Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Converter voor Kiev/Contax op een Nikon?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Converter voor Kiev/Contax op een Nikon?

    Dag,

    In het algemeen kan ik redelijk met google en zoekfuncties uit de voeten, maar ik zit nu met een vraag die me boven de pet gaat. Hoop dat iemand hier me kan helpen.
    Ik heb een Nikon D50 en een (handmatige, analoge... sssst! ) FM met een paar leuke lenzen erbij waar ik me prima mee vermaak, maar in de kast staat ook nog een min of meer defecte Kiev-4 met een Jupiter-8M 1:2/f=5cm erop. De Kiev spoelt niet goed door, maar op basis van wat ik op de overlappende foto's kan zien moet die Jupiterlens best de moeite waard zijn; bovendien zit er wel wat emotionele waarde aan. Ik zou hem dan ook graag wel eens op mijn Nikons willen proberen. Maar-maar-maar, de vatting van de lens is 34 mm. doorsnee, de Nikons vragen tegen de 50, dus dat gaat nooit werken. Weet iemand of er een converter is om de een op de ander te zetten? Zoals gezegd heb ik al aardig wat rondgelezen, maar ik kom er niet uit.
    Schijnbaar is de Jupiter met twee verschillende vattingen gemaakt, eentje voor op Kievs/Contaxen en nog een andere. Deze met de Kiev-vatting kan op Nikon meetzoekers (S-mount?), maar met F-mounts schiet je daar niets mee op. Of zou een S- naar F-mount converter helpen? Zijn die er wel? Ik zie van alles over M42/M39, ook wel andere M-maten schijnbaar; heeft dat hier iets mee te maken, of is dat alleen de filtermaat of zo? U ziet, ik voel me een beetje verdwaald op onbekend terrein. Iemand die me weer een beetje op weg kan helpen???

    Groet,
    Emma

  • #2
    Re: Converter voor Kiev/Contax op een Nikon?

    Emma, de Jupiterlens is voor op een meetzoekercamera, op een Nikon spiegelhuis zou het ook met de juiste adapter alleen bruikbaar zijn voor macro foto's. Helaas.... Mits de juiste adapter is het op systeemcamera's wel te gebruiken.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Converter voor Kiev/Contax op een Nikon?

      Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
      Mits de juiste adapter is het op systeemcamera's wel te gebruiken.
      Doe maar niet, thuis vinden ze mijn voorraad zo al meer dan uitgebreid genoeg...

      Ik kom er trouwens net achter dat het scherpstelmechanisme op het toestel zit en niet op de lens, dus het gaat echt niets worden. Een fixed focus macrolens?? Als je er een heel goede marketingafdeling opzet misschien. Maar zo: jammer maar helaas. Toch bedankt voor de info!

      Comment


      • #4
        Re: Converter voor Kiev/Contax op een Nikon?

        Mijn broer heeft ook ooit opzoek geweest voor een converter van canon en Kodak (denk ik) lenzen naar Nikon f-mount maar dat was van voor alles op het internet te vinden was en zijn besluit was toen dat het niet bestond, het is dus wel een tijdje geleden maar het zou dus kunnen dat het gewoon niet bestaat.

        Comment

        Working...
        X