Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

8mm Fisheye & teleconverter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 8mm Fisheye & teleconverter

Hallo,

DE vraag kwam in me op of het mogelijk was om een teleconverter voor een Fisheye lens van 8mm te zetten. Zou dit mogelijk/aan te raden zijn? ik zou eigenlijk een brandpunt van +- 12mm moeten hebben om ideale foto's te krijgen.

Groetjes,
    Jiggy
    In de tas: Canon 70D - Canon 50mm f1.8 - Sigma 17-50mm f2.8 - Tamron 70-300 VC USD

Re: 8mm Fisheye & teleconverter

Zoiets zots (sorry voor het woordgebruik) heb ik nog nooit gehoord.
    Waarom gewoon niet croppen tot de beelduitsnede correspondeert met een 12 mm? Is toch eenvoudig ?
    Bovendien bestaan er bij mijn weten geen converters voor wideangles, de corresponderende glaselementen zijn daarvoor niet geschikt.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Misschien is er iemand in je buurt die je wel eens verder wilt helpen door je een groothoeklens te lenen?

Maar een teleconvertor op een FE? Nog nooit aan gedacht om te doen,en ik heb beide liggen. Maar eerlijk gezegd zie ik er het nut niet van in.
      Fotografie is leren kijken.
      http://johanluyckx.weebly.com

Comment

Ok, bedankt voor de antwoorden, naderhand gezien inderdaad een vrij rare vraag! :-)
        In de tas: Canon 70D - Canon 50mm f1.8 - Sigma 17-50mm f2.8 - Tamron 70-300 VC USD

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
          Zoiets zots (sorry voor het woordgebruik) heb ik nog nooit gehoord.
          Waarom gewoon niet croppen tot de beelduitsnede correspondeert met een 12 mm? Is toch eenvoudig ?
          Bovendien bestaan er bij mijn weten geen converters voor wideangles, de corresponderende glaselementen zijn daarvoor niet geschikt.
          Neen, deze vraag is helemaal niet zo zot als men denkt.
          Als je een teleconverter zet op een fisheye, dan verandert de brandpuntsafstand. bv, een 14mm fisheye met een 2x converter levert je een 'fisheye' op met een brandpunt van 28 mm. Dit betekent evenveel als dat je nagenoeg tweemaal zover van je object mag staan om het schijnbaar even groot te fotograferen.
          Als ik wat tijd zie, zal ik eens een paar voorbeelden maken zodat het verschil duidelijk zichtbaar is.
          Neen, helemaal niet zot, enkel dat er hier enorme hoge optische perfectie vereist is van de lens, lenzen want de teleconverter is dat ook.
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

Comment

Nooit geprobeerd maar ik kan mij het resultaat al indenken

het FE-effect wordt zwaar afgezwakt waardoor je een slechte groothoek overhoudt.

FE : streven naar enorme beeldhoek
            convertor: beeldhoek verkleinen
            bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Comment

Working...
            X