Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

groothoeklens voor landschapsfotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: groothoeklens voor landschapsfotografie

IK wil niet weten wat die Lee filters kosten. Wat is de prijs van een nieuwe Nikon 28/2.8mm. ?

YMMV
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx Bekijk bericht
      Euhm, op een 14-24 passen wel degelijk filters van lee. Lee heeft daar een specile module voor uitgebracht die behoorlijk goed zijn werk doet.

Wat betreft te breed voor landschap: Idd niet elk landschap MOET met een groothoek gefotografeerd worden, maar gezien TS specifiek tussen deze twee lenzen wil kiezen ga ik er van uit de hij daar wel een reden voor heeft.
      En voor mij persoonlijk dubbelt de 14-24 ook voor architectuur binnen en dan is de 2.8 best wel handig :-)
      Ik weet dat Lee maakt speciale filters voor de 14-24, maar dat is heel speciaal (en waarschijnlijk duur) en dienen alleen voor dit objectief. Daarom gebruik gewone Lee-filters die ik kan ook gebruiken op een aantal lenzen, o.m. de 16-35. Voor architectuur binnenhuis is zeker de 14-24 geschikt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
        Ik vind niet dat een 14-24/2.8 een ideale landschapslens is. Deze zou voor mij de 'breed' zijn, en er passen géén filters p. Een polarisatie en een UV filter, optioneel een gradueel (en persoonlijk een rood filter) zijn een must voor landschaps opnamen. Beeldkwaliteit is wel top, dat wel

Ik zou eerder opteren voor een 28mm/2 of zoiets (Zeiss/Nikon)

YMMV.
        Zowel Lee als Lucroit hebben filter-adaptors die passen op de 14-24! En wat de lenskeuze betreft: deze hangt af van wat je in je foto wilt weergeven, als je opteert voor de 28mm dan is dat uw goed recht maar laat anderen de keuze voor een andere lens...

Comment

De ouderen onder ons zullen zich wel de landschapsfoto's herinneren van gNo.
          Deze zijn bijna allemaal genomen geweest met de 14-24.
          Ok, een prime is veel lichter, die 14-24 is een heel groot objectief voor een UWA, maar moet die nu onderdoen voor een Zeis? Eerlijk, ik denk het niet hoor.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
          Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
            Ik ben in het bezit van een full-frame Nikoncamera (D700) en ben op zoek naar een aangepaste lens voor landschapsfotografie.
            Mijn dilemma is: ben ik beter met een 16-35 F4 zoom, een 14-24 mm of een prime-groothoeklens en welke brandpuntsafstand neem ik dan ?

Wat raden de landschapsfotografen onder jullie aan ?
            De 16-35 f4 is ideeal voor landschapsfotografie wanneer je een breedhoek wil. Een f2.8 heb je meestal niet nodig voor landschappen (je wenst meestal een grote scherptediepte). Als je de natuur intrekt zal je blij zijn dat je het gewicht van de 14-24 f2.8 niet mee hebt.
            De 16-35 f4 is schitterend in het 18-30 mm gebied.

Comment

Working...
            X