Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpte Canon 24-105 F4 L IS USM

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Scherpte Canon 24-105 F4 L IS USM

Hello,

Wanneer ik de beelden van mijn Canon 24-105 bekijk vind ik deze niet zo scherp. Ik weet dat dit niet de scherpste lens is van Canon, en dat er beter materiaal is om product fotografie mee te doen, maar het is waar ik het mee moet doen momenteel...

Waar het mij om gaat is dat ik wil weten of dit normale onscherpte is, of dat de lens toch wat afwijkt en misschien binnen moet voor herstel/nazicht?

Ik weet dat de sweet spot van de lens rond 35mm is, en dat ik m'n f-waarde tss de 5 en 11 moet houden voor optimale kwaliteit.
    In het test voorbeeld hieronder heb ik dat dan ook toegepast. Ze zijn vanop statief genomen en heb er zelfs met de spiegel opgeklapt en afstandsbediening genomen (geen verschil). Ik heb een Canon 60d MKI, alles aan ISO 100.
    De onscherpte toont zich het "beste" (slechte woordkeuze ik weet het ) in de teksten op de auto.

Sorry krijg de de beelden niet ingevoegd, vandaar de url's ...

Het onverwerkt (enkel gecropt) beeld 1:1
    https://flic.kr/p/pEz28Q

Hetzelfde beeld met enkel de lens correctie van Lightroom
    https://flic.kr/p/pGEy9p

Nogmaals hetzelfde beeld maar ook opgescherpt en ruisreductie in LR toegepast
    https://flic.kr/p/pqg7GQ

Beter dan het laatste beeld kan ik het met andere woorden niet krijgen.
    Vorige week heb ik met een 24-70 L MKII gefotografeerd, en dat was een opmerkelijk verschil.

Alvast bedankt voor jullie feedback !!
    Cheers,

Re: Scherpte Canon 24-105 F4 L IS USM

Een 24-70 II kun je moeilijk vergelijken met een 24-105.
    De eerste is één van de topobjectieven van Canon en de tweede is ondanks de 'L' kwalificatie toch maar een goede middenklasse.
    Misschien is er iets te winnen met de fijnafstelling van het scherpstelpunt van je objectief (als die aanwezig is op je 60D). Ik heb de 24-105 ooit gehad en was er heel tevreden mee. Ik heb die vervangen door een 17-55 op mijn toenmalige crop.
    Nadien een 6D gekocht en toch maar gekozen voor de 24-70 (f/4) i.p.v. de 24-105 en nog geen seconde spijt van.
    Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

Comment

Dit zijn full size crops? Niks verkleind?
      Dan vind ik er niks verkeerd mee. Op f/8 mag daar ook niks verkeerd mee zijn.
      Het verschil met een 24-70 verbaast mij niet. Ik wil de 24-105 ook geen onrecht aandoen, maar ik beschouw die lens eigenlijk als een gemoderniseerde versie van de 28-135, met mooi constant max. diafragma en interessanter bereik.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Probeer eens in Liveview, en gebruik dan CDAF. Kan een redelijk dramatisch verschil geven, CDAF is namelijk veel nauwkeuriger (geen front/backfocus).
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

vind het geen goed test hoor.
          probeer eens op ooghoogte van de letters, nu richt je schuin naar beneden.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Heren,

Alvast bedankt voor jullie feedback!
            Volgens mij is er correct scherpgesteld op de beetle, het is ook het scherpste deel van de foto.
            Hieruit leid ik af dat er niet beter gefocust kan worden. of het nu op ooghoogte is of via contrast detectie op liveview. Aangezien ik dan ook nog op f8 getrokken heb, zou het ook niet mogen uitmaken of ik 1cm meer vooruit of achteruit gefocust heb. Alles zou scherp moeten zijn ...

En voor mijn klant is het niet scherp genoeg (terecht vind ik). Als dit de limiet van mijn lens is, heb ik er geen probleem mee, maar misschien dat jullie uit ervaring zien dat dit scherper moet kunnen voor die lens, en dan moet ze binnen voor nazicht/herstelling. In het andere geval zal ik op zoek moeten naar een nieuwe lens.

Ben gisteren nog met dezelfde afbeeldingen bij Grobet in Antwerpen geweest, en zei denken dat dit wel degelijk normaal is voor deze lens. Dat ik er niet meer van moet verwachten.
            Net zoals Pieter beschouw ik deze lens eigenlijk ook als de instap L lens, en denk ik dat de portefeuille open zal moeten voor een alternatief

Cheers!

En ga nu allemaal naar buiten, want het is prachtig weer om te fotograferen !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mrcash Bekijk bericht
              En voor mijn klant is het niet scherp genoeg (terecht vind ik).
              Ik vind dit wel scherp genoeg. Voor mij zit er genoeg detail in dat met een unsharp mask geaccentueerd kan worden. Correct focussen is daarvoor veel belangrijker dan de pure scherpte van de lens. Als je toevallig in raw+jpg hebt gefotografeerd, moet je de twee eens vergelijken. De in-camera verscherping van de jpg zal goed zichtbaar zijn. Raws maak je tenslotte om zelf controle te hebben over dit soort zaken, maar dan moet je ook begrijpen dat een raw er altijd wat matig uit rolt qua scherpte en contrast.

Je hebt er niet bij verteld waarvoor de foto gebruikt moet worden, en met welke afmetingen. Dan is de foto ook nog niet correct nabewerkt voor de toepassing. Bij mij worden foto's altijd zonder extra verscherping opgeslagen, en pas definitief verscherpt in functie van het finale formaat op scherm of in afdruk. Als de klant met een foto van deze kwaliteit niet tevreden is, ben ik wel benieuwd wat ze daar gewend zijn. Hasselblad met top-prime en digital back?
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

De opname is zeker en vast scherp genoeg
                Het probleem is dat deze opname weinig contrasten heeft zodat het lijkt alsof hij minder scherp is in het geheel.
                Kijk maar eens naar de rode lijnen op de witte motorkap, daar is er zeker scherpte genoeg omdat het contrast tussen deze twee kleuren hoger is.
                RAW beelden moeten uiteraard altijd opgescherpt worden !

Ben eigenlijk ook wel benieuwd waarom een klant niet tevreden zou zijn met dit resultaat ??

grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Ofwel heb ik het geluk een zeer scherp exemplaar te hebben, ofwel ben ik snel tevreden.
                  Ik heb onlangs een tread gestart waarin ik me afvroeg of de 24-105, die door velen vergruisd wordt en blijkbaar geen "L" waardig zou zijn, voor mij dan zo goed presteerde tijdens mijn twee laatste reizen op een 5D mk II.
                  Breed inzetbaar, scherp, contrastrijk, kleurecht en (ondervonden) weather sealed. En hier lees ik dan weer dat de lens niet voldoet.
                  De vergelijking met de 24-70 mk II vind ik niet correct. Nieuwer, lichtsterker, andere zoomrange en tenslote bijna 3 keer zo duur. Appelen en citroenen.

Ik gebruik voor productfotografie een oude Super Takumar 50mm 1.4 lens waar zelfs de nieuwe 24-70 niet aan kan qua scherpte.

Grts,
                  Ginne
                  Not all who wander are lost ...
                  EOS 5DmkIII - Canon EF 16-35mm f4 L USM - Canon EF 50mm f1.4 USM - Canon EF 24-70mm f4 L USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II - Canon Speedlite 430EX II

Comment

Hi Ginnfizz,

Wat mij betreft heb je 100% gelijk, die twee zijn niet te vergelijken en wel om de redenen die je aangeeft.
                    Het enige wat ik wou weten is of de scherpte die ik nu verkrijg normaal is voor deze lens, of ze beter zou moeten kunnen presteren.

Indien het niet beter kan, zou een alternatief voor mij de 24-70 2.8 kunnen zijn.
                    Alhoewel ik moet zeggen, dat ik mss ook wel voor een prime rond de 50mm zou willen gaan.

En, om alle misverstanden uit de wereld te helpen. De 24-105 is voor mij ook steeds een zeer loyale kompaan geweest. Prachtige allround lens, voor een eerlijke/haalbare prijs. Op vakantie heb ik eigenlijk maar 1 lens nodig!

Cheers,

Comment

Hi Ginnfizz,

Wat mij betreft heb je 100% gelijk, die twee zijn niet te vergelijken en wel om de redenen die je aangeeft.
                      Het enige wat ik wou weten is of de scherpte die ik nu verkrijg normaal is voor deze lens, of ze beter zou moeten kunnen presteren.

Indien het niet beter kan, zou een alternatief voor mij de 24-70 2.8 kunnen zijn.
                      Alhoewel ik moet zeggen, dat ik mss ook wel voor een prime rond de 50mm zou willen gaan.

En, om alle misverstanden uit de wereld te helpen. De 24-105 is voor mij ook steeds een zeer loyale kompaan geweest. Prachtige allround lens, voor een eerlijke/haalbare prijs. Op vakantie heb ik eigenlijk maar 1 lens nodig!

Cheers,
                      Hi Mrcash,

helemaal eens !

Ginne.
                      Not all who wander are lost ...
                      EOS 5DmkIII - Canon EF 16-35mm f4 L USM - Canon EF 50mm f1.4 USM - Canon EF 24-70mm f4 L USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II - Canon Speedlite 430EX II

Comment

Dus met andere woorden bent U niet tevreden over de scherpte van uw lens.

grts
                        Sieg
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Working...
                        X