Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Objectief demonteren / reinigen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Objectief demonteren / reinigen

Ik heb hier nog enkele Minolta-Rokkor objectieven die ik middels een adapter-ring opnieuw zou kunnen gebruiken.
    Er zit echter een draadschimmel langs de binnenzijde van het objectief.

Is dat te doen om dit zelf te demonteren / reinigen ?

Ik veronderstel dat het "laten doen" haast onbetaalbaar zal zijn, vooropgesteld dat je al iemand zou vinden die deze klus nog zou kunnen klaren.
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

Re: Objectief demonteren / reinigen

Ik heb eens een Minolta AF 50/1.7 gedemonteerd om de verkleefde sluiterlamellen met alcohol te reinigen. Met succes terug werkend gekregen, maar er wel 3 uur aan gewerkt.
    Kijk eens op www.2dehands.be en geef "Minolta lens" in de zoekfunctie. Je vind dan verkoper "Kaatje" uit Gent. Die herstelt en reinigt Minolta AF lenzen.
    Misschien de moeite om hem eens te contacteren en te vragen of hij dat ook met Rokkors doet.

Comment

Ik heb nog geen rokkors uit elkaar gehaald, maar wel enkele andere lenzen. Als het mf primes zijn is dat gewoonlijk redelijk gemakkelijk als je goede tools hebt (spanner wrench en rubber grips zijn handig)
      Hier bv een 55mm f1,7: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1159122/0
      Via google kan je gewoonlijk ook wel disassembly's van andere lenzen vinden of optische schema's om te zien hoe een lens is opgebouwd.

Voor het verwijderen van de schimmel wordt cold cream vaak als een effectief middel aangehaald: http://k10dpentax.blogspot.be/2009/1...or-50-f14.html
      Last edited by !Karen; 10 maart 2014, 22:31.
      FLICKR PHOTOSTREAM
      Just try to comprehend that which you'll never comprehend

Comment

Bedankt voor de links !
        Ik heb ondertussen ook al wat Youtube filmpjes gevonden en ik denk dat ik het zelf ga riskeren - moeilijker dan een horloge kan het toch niet zijn
        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
        Si non, on devient bonbon
        Et les gens nous mangent !"

Comment

Succes!

Misschien nog even vermelden dat ik bij mijn eerste pogingen ferm gevloekt heb op de 'kogeltjes' (ball bearings) die er soms opeens uitvallen,... en dan maar zoeken waar die hoorden. In de diafragmaring zit er waarschijnlijk al minstens 1.
          FLICKR PHOTOSTREAM

Comment

Moderator Note: Verplaatst van "Chit Chat" naar "Objectieven".

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
            Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
              Bedankt voor de links !
              Ik heb ondertussen ook al wat Youtube filmpjes gevonden en ik denk dat ik het zelf ga riskeren - moeilijker dan een horloge kan het toch niet zijn
              Hier ook reeds enkele Nikon objectieven uiteen gehaald om te reinigen, maar een schimmel verwijderen is in sommige gevallen onmogelijk, bijzonder bij oude objectieven, daar werden bepaalde lenselementen op elkaar gelijmd met een soort optische lijm waar schimmel ging door groeien, dan kan je het vergeten.
              Een zeer effectief reinigingsmiddel voor de oppervlakken is gewoon tandpasta.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Hier ook reeds enkele Nikon objectieven uiteen gehaald om te reinigen, maar een schimmel verwijderen is in sommige gevallen onmogelijk, bijzonder bij oude objectieven, daar werden bepaalde lenselementen op elkaar gelijmd met een soort optische lijm waar schimmel ging door groeien, dan kan je het vergeten.
                Een zeer effectief reinigingsmiddel voor de oppervlakken is gewoon tandpasta.

Hier dezelfde ervaringen. Ik heb oa een microNikkor 105 waar schimmel zit tussen 2 aan elkaar gekitte lensdelen. Dat kan je inderdaad niet reinigen.

Comment

Als de schimmel tussen gecementeerde lenselementen zit wordt het inderdaad een moeilijke opdracht. Weliswaar niet onmogelijk. Deze elementen kunnen uit elkaar gehaald worden, maar dan moet jeze daarna wel weer aan elkaar plakken. Dan heh je al speciaal materiaal nodig. Ik heb er ooit een artikel over gelezen maar kan het nu niet meteen vinden. Zal vanavond even verder zoeken.
                  FLICKR PHOTOSTREAM

Comment

Helpt een blauwe UV lamp niet tegen schimmel?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door quidam Bekijk bericht
                      Helpt een blauwe UV lamp niet tegen schimmel?
                      Nee, da's tegen vliegen bij de beenhouwer

Sommige schimmels kunnen bestreden worden met UV, maar eens de schimmel in de lens zit zal deze toch gedemonteerd moeten worden om te reinigen.
                      Zelfs als de schimmel dood is, blijft de aanslag zichtbaar.
                      Last edited by notex; 14 maart 2014, 12:27.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                        Nee, da's tegen vliegen bij de beenhouwer

Sommige schimmels kunnen bestreden worden met UV
                        UV licht kan inderdaad schimmeldodend werken, wat ze gebruiken in die vliegenvangers zijn lampen die in het gebied 420á480 Nanometer liggen, ook bruikbaar voor groeiversnelling van aquariumplanten, maar niet schimmel of bacteriëndodend.
                        Wat je niet ziet is het gevaarlijkste.

Comment

Working...
                        X