag (niet net voor/bij zonsopgang/zonsondergang)

Indien jullie me aanraden een grijsfilter te kopen, wat moet ik dan kopen (ik geloof dat 6 stops onderbelichting de standaard is voor het fotograferen van stromend water?)

Ik weet dat er filters bestaan die je op je lens schroeft, maar er bestaan er ook die groot en vierkant zijn, en die je in een houder op je lens plaatst.
    Moet een goede grijsfilter duur zijn om goed te zijn?
    Ik heb en nikon 18-105 kitlens en het ligt niet in mijn bedoeling de eerst komende jaren een vervanger van die lens te kopen...

Bedankt voor de respons!
    Rune
    Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

Re: Grijsfilter

Ik heb toevallig gister nog film opnames gemaakt in een koffietent en een timelapse. Dit is dus binnen en het is er zeker niet licht, dus een statief is onoverkomelijk.
    Voor de timelapse wilde ik een kleine scherptediepte hebben (f/2.8), omdat de focus vooral op het onderwerp moest liggen. ISO waarden konden niet lager gekrikt worden dan 100, dus ik zat met een sluitertijd van 1/20 sec. (Normaliter ideaal, echter wilde ik een langere sluitertijd om meer beweging onscherpte te creëren, maar dan zou ik mijn diafragma meer dicht moeten knijpen.) In dit geval miste ik een grijsfilter en voor het filmen buiten is het ook zeer ideaal. Vorige week ook een zogenaamde Hyperlapse gemaakt in de ochtend, in dit geval wilde ik ook langere sluitertijden, maar had het diafragma al dichtgeknepen naar f/22.

Ik ben zelf dus ook zoekende naar een grijs filter, maar ik denk dat het in jou geval essentieel is om een filter te gebruiken (en statief) voor langere sluitertijden en zeker van 25 seconden.
    Canon 600D - Sigma 30 1.4 Art - Canon 50 1.8 - Canon 85 1.8 USM - Canon 18-55

Comment

Hallo,

ik ben nieuw hier op de site, en ben geen bezitter van een grijsfilter. Maar ik ben wel op zoek naar één, en tijdens deze zoektocht ben ik op deze gestoten.

FOTGAhttp://www.ebay.com/itm/330751044950http://www.ebay.co.uk/itm/330751044950generichttp://www.ebay.com/itm/310505209351http://www.ebay.co.uk/itm/281162696...

deze is 1 filter die je in verschillende stops kan zetten. lijkt mij wel handig.

Hier de link naar ebay waar deze te koop staat:

Hopelijk is dit wat je zoekt.

Comment

Bedankt voor jullie reacties.
        Graag had ik een ervaringsdeskundige gehoord die me advies kon geven over welk merk/type ik best kon kopen...

Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar filterhouders (84,5mm) waar je dan gewoon vierkantje filters inschuift. Dit lijkt me makkelijkst en het minst duur.
        Hoewel ik niet veel info hierover vind, had ik graag wat advies hierover gekregen...
        Last edited by RuneDg; 2 april 2014, 21:18.
        Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RuneDg Bekijk bericht
          Bedankt voor jullie reacties.
          Graag had ik een ervaringsdeskundige gehoord die me advies kon geven over welk merk/type ik best kon kopen...

Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar filterhouders (84,5mm) waar je dan gewoon vierkantje filters inschuift. Dit lijkt me makkelijkst en het minst duur.
          Hoewel ik niet veel info hierover vind, had ik graag wat advies hierover gekregen...
          Bij een filterhouder heb je inderdaad het voordeel dat je dit systeem mits de correcte adapterringen op meerdere objectieven kan plaatsen. Maar vergis je niet: ook een systeem met filterhouder kan behoorlijk duur zijn.
          Persoonlijk werk ik met het filtersysteem van Lee . Ik ben zeer tevreden over deze filters, ze zijn wel niet echt goedkoop.

Heb mij nu ook een setje grijsfilters 100 x 100mm (0.6/2 stops - 0.9/ 3 stops - 1.2/ 4 stops) van Hi-Tech aangeschaft. Deze set moet ik echter nog uitproberen. Momenteel probeer ik wat meer ervaring in macro-fotografie op te doen, zodat je wel nog wat geduld moet hebben om mijn bevindingen te kennen. Begin mei plan ik een paar fotodagen aan de zee om met de Hi-tech filters te experimenteren.

Een interessant artikel over filters en lange sluitertijden kan je terugvinden op de website van shoot.

En ook dit artikel is een goede introductie over het gebruik van filters.
          Last edited by chris; 3 april 2014, 17:32.
          Geniet van foto's maken

Comment

Dank voor de reacties!
            Die filters die je op je lens schroeft, en waarvan je het aantal stops kan aanpassen, is dat handig, of is dat marketingpraat?

Comment

hier is ook veel info te vinden ..

grts Peter
              grts Peter
              BD1754BE / Body & glass

Comment

Ik heb mij vorige week het systeem van Cokin (P-type) aangeschaft.

Ik heb voor dit systeem gekozen, omdat ik dan geen x aantal dezelfde filters hoef te kopen voor verschillende lenzen. Gewoon de adapterring aankopen voor je specifieke lens, en de houder en 1 filter van de types die je wilt gebruiken, en dan ben je klaar.

En... je hebt zo ook wat extra vrijheid. Ik heb de ND2, 4 en 8 grijsfilters er bijgekocht en daar de houder 3 filters kan vasthouden, kan ik dus gaan van 1 tot 6 stops verschil. De gradueel filters heb ik mij ook dadelijk aangeschaft en dit zijn trouwens de enige die ik vorige week even ben gaan uittesten. In het begin is het een beetje experimenteren, maar eens je doorhebt waar je moet op letten, dan lukt dat wel redelijk goed.

En nog een ander voordeel, er zijn een hele resem van filters te koop voor dit systeem. Je kan dus ook de artistieke toer opgaan, indien je dit wenst. En je hoeft niet enkel filters van Cokin te kopen, andere merken hebben ook filters die passen in het P-systeem van Cokin.
                Mvg,
                Rudy Mas
                Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

Comment

Bedankt voor de reacties!
                  Ik ga nog wat verder op onderzoek...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
                    Ik heb mij vorige week het systeem van Cokin (P-type) aangeschaft.
                    Ik heb voor dit systeem gekozen, omdat ik dan geen x aantal dezelfde filters hoef te kopen voor verschillende lenzen. Gewoon de adapterring aankopen voor je specifieke lens, en de houder en 1 filter van de types die je wilt gebruiken, en dan ben je klaar.
                    Ik was ook van plan een systeem van Cokin aan te schaffen, maar de verkoper heeft mij aangeraden het systeem van Lee te kopen. Dat is duurder maar het lijkt dat de kwaliteit beter is (volgens de verkoper zijn die handmatig gefabriceerd en dus minder kleurverschuiving of vervorming).
                    Voor de rest is het ongeveer hetzelfde dan Cokin. Ik heb toch iets opgemerkt: ik heb een set ND-graduated gekocht en di zijn lang genoeg om het objectief volledig de bedekken. Daarom heb ik de gewone ND's niet nodig. Ik weet niet of bij Cokin ook zo is.

Lee heeft ook een aantal filters voor speciale effecten, misschien mider dan Cokin, maar meer is niet noodzakelijk want met photoshop kan je een aantal effecten nabootsen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GTrotter Bekijk bericht
                      Ik was ook van plan een systeem van Cokin aan te schaffen, maar de verkoper heeft mij aangeraden het systeem van Lee te kopen. Dat is duurder maar het lijkt dat de kwaliteit beter is (volgens de verkoper zijn die handmatig gefabriceerd en dus minder kleurverschuiving of vervorming).
                      Voor de rest is het ongeveer hetzelfde dan Cokin. Ik heb toch iets opgemerkt: ik heb een set ND-graduated gekocht en di zijn lang genoeg om het objectief volledig de bedekken. Daarom heb ik de gewone ND's niet nodig. Ik weet niet of bij Cokin ook zo is.

Lee heeft ook een aantal filters voor speciale effecten, misschien mider dan Cokin, maar meer is niet noodzakelijk want met photoshop kan je een aantal effecten nabootsen.
                      De Lee zijn inderdaad beter van kwaliteit, wat je ook aan de prijs kunt zien.

Al moet ik zeggen dat ik met mijn Cokin filters ook heel tevreden ben. Afgelopen dagen wat zitten oefenen. Geen noemenswaardige foto's, maar het begint nu toch gemakkelijker te gaan om de filters (gradueel) op de juiste hoogte te zetten. In het begin zag ik dat niet zo goed.

De gradueel filters zijn inderdaad langer dan de gewone grijs filters, dit omdat de horizon in de foto hoger of lager kan liggen. Mijn filters gaan echter van donker vanboven naar transparant beneden, ik kan ze dan ook niet als grijs filters gebruiken. Maar daar heb ik dan de gewone grijs filters voor.

En natuurlijk, ik moet ook naar mijn budget kijken. Die Lee-filters zijn voor mij veel te duur. Voor het bedrag dat ik heb uitgegeven, heb ik in het Lee systeem maar 1/4 van wat ik nu heb. Of misschien zelfs minder.

Je moet met de Lee filters wel opletten voor krassen heb ik in een filmpje op YouTube gezien, maar dat zal vermoedelijk ook wel voor Cokin gelden. Maar, de meeste mensen zullen sowieso wel voorzichtig zijn met hun filters, ik in ieder geval toch.

Alvast veel plezier met je aankoop en veel succes met je foto's.
                      Mvg,
                      Rudy Mas

Comment

Je hebt gelijk, Rudy. Het budget is heel belangrijk en de kwaliteit van Cokin is goed genoeg. Als ik zei, was ik ook van plan Cokin aan te schaffen want vroeger had ik wel Cokin gebruikt en ik was tevreden mee. Ik had zelfs eigen filters opgebouwd die konden passen op de houder van Cokin. Maar met de digitale full frame camera zijn die filters te klein geworden. Jammer. Met digitale camera's heb ik toch minder filters nodig, daarom heb ik op de prijs niet echt opgelet. Ik weet niet of de filters van Cokin kunnen passen op de Lee-houder (de mijne zijn 100mm breed), maar als dit het geval is, zal ik wel een of ander filter voor speciale effecten van Cokin kopen.
                        Succes met je filters

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GTrotter Bekijk bericht
                          Je hebt gelijk, Rudy. Het budget is heel belangrijk en de kwaliteit van Cokin is goed genoeg. Als ik zei, was ik ook van plan Cokin aan te schaffen want vroeger had ik wel Cokin gebruikt en ik was tevreden mee. Ik had zelfs eigen filters opgebouwd die konden passen op de houder van Cokin. Maar met de digitale full frame camera zijn die filters te klein geworden. Jammer. Met digitale camera's heb ik toch minder filters nodig, daarom heb ik op de prijs niet echt opgelet. Ik weet niet of de filters van Cokin kunnen passen op de Lee-houder (de mijne zijn 100mm breed), maar als dit het geval is, zal ik wel een of ander filter voor speciale effecten van Cokin kopen.
                          Succes met je filters
                          Ik geloof dat dat de Z-Pro filters zijn van Cokin. De P-filters zijn 84mm groot, of 84,5mm volgens een andere website. Terwijl de Z-Pro filters en de Lee filters 97mm zouden zijn. Misschien dat de afmetingen wel een beetje kunnen verschillen, ik heb deze informatie op deze website gevonden: Website .

Maar er zijn ook andere merken die filters maken voor de Cokin P systeem en voor de Lee / Cokin Z systeem. P systeem is bruikbaar op 48-82mm diameter lenzen, en de Z ondersteund 49-96mm lenzen.

Daar ik een DX camera heb, is dat geen enkel probleem. Mijn kleinste diafragma is 18mm (27mm) en zodoende heb ik er geen last van. Ik denk dat voor een full frame het Z-systeem of Lee systeem wel beter zal zijn. Misschien dat ik dat ooit ook wel eens proefondervindelijk zal kunnen vaststellen, maar voorlopig blijf ik nog met APS-C sensors werken. Ik zou nog altijd heel graag de D7100 willen kopen van Nikon, maar mijn D5100 doet zijn werk ook nog altijd heel goed. En daar ik onlangs al het rubber heb vervangen, ziet hij er weer als nieuw uit.
                          Mvg,
                          Rudy Mas

Comment

Bedankt voor de info. Ik ben ook nooit op zoek naar de laatste snufjes. Als ik met iets tevreden ben, wil ik niets anders. Daarom heb ik liever een duurzame investering. Ik heb geld voor mijn filters Lee uitgegeven, maar dat is een éénmalige investering want ik kan die filters op zo goed als alle objectieven gebruiken (de huidige en die die kunnen nog komen). Ik heb zelfs de adapter ring voor groothoek gekozen om vignettering te vermijden, maar die past ook op telelenzen.

Comment

En nu, eindbevinding, wat raden jullie aan: schroeffilter of filter in houder?

Ik heb een 18-105 lens en ben van plan om een 35mm te kopen (niet bepaald een lensje waarmee ik landschapsfotografie zal doen...)
                              Het ligt niet in m'n bedoeling om al gauw een vervanger van m'n 18-105 te kopen.

Wat de schroeffilter betreft lijkt het me wel handig dat er filters bestaan waarvan je het aantal stops kan aanpassen, maar is dit aan te raden?

Bedankt voor jullie antwoorden!

Comment

Working...
                              X