Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oly OM-D EM-1... maar welke lens?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Oly OM-D EM-1... maar welke lens?

Zoals sommigen misschien al gelezen hadden ben ik http://forum.belgiumdigital.com/f9/canon-g10-vervangen-door-449549.html]al een tijdje op zoek naar een nieuwe camera.
    De laatste tijd begint mijn voorkeur echter meer en meer naar de Olympus OM-D E-M1 te neigen.
    Deze verkopen ze in verschillende set-ups

Enkel de body: €1499
    Body + ED 12-50mm F3.5-6.3: €1699
    Body + ED 12-40mm F2.8: €2199

Moest ik op geen euro moeten kijken dan zou ik waarschijnlijk sowieso voor de body + ED 12-40mm F2.8
    Helaas zit ik wel beperkt met budget en dat ligt op max. €2000 (body, lens (1 of meerdere), draagtas, filter, SD card,... inbegrepen)

Als ik voor de body + ED 12-50mm F3.5-6.3 ga dan blijf ik, zelfs met alle extra's erbij, waarschijnlijk wel binnen die €2000
    Bovendien lijkt het voor iemand met mijn kennis over fotografie (geen absolute beginner, maar zeker ook geen pro) al een mooi pakket waar ik me toch wel al even zoet mee zal kunnen houden. Alleen al met het verkennen van de mogelijkheden van het toestel zal ik toch zeker een half jaar ofzo bezig zijn...

Anderzijds denk ik dan... misschien toch maar beter ff op de tanden bijten, nog ff doorsparen en dan over een paar maand toch voor die Body + ED 12-40mm F2.8 gaan???
    De lens zal dan voor de eerste tijd wel overkill zijn voor mijn fotografische kunnen, maar... stel dat ik over een half jaar toch klaar ben om de stap naar deze lens te wagen, dan betaal ik wel een pak meer dan wat ze nu kost in deze kit. (zag prijzen van rond de €1000 voor deze lens )

Dus wat denken jullie? Is de "goedkope" lens meer dan goed genoeg om nu eerst het toestel te leren kennen en ga ik daar zeker nog lang plezier aan beleven?
    Of gaat die toch vrij snel "vervelen" en had ik maar beter ineens voor de duurdere lens gegaan?
    If you've got a problem... take it up with my butt cause he's the only one who gives a crap!

Re: Oly OM-D EM-1... maar welke lens?

heb je die lichtsterke f2.8 nodig.
    heb hier nog geen opnamen van je gezien hier en weet dus niet waar je interesse naar uit gaat..?
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Die 12-40 is erg goed. F6.3 bij 50mm is niet zo geweldig.
      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Je zou natuurlijk ook in plaats van de E-M1 de E-M5 kunnen overwegen. Die kost los nog maar 899,- En door de komst van de E-M1 is deze ook nog wel gunstig tweedehands verkrijgbaar.

Objectieven gaan normaal gesproken veel langer mee dan een body en bovendien is het gebruikte objectief het meest bepalend voor het uiteindelijke beeld (scherpte, lichtsterkte = spelen met DoF, etc) Ik zou bij het uitgeven van mijn budget er dus zéker voor zorgen dat mijn glas van het beste kwaliteit is
        www.indetailfotografie.nl

Comment

Een 12-50 op een E-M1 plaatsen is zonde. Ga dan tenminste voor de scherpere panasonickitlenzen. Of primes; er zijn veel hele goede primelenzen beschikbaar voor m43. Ik vind dat MarkEL ook goed advies geeft. Beter een goedkopere body en een betere lens dan andersom.

Een EM5 met panasonic-leica 25mm f/1.4, olympus 45mm f/1.8 en panasonic 14mm f/2.4 valt nog mooi binnen je budget. Dan zou mijn voorkeur eerder daarnaar uitgaan.

Comment

Er is een versie tussen de e-m5 en e-m1 op komst, ook qua prijs. De oly 45 1.8 is zeker een aanrader. Ook de pana 20 1.7
            Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht

Een EM5 met panasonic-leica 25mm f/1.4, olympus 45mm f/1.8 en panasonic 14mm f/2.4 valt nog mooi binnen je budget. Dan zou mijn voorkeur eerder daarnaar uitgaan.
              Volledig mee eens. De primes hebben altijd het voordeel voor wat betreft de lichtsterkte. En aangezien de sensor van de m4/3 toch wel een stuk kleiner is (ten opzichte van mijn Full Frame camera's) en ik wel graag met een redelijk beperkte DoF wil kunnen werken heb ik het liefst zo lichtsterk mogelijke objectieven op mijn E-M5. Vandaar ook mijn keuze voor de 12mm f2, 45mm f1.4, 45mm f1.8 en 60mm f2.8 macro.

De kleinere sensor van de m4/3 heeft in combinatie met de lichtsterke primes ook weer als voordeel dat je met weinig licht wijd open kunt schieten op bijv. f1.4 en tóch voldoende scherpte-diepte hebt. Kun je dus werken op lagere iso's en is een flitser minder snel een noodzaak.

Comment

Allemaal bedankt voor de input!

@ Bouke

Ik heb hier inderdaad nog geen opnamen geplaatst.. en als ik al dat schoons zie, dan denk ik dat het nog ff gaat duren eer ik de mijne hier plaats
                Qua fotografie trek ik momenteel nog zowat vanalles. Huis, tuin, keuken... op reis (Noorwegen, Zweden) zijn het dikwijls panorama's, watervallen, monumenten,...

@ de mensen die me de E-M5-aanraden

Wel, die E-M5 ben ik vorig jaar, toen ik mijn zoektocht startte, ook tegengekomen en dat leek ook zeer lang de uitverkorene te worden. Helaas was mijn budget toen een pak lager en stelde ik de aankoop uit.
                Tegen de tijd dat ik er wel budget voor had, begonnen de geruchten over de mogelijke opvolger voor de E-M5. De huidige E-M5 is een schitterend toestel, maar dikwijls las ik dat er toch nog wat verbetering mogelijk was.
                Dusja, ik hoopte dat de opvolger die punten zou aanpakken.
                Nu lijkt het er echter op dat die opvolger... waarschijnlijk de E-M10 eigenlijk een lager model zal worden in de line up van Olympus... dusja, weer twijfel...
                Door al dat lezen over Olympus op de verschillende websites merkte ik meer en meer de E-M1 op. Ben me daar dan wat in gaan verdiepen en hoe meer ik er over lees, hoe meer ik die dus zou willen aanschaffen.
                Ik weet dat dit toestel voor mijn huidige kunnen waarschijnlijk nog stevig overkill is en dat de E-M5 of zelfs de E-M10 zeker al goed genoeg voor mij zijn.
                Het is echter zo dat ik niet echt een persoon ben die om de 3 maand een nieuw toestel koopt. Dus als ik binnen pakweg 2 jaar wel wat meer kan qua fotografie dan hoop ik dat mijn toestel nog altijd uitdagend is qua kunnen en dat ik na 2 jaar al niet terug een nieuw toestel moet kopen om nog verder te kunnen bijleren. Bij de E-M1 ben ik daar vrij zeker van.. bij de andere 2 twijfel ik wat.
                Ik weet het, misschien een beetje een rare redenatie... maar ik had dat indertijd ook toen ik wilde leren snowboarden.
                Ik had nog geen vlok sneeuw gezien en had best met een beginners bord kunnen starten, maar toch koos ik voor een veel uitdagender bord (en dus ook veel duurder)... nu, ongeveer 10 jaar later heb ik dat bord nog en gebruik ik het nog steeds zonder het gevoel te hebben dat dit nu een saai bord is geworden... iets wat met een beginners bord wel het geval zou zijn geweest.
                If you've got a problem... take it up with my butt cause he's the only one who gives a crap!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door m4nTiS Bekijk bericht
                  ...

@ Bouke
                  Qua fotografie trek ik momenteel nog zowat vanalles. Huis, tuin, keuken... op reis (Noorwegen, Zweden) zijn het dikwijls panorama's, watervallen, monumenten,...
                  .
                  genoeg om ons toch nieuwsgierig te maken.
                  kom maar op hoor.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Wel, ik heb nu bijna een jaar ervaring met de E-M5 die ik gebruik naast mijn Full Frame Canon apparatuur. Puur qua beeldkwaliteit haalt de m4/3 het net niet ten opzichte van de FF sensoren, maar da's ook niet meer dan logisch. Maar... ditzelfde zou ook gelden voor een E-M1. En natuurlijk is er ruimte voor verbetering op de E-M5, maar dit zal ook weer gelden voor de E-M1. Geen enkele camera is perfect De E-M5 grootste zwakte is mijns inziens de Tracking-AF. De AF zelf is bloedsnel maar door de zwakke tracking-AF is de camera niet echt geschikt voor sportfotografie.

Precies voor hetgeen jij de camera wilt gebruiken (huis, tuin keuken en op reis) heb ik mijn E-M5 gekocht en bevalt mij voor deze doeleinden erg goed. En een snowboard is geen electronisch speelgoed waar continu een evolutie in plaats vind bij elke nieuwe generatie op de markt. Daarom blijf ik er ook bij dat je beter je budget kunt investeren in betere objectieven dan in de "latest and the greatest" body.

my 2 cents

Comment

Uiteraard is geen enkele camera perfect.
                      Mijn referentie naar een snowboard is niet zozeer een vergelijking in technische evolutie... dan zou je inderdaad appelen met peren vergelijken. Ik doelde meer op de uitdaging, de leercurve die veel langer is (en meestal ook iets steiler).
                      Dat de E-M5 een zeer goed toestel is, daar twijfel ik niet over (was immers mijn eerste keuze) en de E-M1 is qua IQ misschien niet meteen zoveel beter... maar er is meer dan alleen IQ he.
                      Betere IBIS, verbeterde tracking, gebruiksgemak en hij ligt mij iets beter in de hand dan de E-M5.. dat lijkt me toch ook niet onbelangrijk, toch?
                      En ja, voor de moment is het nog vooral huis, tuin en keuken fotografie... maar wie zegt dat dit binnen een half jaar nog zo is?
                      Maar goed, we kunnen blijven discussiëren over de keuze van het toestel... mijne kop staat nu vooral naar die E-M1
                      En investeren in goede objectieven... totaal mee akkoord! Maar dat hoeft toch niet van vandaag op morgen? Als ik nu zie dat ik nu al 1 of 2 goede objectieven heb waar ik al goed mee kan experimenteren... en dan later, als er weer wat budget is, kan er toch nog altijd een goed objectief bijgekocht worden... niet?

Heb trouwens ondertussen een occasie E-M1 op het oog... de kogel is nog niet door de kerk, maar het is alvast heel wat budgetvriendelijker en laat nog ruimte voor nog een extra goed objectief

Comment

Vooropgesteld, het is zeker niet mijn bedoeling om jou keuze af te keuren of iets dergelijks hoor De E-M1 is uiteraard een hele goede keuze, waar je ongetwijfeld veel plezier van zult hebben

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                          Vooropgesteld, het is zeker niet mijn bedoeling om jou keuze af te keuren of iets dergelijks hoor De E-M1 is uiteraard een hele goede keuze, waar je ongetwijfeld veel plezier van zult hebben
                          Ik zou op dit moment ook sneller voor e E-M1 gaan. De 12-40 F/2.8 is naar het schijnt een fantastische lens waar ge veel plezier aan zult beleven.

Mooie aanvulling hierop is de 25mm panaleica F/1.4 in mijn ogen voor portretten of andere lage DoF-experimentjes.

Ik zou even doorsparen, ge gaat toch vrij snel na aanschaf van die kitlens beginnen denken naar de overstap naar die "ene" lens dus doe het van de eerste keer tegoei.

Fujifilm X-E2 lijkt mij ook een topper en fuji is indrukwekkend aan de weg aan het timmeren met een uitgebreid arsenaal aan toplenzen.
                          flikker : http://www.flickr.com/photos/59051145@N07/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door m4nTiS Bekijk bericht
                            Heb trouwens ondertussen een occasie E-M1 op het oog... de kogel is nog niet door de kerk, maar het is alvast heel wat budgetvriendelijker en laat nog ruimte voor nog een extra goed objectief
                            Als je dan toch de 12-40/2.8 erbij neemt dan hoop ik dat je geluk heb. Ik heb al enkele berichten op mft fora zien passeren waarbij de vatting afgebroken is van de lens, en als je de TS mag geloven niet door de camera te laten vallen.
                            Zelf ben ik wel tevreden met de 12-50. En als ik meer lichtsterkte nodig heb dan zal ik wel voor primes kiezen.

Comment

Heb de E-M1 dankzij een mede-forum gebruiker ondertussen in mijn bezit
                              Samen met de Panasonic Lumix G 14mm f/2.5 ASPH en Olympus M. Zuiko Digital ED 45mm f/1.8 lenzen.
                              Nu enkel nog een zoom lens op de kop tikken en dat gaat waarschijnlijk de Olympus M.Zuiko ED 14-150mm f4.0-5.6 worden.

Comment

Working...
                              X