Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

groothoeklens voor landschapsfotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• groothoeklens voor landschapsfotografie

Ik ben in het bezit van een full-frame Nikoncamera (D700) en ben op zoek naar een aangepaste lens voor landschapsfotografie.
    Mijn dilemma is: ben ik beter met een 16-35 F4 zoom, een 14-24 mm of een prime-groothoeklens en welke brandpuntsafstand neem ik dan ?

Ik bezit momenteel een 24-70 en een (hier niet ter zake) 70-200.

Wat raden de landschapsfotografen onder jullie aan ?

Alvast bedankt.

Vriendelijke groeten.

Peter

Re: groothoeklens voor landschapsfotografie

voor op een FF is een 16-35mm een goed formaat hoor.
    een 14-24mm is wel erg veel voor een FF, te veel corrigeren achteraf.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Die Nikon 14-24 is de beste groothoek die er is, vraag dat maar aan gNo en nog anderen die deze hebben.
      Indrukwekkend lensje (?) op een FF.

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
      Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Ik heb een 16-35 F4 en vind het een fantastische lens, Groothoek genoeg voor wat ik doe. Ook moet je bij de 16-35 corrigeren maar of dat meer of minder is dan bij de 14-24 weet ik niet want ik heb geen vergelijkingsmateriaal.

Voor mij persoonlijk vind ik de overlap (35mm) met mijn 24-120 F4 erg prettig. het lens wisselen kan ik zo een beetje beperken.
        http://www.smuttynose.nl

Comment

Ik heb de 14-24 en ben er heel heel heel erg content van. Als je wil mag je die altijd wel eens komen testen hoor.
          Het corrigeren achteraf valt best wel mee. Ze is al scherp op 2.8 en word rete-scherp vanaf f4.

Als je wil testen stuur je me maar een mailtje om af te spreken.
          FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

Comment

Ik snap niet dat vaak een groothoekzoom wordt aangewend voor landschapfotografie. Op de breedste stand wordt alles aan de randen schuingetrokken, en je dieptezicht wordt optisch bedrog.
            Ik kies vaak voor m'n 50mm. En moest ik een 28mm hebben dan zou ik eerder die gebruiken dan een breedhoekzoom.
            Last edited by Follie; 23 februari 2014, 19:33.

Comment

Welke prachtige landschappen zijn er al niet geschoten met een telelens!!!!!!!!(200-300mm.) oeps, had de topicstart niet goed gelezen
              Bij groothoek is naar mijn mening 24mm ruim voldoende op FF.
              Last edited by Rx-ke; 24 februari 2014, 09:49.
              MVG. Hugo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                voor op een FF is een 16-35mm een goed formaat hoor.
                een 14-24mm is wel erg veel voor een FF, te veel corrigeren achteraf.
                grt,bouk.
                Ik ga volledig akkord met bouk. Ik heb een 16-35 en de kwaliteit is prima voor FF en een stuk goedkoper. Een 14-24 heeft als voordeel een grotere opening: F2.8 maar (behalve bij nachtfotografie) F4 is genoeg voor landschappen. Je moet rekening houden dat op de 14-24 kan je geen filter opzetten. En een pola of ND-graad kan soms van pas komen voor landschappen.
                Je kan ook panorama's maken met een standaard 50mm. Dat is je keuze.

Comment

Heb je al gewerkt met de 14-24? Moet je anders eens doen dan zul je wel zien!

Comment

Heb zelf ook de 16-35 f4. Ben er erg tevreden van. Groot pluspunt is dat ik er ook mijn lee filters kan op gebruiken. Heeft wel behoorlijk vervorming op 16mm. Heeft een prettig gewicht.
                    https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ief Bekijk bericht
                      Heb zelf ook de 16-35 f4. Ben er erg tevreden van. Groot pluspunt is dat ik er ook mijn lee filters kan op gebruiken. Heeft wel behoorlijk vervorming op 16mm. Heeft een prettig gewicht.
                      Bij mij is het ook zo. Toch een detail: voor de Lee filters gebruik ik de houder voor groothoek. En die past ook op andere objectieven.

Comment

Ik vind niet dat een 14-24/2.8 een ideale landschapslens is. Deze zou voor mij de 'breed' zijn, en er passen géén filters p. Een polarisatie en een UV filter, optioneel een gradueel (en persoonlijk een rood filter) zijn een must voor landschaps opnamen. Beeldkwaliteit is wel top, dat wel

Ik zou eerder opteren voor een 28mm/2 of zoiets (Zeiss/Nikon)

YMMV.
                        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Sinds ik een aantal jaar terug een Zeiss 21mm kocht gebruik ik mijn 16-35 nog nauwelijks... 21mm is voor mij meer dan breed genoeg en de beeldkwaliteit van die Zeiss overtreft veel lenzen. Enige nadeel is de 82mm filterdraad, indien je graag filters gebruikt is dit geen evidente maat maar dat heb ik opgelost door Lee's aan te schaffen.
                          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Euhm, op een 14-24 passen wel degelijk filters van lee. Lee heeft daar een specile module voor uitgebracht die behoorlijk goed zijn werk doet.

Wat betreft te breed voor landschap: Idd niet elk landschap MOET met een groothoek gefotografeerd worden, maar gezien TS specifiek tussen deze twee lenzen wil kiezen ga ik er van uit de hij daar wel een reden voor heeft.
                            En voor mij persoonlijk dubbelt de 14-24 ook voor architectuur binnen en dan is de 2.8 best wel handig :-)
                            FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                              Sinds ik een aantal jaar terug een Zeiss 21mm kocht gebruik ik mijn 16-35 nog nauwelijks... 21mm is voor mij meer dan breed genoeg en de beeldkwaliteit van die Zeiss overtreft veel lenzen. Enige nadeel is de 82mm filterdraad, indien je graag filters gebruikt is dit geen evidente maat maar dat heb ik opgelost door Lee's aan te schaffen.
                              Kan ik in komen. Ondanks dat ik een 14-24/2.8 heb, gebruik ik (niet noodzakelijk samen) een Zeiss 24/2.8 en een Zeiss 35/2 voor landschappen. Deze zijn wat lichter en kleiner, wat het rondslepen in een tas vereenvoudigd. Het ontbreken van AF is eerder aangenaam, daar het gemakkelijker is hyperfocaal in te stellen.

YMMV
                              Last edited by Nerdifant; 25 februari 2014, 11:48.
                              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Working...
                              X