Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grijze markt lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Grijze markt lens

Ik bevind mij op dit moment in Bangkok en vroeg mij af of er ooit iemand een lens heeft gekocht van Thailand of Hongkong. Weet er iemand of deze even goed zijn als degene bij ons? Sommige winkels bieden ze aan zeer goedkope prijzen. Ik heb op het internet ook iets opgevangen over de "grijze markt". Weet iemand hier iets meer over? En zou mijn garantie nog gelden in België. Maken ze er een probleem van bij de luchthaven?
    Veel vraagjes dus ik hoop dat iemand mij wat meer duidelijkheid kan brengen.

Alvast bedankt!

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk

Re: Grijze markt lens

Als je in België landt ben je strikt genomen verplicht om je lens aan te geven; dit zal je behoudens de aangerekende 21% BTW ook nog douanerechten kosten.
    Je winst zal op die manier heel heel klein zijn.
    Ik zou het niet aanbevelen.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Over welke lenzen/prijzen/winkels gaat het? Ik kom jaarlijks 1 af 2 keer in Bangkok en de tijden met de grote prijsverschillen zijn toch al even voorbij. Ik heb er vroeger wel een 28-135 IS en 55-250 IS gekocht aan een zeer competitieve prijs.(en onlangs nog een GSM, en een tablet) Hoe het zit met garantie, weet ik niet. Maar die gok neem ik. De kans dat je garantie nodig hebt is toch maar heeeeel klein. Aangeven aan de douane doet natuurlijk niemand. Op reis neem ik sowieso een 5-tal lenzen mee, dus als ik iets nieuw koop gaat die gewoon bij in de tas. (verpakking natuurlijk verwijderen)...Momenteel zijn de prijzen in de winkels in MBK of Panthip Plaza door de goede wisselkoers wel interessant.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door crispi Bekijk bericht
        ......... Aangeven aan de douane doet natuurlijk niemand. Op reis neem ik sowieso een 5-tal lenzen mee, dus als ik iets nieuw koop gaat die gewoon bij in de tas. (verpakking natuurlijk verwijderen)...
        en als ze bij controle om een aankoopbon vragen...?
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Dan zeg je dat je die bonnetjes niet meer hebt. Je bent bij mijn weten niet verplicht om voor alles dat je mee hebt op reis een aankoopbon kunnen voor te leggen. Zou nogal een papierwinkel worden anders
          "Mijnheer dat zien er leuke sokken uit. Mogen we daar even een bonnetje van zien?"

Ik hou trouwens nooit aankoopbonnen bij. Wil dat dan zeggen dat ik niets kan meenemen op reis?
          FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            en als ze bij controle om een aankoopbon vragen...?
            grt,bouk.
            Zeker geen verpakkingen, handleidingen mee terugnemen. Alles eruit laten zien alsof het al in gebruik is.
            Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

Comment

Ik had graag de 70-200mm f2.8 van nikon willen kopen en ze vragen er hier 1500 voor... De moeite of niet?

Comment

In de mbk bij digilife en PhotoAv shop en nog een drietal waar ik de naam niet meer van herinner

Comment

Op Panthip Plaza zou ik zeker ook eens gaan kijken. (dit is een soor super-shopping met 5 verdiepingen electronica, computers, tablets, GSM's en toch wel een 10-tal winkels met foto-materiaal.) Ik heb de indruk dat door de grotere concurrentie de prijzen daar nog iets beter liggen. Vergeet ook niet dat afdingen ook wel eens lukt...In MBK is een bekende/betere winkel 'Fotofile' op het gelijkvloers. Ook interessant 2de hands materiaal soms...

Comment

Je bent bij mijn weten niet verplicht om voor alles dat je mee hebt op reis een aankoopbon kunnen voor te leggen.
                    Nee, maar als er betwisting is dan ligt de bewijslast wel bij de reiziger en niet bij de douane, die houden het ingevoerde artikel gewoon in totdat je ofwel bewijst dat je het al eerder in Belgie (europa) had gekocht of tot je invoertaks en btw hebt betaald. (als je al de pech zou hebben van douanecontrole te moeten ondergaan bij aankomst in Zaventem of andere belgische luchthavens)

Let wel, als vliegtuig of bootreiziger via een commerciële vervoerder is zo'n 430 euro vrijgesteld. Reis je over land of via niet commerciële vluchten of bootreis dan is het 300 euro.

Niet voor niets raadt de douane aan om als je met waardevolle spullen naar het buitenland vertrekt, je best eerst contact opneemt met de douane om te zien wat je best kan doen om mogelijke problemen bij terugkeer te voorkomen, zie bv. blz.8 onderaan van de informatieve pdf. van de douane : http://fiscus.fgov.be/interfdanl/nl/...-reizen-nl.pdf

Comment

Lalonde bedankt voor de info
                      Crispi bedankt voor de tips. Ik zal daar ook eens rondkijken :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HajarSnap Bekijk bericht
                        Ik had graag de 70-200mm f2.8 van nikon willen kopen en ze vragen er hier 1500 voor... De moeite of niet?

Dat is 300€ minder, je moet zelf uitmaken of dat het risico waard is. Je hebt als je de raad hier volgt geen garantie te verwachten volgens mij.

En ik weet niet of je denkt om ze ooit te verkopen (is idd moeilijk als je ze nog niet hebt) maar ik verander/test graag al eens iets nieuw.

Ik spreek dus voor mezelf als ik zeg dat ik zo'n dure spullen niet koop als er de doos enz niet bij is (ivm diefstal). En de ervaring zegt me dat er velen zo over denken.
                        D800 en een goed glasservies

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx Bekijk bericht
                          Dan zeg je dat je die bonnetjes niet meer hebt. Je bent bij mijn weten niet verplicht om voor alles dat je mee hebt op reis een aankoopbon kunnen voor te leggen. Zou nogal een papierwinkel worden anders
                          "Mijnheer dat zien er leuke sokken uit. Mogen we daar even een bonnetje van zien?"

Ik hou trouwens nooit aankoopbonnen bij. Wil dat dan zeggen dat ik niets kan meenemen op reis?
                          Douaniers hebben een neus voor duur nieuw gerief, neem het van mij aan.
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
                            Dat is 300€ minder, je moet zelf uitmaken of dat het risico waard is. Je hebt als je de raad hier volgt geen garantie te verwachten volgens mij.

En ik weet niet of je denkt om ze ooit te verkopen (is idd moeilijk als je ze nog niet hebt) maar ik verander/test graag al eens iets nieuw.

Ik spreek dus voor mezelf als ik zeg dat ik zo'n dure spullen niet koop als er de doos enz niet bij is (ivm diefstal). En de ervaring zegt me dat er velen zo over denken.
                            Mag ik vragen wat die doos al dan niet met diefstal te maken heeft ? Als je een aankoopbewijs hebt is dit zeker even goed, verder staat het serienummer ook op de lens zelf, ik begrijp niet goed wat die doos er mee te maken heeft. Verder heb ik al veel gereisd en ook controle douane gehad maar van onverpakt fotomateriaal hebben ze mij nog nooit iets gevraagd. In theorie kan het natuurlijk maar dat valt toch uiterst zelden voor denk ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wimpy Bekijk bericht
                              Mag ik vragen wat die doos al dan niet met diefstal te maken heeft ? Als je een aankoopbewijs hebt is dit zeker even goed, verder staat het serienummer ook op de lens zelf, ik begrijp niet goed wat die doos er mee te maken heeft. Verder heb ik al veel gereisd en ook controle douane gehad maar van onverpakt fotomateriaal hebben ze mij nog nooit iets gevraagd. In theorie kan het natuurlijk maar dat valt toch uiterst zelden voor denk ik.
                              Ik heb bijna al mijn lenzen tweedehands gekocht, en wat ik daar bij wil is de doos, handleiding en als het kan aankoopbon voor eventuele garantie.
                              Als er geen aankoopbon aanwezig is, wat kan als de garantie verstreken is, wil ik er de doos zeker bij.
                              Voor mij een ,weliswaar niet 100% waterdichte, garantie dat de lens niet gestolen is. Een fotozak die gestolen word heeft meestal enkel de camera en lenzen en niet de verpakking....
                              Ik heb het al voor gehad dat ik ergens aankom voor een lens van +1000€ en dat de verkoper daar niets van heeft, zelfs de bijgeleverde draagtas niet.
                              Wel ik vind dat niet normaal en dan draai ik gewoon terug omdat ik de kans niet wil lopen om iets gestolen te kopen. De prijs is dan zelfs niet van belang, laag of hoog.
                              En daarmee ben ik zeker niet alleen, de meeste lenzen die ik heb gekocht heb ik terug verkocht en 99% vroeg op voorhand of alles erbij was zoals doos enz.
                              En ik heb liever een doos met alle toebehoren dan een bonnetje van Thailand of Bangkok
                              En ik ben misschien van de oude stempel maar als ik dure elektronische dingen koop hou ik zeker de verpakking bij, enkel al om ze in geval van defect veilig op te kunnen sturen naar procirep oid.
                              Bij nader inzien moet ik zelf zeggen dat ik van de oude stempel ben, de spullen die ik nieuw koop zijn 99% bij een kleinhandel hier, ik hou van persoonlijk contact boven die laatste internet € en omdat ik mijn centen liever in de Belgische economie steek.
                              D800 en een goed glasservies

Comment

Working...
                              X