Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keuze lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Keuze lens

Beste mensen,

Ik ben op zoek naar een allround lens voor mijn Canon camera 50D. Ik heb me wel al wat georienteerd en wil heel graag jullie ervaring en opinie hebben over de volgende lenzen:

- Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM
    - Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM

Alvast hartelijk dank voor jullie terugkoppeling.

Re: Keuze lens

My two cents: "all round" is een zoomobject van 8-1000mm

Kan je je orientatie dan ook nog toelichten opdat dan duidelijk wordt hoe/wat/waarom je gekomen bent tot de genoemde objectieven?

Zonder iets te weten zal ik al een streep zetten door de 18-135mm (diafragmeren noodzakelijk(?) en het achterblijven van rand/hoek -scherpte aan voor- en achterkant mm) en dan is het de vraag of 15-85mm wel all-round is op jouw fotografische intresse(s)

Comment

Alvast bedankt voor je reactie. Ik ben in zoverre tot de keus gekomen omdat ik eigenlijk op zoek ben naar en allround lens voor landschapfotografie maar die ook wat zoom heeft. Daarnaast niet een slechte kwaliteit. Ik weet wel veel gevraagd als ik nog een bepaald budget heb waarbij ik geen 1000 euro of meer wil betalen. Ik had de recenties van de 18-100 en de 15-85 gelezen. Er zit natuurlijk een groot prijsverschil in. Komten beiden niet slecht uit de bus. Graag hoor ik daarom als amateur heel graag ervaringen en opinies van andere fotograven.

Comment

Ik gebruik al enkele jaren de 15-85mm van Canon als upgrade van de 18-55mm kitlens. Ik heb toen ook getwijfeld tussen de 18-135mm en de 15-85mm.

Ik vind de 15-85mm echt een heerlijke walkaround lens. De lens heeft een goede image quality en is erg snel met focussen. De extra zoom tov 55mm is prettig maar maakt geen wereld van verschil, wat wel een enorm verschil is is de extra groothoek van 15-18mm, ik had niet verwacht dat dit zo'n groot verschil zou zijn. Zeker als je voornaamste doel is landschapsfotografie dan kan de extra groothoek een groot voordeel zijn, meer nog dan het extra stuk zoombereik van de 18-135mm

Is de 18-135mm dan een slechte lens, nee zeker niet. In de tests komt deze lens er toch wel goed uit, beter dan de kitlens of de 18-200mm. De 15-85mm presteert overigens nog een stap beter en wordt gezien als een van de beste EF-s lenzen van Canon. Wellicht dat de 18-135mm wel een voordeel heeft tov de 15-85mm indien je er veel mee wilt gaan filmen, de STM motor is daar beter geschikt voor.

Nadeel van beide lenzen is overigens de lichtsterkte, voor buitengebruik doorgaans niet direct een probleem maar binnen/buiten in donkere omstandigheden speelt dat de lens wel parten.

Mijn keuze zou zonder twijfelen de 15-85mm zijn ondanks dat deze duurder is. Als ik mij niet vergis heb ik er overigens een paar te koop voorbij zien komen hier op het forum dus wellicht dat je hem tweedehands voor een mooie prijs op de kop kunt tikken.

Comment

Working...
        X