Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF - EF-S vatting

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon EF - EF-S vatting

Hallo,
    Kan mij iemand vertellen of er een converter voor Canon EF-S naar EF vatting bestaat?

Dank u
    andre

Re: Canon EF - EF-S vatting

Bij mijn weten bestaat een dergelijke converter niet. Ik zou zeggen, google er eens op of kijk op ebay maar ik heb zoiets nog niet gevonden.

Comment

Eens zien bij www.enjoyyourcmara.de , die hebben verscheidene converters in hun gamma en de srevice is er goed

Comment

Ik veronderstel dat je een manier zoekt om EF-S lenzen op een EF-camera te gebruiken?

EF-S lenzen zijn bedoeld om gebruikt te worden op camera's met een kleinere APS-C crop sensor. Hun beeldcirkel dekt niet het volledige full-frame formaat. Bij EF-lenzen is dat wel zo.
        Als je al een EF-S lens op een EF-camera zou kunnen gebruiken krijg je in elk geval donkere beeldhoeken.

In feite gaat het in essentie om dezelfde vatting. EF-lenzen werken ook zonder meer op EF-S camera's.
        In beide gevallen is de afstand tussen lensvatting en sensor (de zgn. registerafstand, in het Engels focal flange distance) gelijk, met name 44mm.
        Je houdt dus geen beschikbaar verschil in werkafstand over voor een adapter.

Belangrijker is dat, omwille van de kleinere spiegel in een APS-C reflextoestel, de achterste elementen van een EF-S lens dichter bij de sensor kunnen komen.
        Bij sommige (Canon) EF-S lenzen is dat inderdaad het geval. Die gaan dus mechanisch niet passen bij EF-toestellen met een grotere (full-frame) spiegel.

Precies daarom heeft Canon ervoor gekozen dat je EF-S lenzen fysisch niet op een EF-toestel kan monteren.
        BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

Comment

Als er al zo'n converter zou bestaan dan zal je moeten rekening houden dat met een ef-s lens op een fullframe niet de gehele sensor zal belicht worden.
          Een converter zal hoe dan ook een zekere dikte moeten hebben wat gevolgen heeft voor het focusen.
          En, (ik ben er niet zeker van maar heb een sterk vermoeden), zal een EF-S lens dieper in de cameramount uitkomen waardoor er veel kans is dat de spiegel de lens raakt.

De enige manier om een EF-S lens (veilig) op een fullframe te monteren is mijn inziens met een macrotussenring. Maar of dit een proper beeld kan opleveren is maar de vraag.
          Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

Comment

Was al te laat met mijn antwoord, maar Baloo bevestigd mijn vermoedens.
            Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

Comment

Voor zover ik weet is er echt geen reden om EF-S lenzen op een full-frame camera te gebruiken, ook al zou het mogelijk zijn.
              Als je zo'n kleine lens toch voor een grote sensor zet, dan krijg je een zwarte cirkel rond het beeld omdat er alleen maar licht op het binnenste deel van de sensor terecht komt.
              In dat geval ben je beter af met een camera waar die EF-S lens ook werkelijk op past, dan gebruik je wel de hele sensor (maar die is dan wel kleiner).

Ik zou er zelf geen moeite voor doen om EF-S lenzen op mijn full-frame camera's te gebruiken.

Bij Nikon kan je wel de "kleine" lenzen op een full-frame camera gebruiken, maar ik denk dat die dan automatisch overschakelt naar de crop modus, dan wordt er ook maar een deel van de sensor gebruikt.
              Je hebt dan veel geld betaald voor een full-frame camera waarvan je dan de sensor maar voor de helft gebruikt, dat is gewoon verspilling van je geld, je koopt dan volgens mij beter een crop camera als je zo'n lenzen wil gebruiken...
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Voor zover ik weet is er echt geen reden om EF-S lenzen op een full-frame camera te gebruiken, ook al zou het mogelijk zijn.
                Bwah, ik zou toch wel eens het effect willen zien wat een 10-22 op ff zou geven ;-)

grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Trouwens voor TS en alle anderen die deze EFs lenzen willen gebruiken op FF ;

grts
                  Sieg
                  Last edited by Sieg; 12 november 2013, 19:11. Reden: typo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                    Bwah, ik zou toch wel eens het effect willen zien wat een 10-22 op ff zou geven ;-)

grts
                    Sieg
                    Heb ooit eens een Sigma 10-20 op mijn 5D gezet. Mechanisch en elektronisch was dat geen enkel probleem, de lens werkte perfect. Op 10mm had je wel een cirkelvormige foto, al de rest was zwart. Op 20mm had ik nog altijd zwarte hoeken, maar dat viel al wel te croppen tot een redelijke foto.
                    Een Tokina 12-24 zou naar verluid wel bruikbaar zijn op FF vanaf 16-17mm, die lens projecteert blijkbaar een veel groter beeld op de sensor dan een Sigma 10-20. Misschien kan iemand dat eens testen ?
                    David Leemans
                    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Mijn oprechte hartelijke dank voor alle snelle, duidelijke en professionele reacties, met een bijzondere dank naar 'baloo'. Dit is, voor mij, het levende bewijs dat dit forum perfect werkt!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                        Heb ooit eens een Sigma 10-20 op mijn 5D gezet. Mechanisch en elektronisch was dat geen enkel probleem, de lens werkte perfect. Op 10mm had je wel een cirkelvormige foto, al de rest was zwart. Op 20mm had ik nog altijd zwarte hoeken, maar dat viel al wel te croppen tot een redelijke foto.
                        Een Tokina 12-24 zou naar verluid wel bruikbaar zijn op FF vanaf 16-17mm, die lens projecteert blijkbaar een veel groter beeld op de sensor dan een Sigma 10-20. Misschien kan iemand dat eens testen ?
                        Ja de Tokina vanaf 16mm maar dan zit je even breed als een 16-35 die er wel voor geschikt is hé

grts
                        Sieg

Comment

Working...
                        X