Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D700 en 105mm f/2.8 objectief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D700 en 105mm f/2.8 objectief

    Ik ben mij aan het oriënteren op een lens waarbij ik zowel mooie portretfoto's kan maken als macro.
    Mij is in de winkel deze lens aangeraden.

    Na her en der wat op internet gelezen te hebben zie ik wel eens voorbij komen dat deze combinatie (camera en objectief) vignettering oplevert.
    Dit is natuurlijk niet mijn doel.
    Ik wil zuivere foto's kunnen maken.

    Wie heeft er ervaring met deze combinatie?

    Ik zou graag jullie bevindingen willen lezen.
    Alvast hartelijk dank!

  • #2
    Re: Nikon D700 en 105mm f/2.8 objectief

    Ik gebruik deze 105VR op een D800: die lens is echt heel erg scherp. Voor portretten verkies ik echter de 85 1.8.
    Geen last van vignettering. Lijkt me ook niet echt een issue als je Lightroom gebruikt.
    Nikon D800

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D700 en 105mm f/2.8 objectief

      Als je met één lens zowel macro als portretten wil maken is een echte macro lens idd de enige keuze.
      Vignettering is i.m.o. geen punt, veel lenzen hebben dat wat ,zeker volopen.
      Bij macro ga je zelden of nooit volopen werken en op portret is een beetje vignettering dikwijls zelfs mooi.
      Als je het niet wil is het in de nabewerking zo weggewerkt.
      Nabewerking gaat sowieso dikwijls moeten voor portret door de extreme scherpte van een macrolens want veel vrouwelijke modellen hebben liever niet dat je elke oneffenheidje ziet.
      D800 en een goed glasservies

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D700 en 105mm f/2.8 objectief

        Ik ken geen enkel macro of portret objectief dat vol open geen vignettering geeft. Meestal valt het niet op en het is in post processing prima te verhelpen.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D700 en 105mm f/2.8 objectief

          Oorspronkelijk geplaatst door sjpl Bekijk bericht
          Ik zou graag jullie bevindingen willen lezen.
          Alvast hartelijk dank!
          Ik heb deze 105 AF-s gebruikt op D2h, D2X, D300, D700, D3s, D700 en D800 en steeds tot een van de beste objectieven bevonden.

          Een paar foto's van zondag laatst met dat objectief, die dichtbij foto van het 24mm objectief is er wel eentje niet op statief,
          scherpstelling is wat uit focus, zal dus wel aan mij liggen.
          Maar wel met volledig open diafragma.



          100% crop uit bovenstaande



          En nog een macro, scherpte ligt hier wel niet echt op het cijfer 24, maar uit de vrije hand kan dat ook aan mijn eigen beweging liggen...

          Last edited by Guest42; 22 maart 2014, 12:16.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D700 en 105mm f/2.8 objectief

            Het zal moeilijk zijn om op dit forum (en elders) gebruikers te vinden die daar NIET tevreden over zijn.
            Die van mij mag in ieder geval nooit meer weg. En inderdaad, vol open hebben de meeste lenzen een beetje vignettering, maar in de nabewerking is dat geen issue.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D700 en 105mm f/2.8 objectief

              Ik gebruik ook de Nikon 105 AF-s en vindt dit een zeer goed objectief, deze gaat absolut niet meer weg.
              Gebruik deze meestal op een D700

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D700 en 105mm f/2.8 objectief

                Van mij een late reactie: ik wil jullie graag bedanken voor jullie reacties. Inmiddels heb ik deze lens al enige tijd in mijn bezit. Ik ben er zeer tevreden over. Sinds een week ben ik ook de trotse eigenaresse van de 70-200mm f/2.8 VR1. Beide objectieven laat ik nooit meer gaan, magnefique!!

                Comment

                Working...
                X