Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens voor nikon d7100

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• lens voor nikon d7100

Hallo,

Regelmatig lees en kijk ik hier op het forum, vandaag lid geworden om alles te kunnen volgen maar ook om af en toe vragen te stellen (en wie weet in de toekomst raad te geven).
    Binnenkort ben ik van plan om de nikon D7100 aan te schaffen, voordat ik dit doe ben ik alvast aan het kijken naar verschillende lenzen. Ik ben vooral bezig met reisfotografie en straatfotografie.
    Daarnaast plan ik regelmatig dagjes weg om landschap foto's te maken en soms hier en daar dieren. Nou zou ik graag willen dat ik mijn eerste lens vooral kan gebruiken voor landschap- en straatfotografie.
    De Sigma 18-35mm F/1.8 DX leek me hiervoor een hele mooie optie, alleen zit je wel met die cropfactor van 1,5. Wat raden jullie aan? Deze lens of dan eerder een 10 a 12mm - ?

Als tweede lens zou ik eventueel voor de Nikon AF-S 50mm F/1.8G ( of 30 mm afhankelijk van de eerste lens) kunnen gaan om in de toekomst nog een goede zoom aan te schaffen.

Alvast bedankt!

Re: lens voor nikon d7100

Voor landschapsfotografie is 18mm soms wat weinig en zou ik toch eerder naar een echte groothoeklens uitkijken (10-20, 12-24).
    Die kan je dan combineren met bvb een Tamron Di 24-70 f2.8 maar dan zit je bij straatfotografie gegarandeerd bij 24mm te sukkelen.
    Daarom zou ik die groothoeklens combineren met een Tamron Di 17-50 f2.8.
    D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

Comment

Onder forum Aangeboden: Tamron 17-50 f2.8 voor Nikon

Comment

Bedankt voor je reactie en tips. Heb al wat geïnformeerd naar de echte groothoeklenzen. Hetgeen wat ik vaak hoor is dat de kwaliteit hiervan wel minder is dan de Sigma 18-35mm F/1.8.
        Nu komt de Sigma 18-35 mm ook wel heel goed uit de tests en zeggen sommige dat de lens niet of nauwelijks onderdoet voor lenzen met een vast brandpunt. 18-35 mm is wel weer vrij beperkt.. lastig

Comment

Je kan natuurlijk ook een 12-24 combineren met een 35mm prime. Eventueel daar nog een 50mm prime bij, maar dan ben je iets vaker van lens aan het wisselen. Anderzijds kan je opnames gemaakt met een 35mm lens ook nog behoorlijk croppen zonder problemen te krijgen.

Heb je het verschil tussen de 18-35 f1.8 en 17-50 f2.8 echt nodig ?

M.a.w. het hangt er allemaal van af wat voor afdrukken je wil maken en of je opziet tegen het regelmatig wisselen van lens.

Comment

heb zelf nikon d7100 recent aangeschaft met tamron 17 -50mm niet vc, had al de 50mm prime, ben er zeer content van, zeeer degelijk en voor jaren goed, maar voor landschap plan ik toch een serieuze groothoek...
            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

Comment

Bedankt voor jullie reacties. Teveel wisselen is (vooral op reis) wel lastig. Zou inderdaad voor overdag een wat minder lichtsterke lens erop kunnen doen om vervolgens 's avonds een lichtsterkere lens erop te doen met vast brandpunt. Zat ook dat de sigma 17-70 2.8-4 best goed scoort.

Comment

Zelf gebruik ik de Tamron 17-50. Zeer tevereden hiervan. De sigma 17-70 is ook een goede lens, enkel spijtig dat de zoomring ronddraait tijdens AF. Zie wel dat je de C-versie neemt, deze is beter maar iets duurder.

Comment

ik heb enkele maanden geleden de 7100 aangeschaft,zéér tevreden in combinatie met mijn 70-200 nikkor 2.8 en de 50mm 1.8 en de nikkor kitlens 18-105mm
                  Die laatste bezorgt me nu ergenis omdat in vergelijking met de 2.8 en 1.8 de scherpte niet te vergelijken is
                  binnenkort staan enkele lenzen op de kooplijst,alleen nog kiezen.
                  nikkor 14-24mm 2.8 , de 24 -70 mm nikkor 2.8 en de sigma art 18-35mm

ik probeer de ruimte voor 70mm op te vullen, als ik de kitlens op pensioen stuur,
                  ideaal zou de nikkor lenzen zijn maar ook de duurste (+-2950 euro te samen)
                  daarom zou de sigma een goedkoper, maar daarvoor nie minder alternatief zijn

Comment

Zou 17-55/2.8 nikon of 17-50/2.8 tamron of 16-50/2.8 tokina ook op lijstje zetten. Ruimte tussen 50 en70 opvullen kan je met je voeten. Starten bij 24mm is imo niet zo ideaal op crop.
                    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Ik heb de sigma 17-70 2.8-4 C en ben daar heel tevreden van. Dit is een leuk lensje (is niet groot) om mee rond te lopen.

Spijtig dat Nikon niet de 16-85 in f4 heeft.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                        Zou 17-55/2.8 nikon of 17-50/2.8 tamron of 16-50/2.8 tokina ook op lijstje zetten. Ruimte tussen 50 en70 opvullen kan je met je voeten. Starten bij 24mm is imo niet zo ideaal op crop.
                        ruimte opvullen is in mijn werk niet zo vanzelfsprekend waar ik deze lenzen vaak ga gebruiken.redelijk beperkte ruimte
                        Dus moet echt 18mm tot 70 met zoomlenzen die daarin tegen ook 2.8 zijn opvullen
                        je voorgestelde lenzen zal ik eens bekijken als sigma alternatief

Comment

Dan ga je eens moeten kijken naar sigma 50-150/2.8 of tokina 50-135/2.8

Of combinatie 18-35/1.8 - 24-70/2.8 (35-70/2.8 bestaat ook) of Fullframe camera kopen is ook optie.
                          Last edited by paly; 15 april 2014, 12:39.
                          Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Even een kleine opmerking maken aangaande de cropfactor.
                            Zelf bezit ik deze camera, en als ik me niet vergis kan je de cropfactor terugbrengen naar 1,3 via een instelling.
                            I.v.m. AF-S 50mm F/1.8G; toen ik me deze ging aanschaffen, ben ik de winkel uitgewandeld met de AF-S DX 35MM f/1.8G, en heb hier nog geen seconde spijt van.
                            Even aan toevoegen dat ik nog niet zoveel kennis heb als de meeste onder jullie.

Comment

Working...
                            X